Partnerami inicjatywy, oprócz Wrocławia, zostali również Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź i Warszawa.
„Razem w sieci, razem w Polsce”
W ramach kampanii „Razem w sieci, razem w Polsce” pokazane zostaną historie obywateli Ukrainy mieszkających w Polsce oraz ich działalności. Zobaczymy m.in. Olega i Innę Yarov – małżeństwo, które prowadzi w Polsce sieć popularnych kawiarni Dobro&Dobro czy Olgę Pasiecznik, wybitną sopranistkę Polskiej Opery Królewskiej oraz Teatru Wielkiego Opery Narodowej.
We Wrocławiu ambasadorami kampanii są Orest Sharak, Krystyna Podolian, Pavel Tekhotsky, Anna Ursulenko, Artem Zozulia i Olena Vorovchenko.
– Mieszkam we Wrocławiu już 5 lat. Ponieważ jestem współzałożycielką Fundacji Ptach, która działa publicznie, to nie boję się, bo tylko razem z innymi ludźmi możemy zrobić więcej dla tych, którzy potrzebują pomocy – mówi Olena, która m.in. pomaga dzieciom z niepełnosprawnościami na terytorium Ukrainy, objętym działaniami wojennymi.
– Zorganizowaliśmy projekt „English To The East” – to nauka online języka angielskiego i tworzenie społeczności, bo dzieci są w większej izolacji, niż wcześniej.
Czytaj też: Dzieci ze wschodu Ukrainy odpoczywają we Wrocławiu
Anna Ursułenko przybyła do Polski w 1991 r. Jak sama przyznaje, ważnym elementem w formowaniu jej tożsamości była szkoła z ukraińskim językiem nauczania (to IV LO w Legnicy). Cała jej kariera zawodowa związana jest z językiem ukraińskim – teraz pracuje jako filolog-slawista na Uniwersytecie Wrocławskim, angażuje się również w działalność społeczną, jest min. kuratorem cyklu „KinoUkraїna w kinie DCF”.
– Akcje jak #MyWrocław są bardzo potrzebne, bo nie tylko pozwalają mieszkańcom poznać różne oblicza emigracji, ale też opowiedzieć ciekawe historie i zareklamować wartościowe inicjatywy.
Kampania będzie prowadzona w mediach społecznościowych i tradycyjnych. W jej powstanie zaangażowani zostali ukraińscy artyści.
Fundacja „Nasz Wybór” działa w Warszawie i została założona 2009 r,. aby pomagać migrantom z Ukrainy w integracji z polskim społeczeństwem i polską kulturą, a także zapoznawać Polaków z kulturą ukraińską.
– Chcemy, aby nasze platformy pomagały zbliżać do siebie ludzi, przełamywać stereotypy i przeciwdziałać uprzedzeniom. Różnorodność i otwartość są głęboko zakorzenione w kulturze Facebooka. To naturalne – z naszych usług korzysta ponad 3,3 miliarda ludzi na całym świecie i tworząc produkty bierzemy pod uwagę potrzeby bardzo różnych społeczności – komentuje Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce, krajach bałtyckich, Rumunii i Bułgarii.
Kampania informacyjna w MPK Wrocław
Również w autobusach i tramwajach ruszyła kampania edukacyjno-informacyjna, gdzie prezentowane są spoty poświęcone Ukrainie. Po polsku przygotował je portal Ukrainer po polsku.
Czytaj też: Rusza kampania edukacyjno-społeczna promująca Ukrainę
Jak pisze MPK na swoim Facebooku: Wśród nas żyje wielu cudzoziemców, a największa ich grupa to Ukraińcy. Uczą się tu, zakładają swoje rodziny, rozwijają swoje pasje i pracują – także w MPK Wrocław. Na dziś to 13 osób: kierowcy, motorniczowie, kontrolerzy, pracownicy administracyjni. Zawsze będziemy występować przeciwko ksenofobii, nietolerancji i mowie nienawiści, a jednym ze skuteczniejszych lekarstw przeciwko tym chorobom, które toczą nasze społeczeństwo, jest edukacja.
Ukraińcy stanowią zdecydowanie największą grupę cudzoziemców mieszkających w Polsce. Według danych GUS, w styczniu 2019 roku w Polsce przebywało 1 270 398 obywateli tego kraju, co stanowiło ok. 3,5% ludności Polski.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS