A A+ A++

Urząd Miejski w Łomży przypomina przedsiębiorcom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą o obowiązku podpisania umowy i opłacaniu wywozu odpadów komunalnych. Z przesłanego do redakcji pisma wynika, że chce, aby przedsiębiorcy skontrolowali się sami.

Ustawa „o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” nakłada na mieszkańców wiele obowiązków. Osoby fizyczne zamieszkujące w na terenie konkretnego samorządu powinni opłacać, zgodnie z przyjętą taryfą, opłatę śmieciową. Podmioty gospodarcze, niezależnie od podpisanej przez nich umowy w ramach BDO, powinni także posiadać umowę na odbiór odpadów komunalnych. Prawo kontrolowania jednych i drugich ma gmina, w naszym przypadku Miasto Łomża.

„Informujemy, że na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399), Urząd Miejski w Łomży zobligowany jest do przeprowadzenia kontroli przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie naszego miasta w zakresie posiadania przez nich aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych” – czytamy w nadesłanym komunikacie. 

„Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą oraz właściciele nieruchomości niezamieszkałych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obowiązani są do : zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady; udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych; okazanie dowodów uiszczania opłaty za te usługi”.

Ratusz przypomina róznież, że „umowa taka powinna być zawarta na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych”, do której „zgodnie z ustawą, każdy właściciel nieruchomości jest do tego zobowiązany”. Zalecają do „niezwłocznego wykonania tego obowiązku”. „Właścicielom, którzy nie posiadają umowy na odbieranie odpadów komunalnych, grozi kara grzywny 5000 zł (art. 10 ust. 2 ww. ustawy) oraz będzie skutkować wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną (art. 5 ust. 7 ww. ustawy)”.

Urzędnicy doszli do przekonania, że przedsiębiorca powinien sam do Ratusza przesłać umowę i dowód opłacenia. „W związku z powyższym przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie dostarczyli w/w dokumentów zobowiązani są do ich przedłożenia w Urzędzie Miejskim w Łomży, Pl. Stary Rynek 14, 18-400 Łomża, pok. 103 lub 104.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami telefonu  86 2156794, 86 2156793, 86 2156787”.

Przy dopytywaniu o podstawę tego zobowiązania, usłyszeliśmy w Ratuszu, że bardziej chodzi o prośbę, a ta dobrowolna „kontrola” ułatwiłaby pracę. Przedsiębiorca, którego zapytaliśmy o to „zobowiązanie” stwierdził, że podczas kontroli chętnie udostępni te informacje. Mógłby rozważyć zdalne udostępnienie, ale po liście/piśmie otrzymanym z magistratu. Bieganie z umowami średnio go interesuje. „Urzędnicy kontrolują tych, którzy dadzą się kontrolować” – podsumował.

Przy okazji rodzą się pytania: czy to oznaka braków kadrowych w urzędzie, a także czy przedsiębiorcy co miesiąc będą musieli do Ratusza wysyłać potwierdzenie opłacenia wywozu odpadów komunalnych?

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPostawiła na jeden kolor i zachwyciła. Olga Bołądź jak “Emily w Paryżu”
Następny artykułFinansowe sidła MFW