Raport „Digital News Report” – łącznie z najnowszą edycją – ocenia zmiany na polskim rynku medialnym. W tegorocznym badaniu wskazano na działania państwa, które dąży do większej kontroli nad prywatnymi mediami w Polsce.
Większa kontrola państwa nad mediami
Przykładem takiej kontroli z raportu jest m.in. zakup jednej z największych grup medialnych w Polsce, czyli Polska Press, która odpowiada za większość dzienników regionalnych i lokalnych, przez państwowy koncern paliwowy Orlen. W badaniu nie umknął drugi zakup Orlenu, który zakupił Ruch – największego dystrybutora gazet.
Dowiedz się więcej: PiS próbowało uciszyć niezależne media na sposób rosyjski – nie udało się. Teraz sięgnęło po model węgierski
W badaniu jako presję na prywatne media w Polsce wymieniono również tzw. podatek od reklam, w ramach którego niezależne media sprzeciwiły się, wyłączając nadawanie na 24 godziny. Autorzy raportu, wskazując na coraz silniejsze ingerowanie państwa w działalność mediów, odwołują się także do badań Tadeusza Kowalskiego z Uniwersytetu Warszawskiego. Według badacza z UW kilka tytułów prorządowych cieszy się z dużej ilości reklam państwowych w swoich mediach. Na przykład w tygodniku „Sieci” przychód z reklam w jednej trzeciej pochodzi od reklam państwowych, gdy dziennik „Gazeta Polska Codziennie” na swoich łamach ma ponad połowę reklam od państwa.
W badaniu nie pominięto wydatków państwa na Telewizję Publiczną, niszczenia stacji radiowej „Trójka”, wyroku TK ws. aborcji, po którym ludzie wyszli na ulice, a co relacjonowały media, czy po prostu sytuacji mediów w Polsce w czasie Covid-19, kiedy dziennikarze przy większej ilości pracy dostawali mniejsze wynagrodzenie.
Czytaj także: Gwiazdy ekranu na nowej drodze, czyli czy istnieje życie po telewizji?
Instytut Reutersa, oprócz nakreślenia sytuacji mediów w Polsce, mierzy także zaufanie odbiorców do nich. Z najnowszego badania wynika, że Polacy ufają mediom w 48 proc., a w 55 proc. wtedy, gdy to oni wybierają medium, z którego korzystają. Zaś w informacje podawane w mediach społecznościowych wierzy ponad 30 proc. Polaków.
Ranking mediów w Polsce
Na pierwszym miejscu w raporcie „Digital News Report” wśród najpopularniejszych źródeł informacyjnych online w Polsce znalazł się kolejny raz Onet. Na drugim miejscu jest Wirtualna Polska, a na trzecim TVN24.pl.
„Newsweek Polska” zdobył pierwsze miejsce z tygodników, jeśli chodzi o poziom zaufania do danego medium. Na dole tego rankingu wylądowało TVP, której blisko połowa badanych nie wierzy w przekazywane informacje.
Wyniki badań pokazują, że najważniejszym źródłem informacji jest internet, a tuż za nim telewizja. Informacje z internetu czerpie 84 proc. badanych, a z telewizji 70 proc.
Całość raportu można przeczytać tutaj!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS