Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała właśnie raport o stanie technicznym nawierzchni dróg w 2021 roku. Z perspektywy kierowców za “zadowalające” uznać można ponad 65 proc. skontrolowanych dróg. Stan “krytyczny” lub “ostrzegawczy” zanotowano na 33 proc. długości sieci drogowej.
Poziom 65 proc. nawierzchni w stanie dobrym i zadowalającym to – wbrew pozorom – całkiem niezłe osiągniecie. Pamiętajmy, że zarówno nawierzchnie wykonywane z mieszanek mineralno-asfaltowych, jak i z betonu cementowego – zgodnie z rozporządzeniem o warunkach technicznych dla dróg publicznych – mają taki sam, 30-letni czas eksploatacji.
W międzyczasie wymagają też cyklicznych prac. W nawierzchniach bitumicznych co 12-15 lat wymienia się warstwę ścieralną, a w zależności od stopnia degradacji także częściowo warstwę leżącą niżej (wiążącą).
W przypadku nawierzchni betonowych wymieniane są wypełnienia szczelin dylatacyjnych. Mówiąc wprost – drogi zużywają się w określonych cyklach, wynikających m.in. z terminu oddania ich do użytku.
Zamieszczone w raporcie informacje dotyczą sieci dróg krajowych, według stanu na koniec 2021 roku, zarządzanych przez:
- GDDKiA, o długości 17 844 km,
- koncesjonariuszy, m.in. odcinki autostrad A1, A2 i A4 o łącznej długości 472 km.
Oznacza to, że opracowanie nie obejmuje odcinków dróg krajowych wyłączonych spod zarządu GDDKiA czyli m.in. odcinków dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu, z wyłączeniem dróg ekspresowych (klasy S) i autostrad (klasy A).
Autorzy raportu ocenili poszczególne odcinki dróg biorąc pod uwagę kluczowe “cechy techniczne nawierzchni”, jak chociażby:
- nośność,
- wskaźnik stanu spękań,
- równość podłużna,
- głębokość kolein,
- własności przeciwpoślizgowe.
Wszelkie pomiary i analizy dokonywane są przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu. Przykładowo głębokość kolein określa się na podstawie pomiaru kolejnych profili poprzecznych nawierzchni za pomocą profilografu laserowego. Pomiary przeprowadzane są z prędkością potoku ruchu na szerokości maksimum 3,2 m. Precyzja urządzeń pozwala na obliczenie głębokości koleiny z dokładnością do 1 mm.
Wartości współczynnika tarcia (własności przeciwpoślizgowe) określane są na podstawie pomiarów w prawym lub w lewym śladzie kół.
Jak czytamy w opracowaniu, na koniec 2021 roku na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA i koncesjonariuszy autostrad zidentyfikowano następujący udział odcinków dróg w poszczególnych stanach technicznych:
- dobrym 61,1 proc, tj. drogi o łącznej długości prawie 14 400 km,
- niezadowalającym 24,1 proc, tj. drogi o łącznej długości ponad 5 650 km,
- złym 13,0 proc., tj. drogi o łącznej długości prawie 3 050 km.
W stosunku do poprzednich lat mówić można o systematycznej poprawie. Na koniec 2020 roku stan dobry zanotowano na poziomie 60,8 proc., co oznacza skromną poprawę o 1,2 proc.
Warto jednak przypomnieć, jak gigantyczna zmiana dokonała się w krajobrazie naszych dróg na przestrzeni minionych dwóch dekad. Jeszcze w 2001 roku w stanie dobrym było zaledwie 28,5 proc. dróg krajowych, a niezwłocznych zabiegów naprawczych wymagało aż 34 proc. ówczesnej sieci.
Z drugiej strony – wypada jednak zauważyć, że stan “niezadowalający” oznacza “nawierzchnie z uszkodzeniami wymagające zaplanowania zabiegów naprawczych”, stan “zły” – “nawierzchnie z uszkodzeniami wymagające niezwłocznych zabiegów naprawczych lub w przypadku braku środków finansowych odpowiedniego o … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS