A A+ A++

Niewielki odsetek firm w Polsce, bo jedynie 21 proc., korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI). Kluczową barierą pozostają wysokie koszty wdrożeń i trudności w połączeniu z obecnymi procesami. Wśród części przedsiębiorstw pojawiają się również obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia. Raport z badań wykonanych przez K+Research przedstawiła firma ID Logistics.

Z badań, zleconych przez ID Logistics, wynika, że na razie niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI). Przyznaje się do tego jedynie 21 proc. respondentów. Najczęściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln złotych), działające także poza polskim rynkiem.

Jak wynika z raportu ID Logistics, inwestycje związane z AI nie są determinantem przetrwania firm na rynku (tak uważa 19 proc. respondentów). Ankietowani zwracali raczej uwagę na potrzebę ograniczania ryzyka poprzez wybór bezpiecznych i kosztowo efektywnych rozwiązań, adekwatnych do potrzeb firmy.

„Środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych. To budujące wnioski. Uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm” – stwierdził Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce.

Nieco więcej przedsiębiorców jest zdania, że ich firma powinna stale inwestować w rozwiązania AI (31 proc.), a one same wpływają na podnoszenie jakości usług (dla 29 proc. badanych). Jednocześnie wśród części ankietowanych pojawiają się obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia.

Według raportu prawie połowa polskich przedsiębiorstw postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Najwyżej pod tym względem oceniły się firmy z branży handlowej (53 proc.), zaś najsłabiej fashion&beauty (42 proc.). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski.

Raport „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodpisanie umowy na rozbudowę Pawilonu Kultury w Grodzisku Mazowieckim
Następny artykułKwidzyn pomaga Mysłakowicom