A A+ A++

Towarzystwo Nadzoru Technicznego GTÜ przetestowało przed sezonem zimowym dziewięć modeli opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R17. Jest to rozmiar ogumienia do samochodów kompaktowych i SUV-ów. Testujący próbowali odpowiedzieć na pytanie: czy całoroczne opony można nazwać wszechstronnymi?

Opony testowano zarówno latem, jak i zimą, by sprawdzić, czy są bezpieczne do używania w środkowoeuropejskich warunkach. Opony na każdą pogodę już dawno przestały być zjawiskiem marginalnym, wręcz przeciwnie. W Niemczech stanowią już znaczną część rynku (ok. 27 proc.) i ten trend rośnie.

Testowane opony sprawdzono w następujących kategoriach:

  • Bezpieczeństwo zimą (maks. 80 pkt)
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni (maks. 80 pkt)
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni (maks. 60 pkt)
  • Wpływ na środowisko (maks. 30 pkt)

Ocena końcowa to suma punktów we wszystkich kategoriach – im wyższa, tym lepszy wynik.

Opony całoroczne (wielosezonowe) – czym naprawdę są? [poradnik]

Wyniki testu w poszczególnych kategoriach

Michelin Crossclimate 2

  • Bezpieczeństwo zimą – 63 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 59 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 46 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 28 pkt.
  • Suma punktów: 196 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 168 pkt.

Continental All Season Contact:

  • Bezpieczeństwo zimą – 57 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 60 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 42 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 25 pkt.
  • Suma punktów: 184 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 159 pkt.

Nokian Seasonproof:

  • Bezpieczeństwo zimą – 61 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 54 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 42 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 25 pkt.
  • Suma punktów: 182 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 157 pkt.

 Goodyear Vector 4 Seasons gen.3:

  • Bezpieczeństwo zimą – 49 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 60 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 42 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 26 pkt.
  • Suma punktów: 177 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 151 pkt.

 Vredestein Quadrac Pro:

  • Bezpieczeństwo zimą – 46 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 59 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 43 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 25 pkt.
  • Suma punktów: 173 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 148 pkt.

Bridgestone Weather Control A005 Evo:

  • Bezpieczeństwo zimą – 28 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 64 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 44 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 26 pkt.
  • Suma punktów: 162 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 136 pkt.

 Berlin Tires All Season 1:

  • Bezpieczeństwo zimą – 39 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 54 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 35 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 21 pkt.
  • Suma punktów: 152 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 131 pkt.

 Cooper Discoverer All Season:

  • Bezpieczeństwo zimą – 39 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 54 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 35 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 24 pkt.
  • Suma punktów: 152 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 128 pkt.

 Toyo Celsius:

  • Bezpieczeństwo zimą – 50 pkt.
  • Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni – 41 pkt.
  • Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni – 37 pkt.
  • Wpływ na środowisko – 21 pkt.
  • Suma punktów: 149 pkt.
  • Suma punktów w kategoriach bezpieczeństwa: 128 pkt.

Podsumowanie

Zdecydowanym zwycięzcą testu jest Michelin Crossclimate. Francuskie opony nazwane letnimi z homologacją zimową tylko na mokrej nawierzchni okazały się nieco słabsze od rywali. W pozostałych kategoriach zwyciężyły, z ekologią włącznie. Na mokrej nawierzchni najlepsze były bridgestone’y, ale te opony bardzo słabo wypadły w warunkach typowo zimowych. W letnich na suchej nawierzchni też poradziły sobie dobrze. Zatem jest to typowe ogumienie do okazjonalnej jazdy po śniegu, w bardzo umiarkowanym, czy wręcz ciepłym klimacie, gdzie opony zimowe są wymagane lub przydają się tylko czasami.

A które najlepiej poradziły sobie zimą? Poza michelinami tylko nokiany poradziły sobie podobnie dobrze. Poza bridgestoneami fatalnie wypadły też coopery. Niestety, różnica pomiędzy prawie najtańszymi cooperami a najdroższymi w zestawieniu michelinami to aż 204 euro na komplecie. Najtańszą oponą w zestawieniu była Berlin Tires All Season 1, która zajęła przedostatnie miejsce. Japońskie Toyo tradycyjnie wypadły słabo, najgorzej poradziły sobie na mokrej nawierzchni.

Zobacz, czy są dla ciebie: podpowiadam, kiedy powinniście postawić na opony całoroczne

Wnioski? Idealna opona całoroczna jeszcze nie istnieje, ale uniwersalna jak najbardziej. Zwłaszcza jeśli są to modele Michelin Crossclimate 2, Continental All Season Contact, Nokian Seasonproof, Goodyear Vector 4 Seasons gen.3 oraz Vredestein Quadrac Pro. To opony, które w tym rozmiarze można polecić każdemu kierowcy szukającemu kompromisu. Bridgestone Weather Control radził sobie w warunkach letnich, więc można tę oponę polecić warunkowo, jak zostało napisane wyżej. Jedyne opony, jakich testerzy nie polecają to Toyo Celsius. Zbyt słabe wyniki, by nazwać je bezpiecznymi, więc z pewnością nie są uniwersalne.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOstatnia okazja na przejażdżkę kolejką linową w Szczyrku. Na szczycie można zobaczyć wielką żabę
Następny artykułRosja. Zabił przyjaciela, gdy odkrył, że wykorzystał jego 6-letnią córkę. Wyszedł z więzienia