A A+ A++

24.08.2022 r.

Wyjechaliśmy z Lubartowa o godz. 6.00 i na miejsce do ośrodka w Wałczu “Nad Raduniem” dotarliśmy po godz. 15.00. Rowerzyści z wałeckiego klubu rowerowego już na nas czekali. Pojechaliśmy z nimi do Skansenu Fortyfikacyjnego Grupa Warowna “Cegielnia”, gdzie przewodnik oprowadził nas po pozostałościach schronu i bunkrów klasy B. Mieliśmy okazję zobaczyć sprzęt wojskowy z tamtego okresu włącznie z umundurowaniem i innymi akcesoriami. Wysłuchaliśmy historii Wału Pomorskiego i wróciliśmy do bazy ciekawą trasą przy jeziorze Wojskowym. Łącznie przejechaliśmy 20 km.

25.08.2022 r.

Dzień rozpoczęliśmy od spotkania z Burmistrzem Wałcza w Ratuszu miejskim. Dowiedzieliśmy się, że w granicach miasteczka o liczbie mieszkańców zbliżonej do Lubartowa jest 7 jezior, a w powiecie ponad 150. Największym z nich jest Bytyń Wielki i jest planowana ścieżka rowerowa wokół jeziora, chociaż już teraz można go objechać, trasa liczy ok. 60 km. Hasłem Wałcza jest “warto wracać” i zachęcają do tego liczne atrakcje przyrodnicze, gdzie można spotkać nawet żubry i rysie. Po spotkaniu z Burmistrzem ruszyliśmy w trasę. Prowadzili nas rowerzyści
z WKTR Wałcz: Danusia, Marek i Waldek. Pojechaliśmy do Skrzatusza, gdzie znajduje się Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej podniesione do godności bazyliki mniejszej z drogą krzyżowa i różańcową. Jest tam Dom Pielgrzyma, gdzie można wypić kawę, herbatę, zjeść ciasteczka czy lody.
W drodze powrotnej pojechaliśmy do miejscowości Tarnowo, gdzie w restauracji “Rybi Puzon” zamówiliśmy pstrągi. Jest to klimatyczne miejsce nad rzeczką Dobrzycą, oddalone od głównej drogi o 5 km. Po powrocie do Wałcza mieliśmy spotkanie z przewodnikiem Wiesławem, który oprowadził nas po mieście opowiadając jego historię i pokazując nam co ciekawsze obiekty.
Miasteczko podzielone jest dwoma jeziorami: Raduń i Zamkowe wokół których biegną ścieżki pieszo – rowerowe. Jest wieża ciśnień zamieniona na apartamentowce, promenada gwiazd olimpijskich związanych z Wałczem, wiszący most łączący dwa brzegi Raduni.

W samym centrum miasta ratusz i kościół św. Mikołaja, nieco dalej budynek dawnego gimnazjum Jezuitów z 1806 r. z ciekawą historią, oryginalny budynek poczty z czerwonej cegły z 1896 r., ciekawy dom z wykuszem przy ul. Sądowej. Trochę dalej duży budynek seminarium nauczycielskiego i stare, zniszczone budynki dworcowe o pięknej bryle architektonicznej.
W drodze powrotnej do bazy noclegowej jeszcze przejechaliśmy obok budynku, w którym prawdopodobnie Ewa Braun spędziła 4 noce. Jest to ładna willa pożydowska, którą przejęli Niemcy, znajdująca się obecnie w rękach prywatnych.
Przejechaliśmy rowerami w sumie 65 km. Wieczór spędziliśmy z naszymi nowymi przyjaciółmi i ich żonami przy muzyce.

26.08.2022r.

Tego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od Centralnego Ośrodka Sportu – Ośrodka Przygotowań Olimpijskich, który pięknie położony jest wśród lasów. Dyrektor tego ośrodka opowiedział nam o nowoczesnym kompleksie budynków, jego historii i tradycjach oraz o planach rozbudowy.
Są tam pływalnie, pokoje hipobaryczne z gabinetami medycyny sportowej, nowoczesna kuchnia i wiele innych obiektów. Nazwy budynków pochodzą od nazw miejscowości, gdzie odbywały się igrzyska olimpijskie. Zrobiliśmy kilka fotek przy rzeźbie Zdzisława Krzyszkowiaka i ruszyliśmy w dalszą trasę.
W drodze do Tuczna mijaliśmy “czarodziejską górę”, gdzie wbrew prawom fizyki wszelkie przedmioty wtaczają się w górę. W Tucznie spotkaliśmy się z przewodniczką, która wprowadziła nas w historię zamku rodu Wedlów – Tuczyńskich, wspomniała o krążącej legendzie, oprowadziła nas wokół zamku i po najbliższej okolicy. Zwiedziliśmy kościół Wniebowzięcia N.M. Panny, przeszliśmy obok starego młyna dochodząc do cmentarza żydowskiego, była też okazja zobaczyć “stodołę Szyszki”.
Po zwiedzaniu zjedliśmy obiad w restauracji “Wrzosowy Zakątek”, gdzie serwowano pyszne kartacze, krokiety z barszczem i inne smakołyki. W drodze powrotnej zajechaliśmy nad jez. Bytyń w miejscowości Nakielno, skąd po krótkim odpoczynku wróciliśmy do bazy. Trasa liczyła 55 km.

27.08.2022 r.

W tym dniu program był do wyboru. Ci , którzy jeżdżą wolniej i na krótsze odcinki spędzili czas nad jeziorem Bytyń
w gminie Nakielno, grupa silniejsza i dużo liczniejsza pojechała szlakiem Wału Pomorskiego. Grupa miała okazję zobaczyć pozostałości niemieckich umocnień wojskowych, bazę głowic nuklearnych w Kol. Brzeźnica. Wielkie wrażenie wywarło na nas miejsce składowania pocisków jądrowych i ich wyrzutnie. Z tego miejsca miała zostać atakowana Europa.
Głównym celem wyprawy było Borne Sulinowo, które zostało opuszczone przez wojska radzieckie w 1992 r.
Borne Sulinowo jest jednym z tych miast – widm, które po II wojnie światowej przestało istnieć na mapach. Przez prawie 50 stacjonowały tu wojska radzieckie
z rodzinami.
Znajduje się tam siedziba dawnego dowództwa radzieckiego garnizonu, kantyna oficerska, dawny szpital wojskowy oraz osiedle mieszkaniowe.
Grupa przejechała ponad 100 km, ale po powrocie miała jeszcze siły na wspólne biesiadowanie. Przez cały ten okres opiekowali się nami członkowie Wałeckiego Klubu Turystyki Rowerowej w Wałczu, za co im bardzo dziękujemy.

Prezes MKTR Relaks wręczył prezent Burmistrzowi Wałcza przekazany przez Burmistrza Lubartowa.

28.08.2022r.

Wracamy do Lubartowa. Z Wałcza wyjechaliśmy o godzinie 11.00 a na miejsce postoju dojechaliśmy po godz. 20.00.

Wyjazd był współfinansowany ze środków budżetu Urzędu Miasta Lubartów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS