Działając w trybie art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 596/2014 z dnia 16.04.2014 r. w sprawie nadużyć na rynku oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (“MAR”), w nawiązaniu do treści raportu bieżącego Rainbow Tours Spółki Akcyjnej z siedzibą w Łodzi (dalej jako “Spółka” lub “Emitent”) Nr 14/2020 z dnia 16 marca 2020 roku (w ramach którego Emitent przekazał informacje o zidentyfikowanym na dzień wskazanego raportu bieżącego wpływie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 na działalność Emitenta i Grupy Kapitałowej), Zarząd Spółki przekazuje niniejszym informacje o zidentyfikowanym i ocenionym przez Spółkę potencjalnym wpływie rozwiązań wprowadzanych w ramach tzw. “Tarczy Antykryzysowej” (w szczególności na podstawie ustawy z dnia 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 31.03.2020 r., poz. 568, zwanej dalej “Ustawą”) pakiet osłonowy dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników.
Po dokonaniu analizy, w kontekście potencjalnego wpływu pandemii wywołanej rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 na działalność prowadzoną przez Grupę Kapitałową Rainbow Tours, rozwiązań przewidzianych w ramach tzw. “Tarczy Antykryzysowej”, Zarząd Spółki ocenia, iż rozwiązaniami najistotniejszymi z punktu widzenia Emitenta, przewidzianymi w ramach przedmiotowego programu pomocowego i osłonowego, które mogą mieć bezpośredni wpływ na przeciwdziałanie potencjalnym negatywnym skutkom pandemii na działalność prowadzoną przez Emitenta, jako organizatora turystyki i przedsiębiorcę ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych, należą niżej wskazane rozwiązania:
(1) Wydłużenie do 180 dni terminu skuteczności odstąpienia przez podróżnego od umowy o udział w imprezie turystycznej lub jej rozwiązania przez organizatora turystyki [dodany art. 15k].
Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem odstąpienie od umowy w trybie określonym w art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24.11.2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych lub rozwiązanie przez organizatora turystyki umowy o udział w imprezie turystycznej w trybie określonym w art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy, które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki, przy czym takie odstąpienie od umowy bądź jej rozwiązanie nie będzie skuteczne w przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna (wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy o imprezę turystyczną).
W ocenie Zarządu Spółki wprowadzenie przedmiotowego rozwiązania będzie miało znaczący i pozytywny wpływ na poprawę i zabezpieczenie sytuacji płynnościowej Spółki, co wynika z faktu, iż Spółka, jako organizator turystyki zobligowana będzie do zwrotu na rzecz podróżnego poniesionych wpłat w terminie 194 dni od złożenia przez klienta oświadczenia o rezygnacji (tj. skutku prawnego występującego po upływie 180 dni od dnia złożenia rezygnacji plus standardowe 14 dni na faktyczny zwrot środków). Wprowadzone rozwiązanie powoduje wydłużenie terminu na zwrot przez Emitenta środków wpłaconych przez klientów, a z drugiej strony promuje opcję vouchera na przyszłe świadczenia turystyczne, jako że w większości przypadków klienci preferują możliwość przepisania się na imprezy turystyczne w okresie wakacyjnym, niż długie oczekiwanie na zwrot pieniędzy.
(2) Wygaszenie wzajemnych zobowiązań stron umów najmu w “galeriach handlowych” [dodany art. 15ze]
Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem, w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 zgodnie z właściwymi przepisami, wygasają wzajemne zobowiązania stron umowy najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy, przez którą dochodzi do oddania do używania powierzchni handlowej (umowy). Uprawniony do używania powierzchni handlowej (uprawniony) powinien złożyć udostępniającemu bezwarunkową i wiążącą ofertę woli przedłużenia obowiązywania umowy na dotychczasowych warunkach o okres obowiązywania zakazu przedłużony o sześć miesięcy; oferta powinna być złożona w okresie trzech miesięcy od dnia zniesienia zakazu.
W ocenie Zarządu Spółki wprowadzenie przedmiotowego rozwiązania będzie miało wpływ na poprawę i zabezpieczenie sytuacji płynnościowe Spółki, poprzez wygaszenie – w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 zgodnie z właściwymi przepisami – zobowiązań Spółki dotyczących płatności kosztów czynszów w odniesieniu do lokali wynajmowanych na potrzeby prowadzonych w “galeriach handlowych” (spełniających wymóg powierzchni wskazany w przepisie) salonów firmowych Rainbow.
(3) Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników [dodany art. 15g].
Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem, przedsiębiorca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 może zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników (tj. osób pozostających w stosunku pracy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług) objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy. Przedsiębiorcy takiemu przysługują również środki z FGŚP na opłacanie, od przyznanych świadczeń, składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, należnych od pracodawcy.
Zgodnie z przedmiotowymi rozwiązaniami:
(-) pracownikowi objętemu okresem przestoju ekonomicznego pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy; dzięki środkom z FGŚP pracodawca otrzyma dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy;
(-) przedsiębiorca może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Przy tak obniżonym wymiarze czasu pracy FGŚP dofinansuje maksymalnie do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń.
Oba świadczenia przysługiwać będą przez łączny okres 3 miesięcy od dnia podpisania umowy o wypłatę świadczeń. Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania skutkom gospodarczym COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć ten okres, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
W ocenie Zarządu Spółki wprowadzenie przedmiotowego rozwiązania i możliwość jego ostatecznego zastosowania przez Spółkę może mieć dodatkowy wpływ na poprawę i zabezpieczenie sytuacji płynnościowe Spółki, poprzez ograniczenie kosztów wynagrodzeń (obniżenie wynagrodzeń pracowników objętych okresem przestoju ekonomicznego maksymalnie o 50%; obniżenie wymiaru etatu i wynagrodzeń pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy maksymalnie o 20%) oraz uzyskanie dofinansowania na realizację części wypłat wynagrodzeń.
(4) Pakiet pomocowy w ramach systemu instytucji rozwoju, w tym w szczególności w zakresie działań i kompetencji przewidzianych dla Banku Gospodarstwa Krajowego (“BGK”) [m.in. dodany art. 15zzzd].
Przepisy Ustawy wprowadzają m.in. szereg zmian i rozwiązań dostosowawczych w pakiecie ustaw związanych z funkcjonowaniem podmiotów wchodzących w skład systemu instytucji rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 04.07.2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz.U. z 2019 roku, poz. 1572 ze zmianami wprowadzonymi mocą postanowień ustawy z dnia 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju, Dz.U. z 2020 roku, poz. 569), a to w celu uregulowania norm prawnych niezbędnych do zaangażowania podmiotów z Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju w zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu negatywnych skutków COVID-19 i wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
W ocenie Emitenta, największy potencjalny wpływ na poprawę i zabezpieczenie sytuacji płynnościowe Spółki mogą mieć rozwiązania przewidziane dla Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z dodanymi Ustawą postanowieniami nowego art. 15zzzd, w związku ze skutkami COVID-19 Bank Gospodarstwa Krajowego może udzielać, we własnym imieniu i na własny rachunek, poręczeń i gwarancji spłaty kredytów zaciągniętych przez przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 06.03.2018 r. – Prawo przedsiębiorców, z wyłączeniem mikroprzedsiębiorców oraz małych przedsiębiorców, z przeznaczeniem na zapewnienie płynności finansowej. BGK będzie udzielał takich poręczeń i gwarancji we własnym imieniu i na własny rachunek. Podstawowe warunki udzielania przedmiotowych poręczeń i gwarancji, są następujące:
(-) poręczenie lub gwarancja mogą stanowić pomoc publiczną,
(-) do poręczenia i gwarancji stosuje się odpowiednio art. 2b ust. 1 ustawy z dnia 08.05.1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (tj. Dz.U. z 2020 roku, poz. 122), określający, iż poręczenia i gwarancje są terminowe (na okres nie dłuższy niż 27 miesięcy) i udzielane do kwoty z góry oznaczonej,
(-) poręczenie lub gwarancja obejmują nie więcej niż 80% pozostającej do spłaty kwoty kredytu objętego poręczeniem lub gwarancją (kwota jednostkowej gwarancji lub poręczenia nie może przekroczyć 80% wartości niespłaconej kwoty kapitału kredytu),
(-) poręczenie lub gwarancja są udzielane na wniosek średniego lub dużego przedsiębiorcy.
W ramach przedmiotowych rozwiązań, poza uzyskaniem przez BGK możliwości udzielania, w związku ze skutkami choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2, poręczeń i gwarancji spłaty kredytów zaciągniętych przez średnich i dużych przedsiębiorców z przeznaczeniem na zapewnienie płynności finansowe, w BGK utworzono dedykowany Fundusz Gwarancji Płynnościowych, na pokrycie kosztów i wydatków związanym z udzielaniem poręczeń i gwarancji [art. 70 Ustawy].
Na dzień publikacji niniejszego raportu Zarząd Emitenta jest w trakcie dokonywania szczegółowej oceny rozwiązań przewidzianych w ramach systemu instytucji rozwoju i możliwości ich zastosowania na potrzeby związane z minimalizacją negatywnych skutków pandemii spowodowanej rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 na działalność Spółki i Grupy Kapitałowej.
Dodatkowo, zgodnie z obowiązującymi już dotychczas postanowieniami art. 13 ustawy z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 roku, poz. 374) [ustawa zmieniana Ustawą], Spółce, jako przedsiębiorcy turystycznemu, przysługuje zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, o którym mowa w ustawie z dnia 22.05.2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2214), a to w przypadku, gdy podróżny odstąpi od umowy lub organizator turystyki rozwiąże umowę o udział w imprezie turystycznej, które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostawać będzie w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2 (przedsiębiorca turystyczny może wystąpić o zwrot wpłaty nie później niż w terminie 60 dni od dnia odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy).
Ponadto, Zarząd Emitenta ocenia, iż dodatkowy, ewentualny wpływ na przeciwdziałanie potencjalnym negatywnym skutkom pandemii na działalność prowadzoną przez Emitenta (potencjalnie o mniejszym znaczeniu), mogą mieć w szczególności następujące rozwiązania przewidziane w ramach przedmiotowego programu pomocowego i osłonowego:
(1) odroczenie do dnia 1 czerwca 2020 roku terminu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy – wskutek wprowadzenia przedmiotowego rozwiązania, które stanowić będzie kolejny element zabezpieczenia płynnościowego Spółki, Emitent jako płatnik, o którym mowa w art. 31 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych), w związku z poniesieniem z powodu COVID-19 negatywnych konsekwencji ekonomicznych, może przekazać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek, pobrane w miesiącach marcu i w kwietniu 2020 roku, m.in. od przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, wypłacanych zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, w terminie do dnia 1 czerwca 2020 roku;
(2) odroczenie o 3 miesiące terminu płatności bieżących składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za okres od lutego do kwietnia 2020 roku, na podstawie wniosku składanego do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w ramach uproszczonych form pomocy (spodziewany efekt: wpływ na poprawę i zabezpieczenie sytuacji płynnościowe Spółki); przyznanie ewentualnej ulgi będzie następowało w ramach pomocy de minimis i w związku z tym konieczne będzie złożenie dodatkowych dokumentów dotyczących pomocy publicznej;
(3) zniesienie kosztów opłaty prolongacyjnej i odsetek w ramach procesów odraczania terminu płatności podatków stanowiących dochód budżetu państwa (PIT, CIT, VAT) oraz zniesienie kosztów opłaty prolongacyjnej w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty składek z tytułu ubezpieczeń społecznych (składek ZUS) – w procesie wydania przez właściwy organ stosownych decyzji nie będą naliczane opłaty prolongacyjne (liczone standardowo od kwoty podatku lub zaległości podatkowej).
Informacje objęte treścią niniejszego raportu bieżącego, obejmujące ocenę wpływu na działalność Emitenta rozwiązań przewidzianych przez przygotowany przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i wprowadzany w ramach tzw. “Tarczy Antykryzysowej” pakiet osłonowy w związku z epidemią spowodowaną koronawirusem SARS-CoV-2, zostały przedstawione przez Spółkę na podstawie treści opublikowanych na dzień publikacji niniejszego raportu bieżącego aktów prawnych, w tym na podstawie Ustawy; w związku z tym Zarząd Spółki na dzień publikacji niniejszego raportu nie jest w stanie szczegółowo i kompleksowo ocenić wprowadzonych rozwiązań, w tym nie jest w stanie przewidzieć ewentualnych trudności lub interpretacji prawnych związanych ze stosowaniem wprowadzonych przepisów, a które mogą mieć wpływ na zakres i treść przedstawionych ocen i wniosków Zarządu Emitenta objętych i przedstawionych treścią niniejszego raportu bieżącego.
Zarząd Emitenta jest gotowy na szereg możliwych scenariuszy dalszego rozwoju sytuacji wynikającej z ograniczeń w podróżowaniu, na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji związanej ze skutkami rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 i wpływ pandemii na działalność Grupy Kapitałowej Rainbow Tours, w tym opracowując scenariusze potencjalnych efektów utrzymywania się pandemii spowodowanej koronawirusem SARS-CoV-2 na działalność Spółki i Grupy Kapitałowej w różnych czasokresach.
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
kom espi zdz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS