Na stacji w Ełku rozpoczęły się prace. Mieszkańcy zyskają zadaszone perony, dostępne dla wszystkich podróżnych oraz nowe przejście pod torami. Sprawniejsza będzie komunikacja w mieście.
Ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej i 70 stalowych konstrukcji wsporczych zdemontowano już na stacjach Ełk i Ełk Towarowy. Ciężki sprzęt przygotowuje miejsce pod budowę nowego układu torów. Gromadzone są materiały – przywieziono ponad 70 km szyn, 40 tys. podkładów i około 800 wagonów tłucznia. Obok pracujących maszyn rozkładowo kursują pociągi, a podróżni korzystają ze stacji.
– Zmiany na stacji i linii kolejowej, to także zapowiedź szerszych zmian, to szansa dla Ełku. Zwiększą się możliwości kolei dla podróżnych, a także w przewozie towarów. Przebudowa w Ełku, tak jak cała inwestycja Rail Baltica, ma istotne znaczenie dla rozwoju nowoczesnego transportu w Polsce – powiedziała Małgorzata Kopiczko, senator RP.
Bliżej wygodnych podróży
– Unia Europejska wspiera poprzez program CEF modernizację Rail Baltica w Polsce. Prace kolejowe na terenie dworca w Ełku i projekt odcinka Ełk-Trakiszki są również współfinansowane z budżetu CEF odpowiednio około 116 mln EUR i ponad 36 mln EUR. Oznacza to dla tych inwestycji 85% wsparcia UE w całkowitych kosztach. Bardzo się cieszymy, że w Europejskim Roku Kolei postępują prace i projekty na odcinku Białystok-Ełk-Trakiszki Rail Baltica w Polsce. Postępy prac w terenie oznaczają, że program CEF zapewnia ich sprawną realizację. Rozwój kolei w Polsce przyczynia się do ekologizacji transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.
Modernizacja obejmie też przystanek Ełk Szyba Wschód, gdzie zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Przebudowywana jest stacja Ełk Towarowy, aby mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych, wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.
– Środki unijne z instrumentu CEF Łącząc Europę dają możliwość zwiększania roli kolei, a my konsekwentnie wykorzystujemy te możliwości. Polskie Linie Kolejowe zapewniają rozwój kolei atrakcyjnej, dostępnej i ekologicznej. Zyskuje kolej, ale poprawia się też układ komunikacyjny w położonych obok linii miastach – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk.
Rail Baltica rozwija się dalej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.
zespół prasowy/PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS