A A+ A++

Na stacji w Ełku rozpoczęły się prace. Mieszkańcy zyskają zadaszone perony, dostępne dla wszystkich podróżnych oraz nowe przejście pod torami. Sprawniejsza będzie komunikacja w mieście.

 Rail Bal­ti­ca: Inwe­sty­cja PKP Pol­skich Linii Kole­jo­wych S.A. za pra­wie 587 mln zł net­to współ­fi­nan­so­wa­na jest ze środ­ków unij­nych instru­men­tu CEF Łącząc Europę”.

Ponad 6 km torów, 10 km sie­ci trak­cyj­nej i 70 sta­lo­wych kon­struk­cji wspor­czych zde­mon­to­wa­no już na sta­cjach Ełk i Ełk Towa­ro­wy. Cięż­ki sprzęt przy­go­to­wu­je miej­sce pod budo­wę nowe­go ukła­du torów. Gro­ma­dzo­ne są mate­ria­ły – przy­wie­zio­no ponad 70 km szyn, 40 tys. pod­kła­dów i oko­ło 800 wago­nów tłucz­nia. Obok pra­cu­ją­cych maszyn roz­kła­do­wo kur­su­ją pocią­gi, a podróż­ni korzy­sta­ją ze stacji.

– Zmiany na stacji i linii kolejowej, to także zapowiedź szerszych zmian, to szansa dla Ełku. Zwiększą się możliwości kolei dla podróżnych, a także w przewozie towarów. Przebudowa w Ełku, tak jak cała inwestycja Rail Baltica, ma istotne znaczenie dla rozwoju nowoczesnego transportu w Polsce – powiedziała Małgorzata Kopiczko, senator RP.

Bliżej wygodnych podróży
Pasa­że­ro­wie zyska­ją kom­for­to­wą sta­cję Ełk. Wszyst­kie pero­ny zosta­ną pod­wyż­szo­ne i posze­rzo­ne, co uła­twi wsia­da­nie i wysia­da­nie z pocią­gów. Oso­by o ogra­ni­czo­nych moż­li­wo­ściach poru­sza­nia się łatwiej sko­rzy­sta­ją z kolei dzię­ki win­dom. Komu­ni­ka­cję na sta­cji popra­wi nowe dłuż­sze przej­ście pod tora­mi. Będzie bez­piecz­ny dostęp do kolei dla miesz­kań­ców osie­dla Zatorze.

– Unia Europejska wspiera poprzez program CEF modernizację Rail Baltica w Polsce. Prace kolejowe na terenie dworca w Ełku i projekt odcinka Ełk-Trakiszki są również współfinansowane z budżetu CEF odpowiednio około 116 mln EUR i ponad 36 mln EUR. Oznacza to dla tych inwestycji 85% wsparcia UE w całkowitych kosztach. Bardzo się cieszymy, że w Europejskim Roku Kolei postępują prace i projekty na odcinku Białystok-Ełk-Trakiszki Rail Baltica w Polsce. Postępy prac w terenie oznaczają, że program CEF zapewnia ich sprawną realizację. Rozwój kolei w Polsce przyczynia się do ekologizacji transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

Moder­ni­za­cja obej­mie też przy­sta­nek Ełk Szy­ba Wschód, gdzie zapla­no­wa­no  budo­wę dwóch jed­no­kra­wę­dzio­wych pero­nów o dłu­go­ści 200 m. Prze­bu­do­wy­wa­na jest sta­cja Ełk Towa­ro­wy, aby mogła przyj­mo­wać pocią­gi o dłu­go­ści 740 m. Inwe­sty­cja istot­ne popra­wi warun­ki obsłu­gi pocią­gów towa­ro­wych, wzro­śnie zna­cze­nie kolei jako eko­lo­gicz­ne­go, efek­tyw­ne­go środ­ka transportu.

– Środki unijne z instrumentu CEF Łącząc Europę dają możliwość zwiększania roli kolei, a my konsekwentnie wykorzystujemy te możliwości. Polskie Linie Kolejowe zapewniają rozwój kolei atrakcyjnej, dostępnej i ekologicznej. Zyskuje kolej, ale poprawia się też układ komunikacyjny w położonych obok linii miastach – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wzrost bez­pie­czeń­stwa w ruchu kole­jo­wym oraz dro­go­wym zapew­nią nowe wia­duk­ty kole­jo­we nad ul. Towa­ro­wą i ul. Kole­jo­wą. Prze­bu­do­wa­ny zosta­nie wia­dukt kole­jo­wy nad ul. Suwal­ską. Zmo­der­ni­zo­wa­ny zosta­nie most kole­jo­wy nad rze­ką Ełk.

Rail Baltica rozwija się dalej

PKP Pol­skie Linie Kole­jo­we S.A. pod­pi­sa­ły 9 grud­nia 2021 r. umo­wę z wyko­naw­cą doku­men­ta­cji pro­jek­to­wej dla odcin­ka Ełk-Tra­kisz­ki na tra­sie Rail Bal­ti­ca. Tra­sa ma zostać zelek­try­fi­ko­wa­na, a mak­sy­mal­na pręd­kość pocią­gów pla­no­wa­na jest na 250 km/h. W efek­cie podróż naj­szyb­szym pocią­giem z Ełku do gra­ni­cy pań­stwa w Tra­kisz­kach po zakoń­cze­niu wszyst­kich prac powin­na zająć poni­żej 40 minut. Zakres moder­ni­za­cji prze­wi­du­je budo­wę dru­gie­go toru na ponad 90-kilo­me­tro­wym odcin­ku linii oraz moder­ni­za­cję sta­cji i przystanków.

 

zespół prasowy/PKP Pol­skie Linie Kole­jo­we S.A.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPŚ w skokach przenosi się do Klingenthal. Na starcie czterech Polaków
Następny artykułGronicki: Za nierobienie tego co należało, trzeba zapłacić [WYWIAD]