A A+ A++

W temacie elektromobilności na pewno jest jeszcze wiele do zrobienia, zwłaszcza w zakresie dostępności infrastruktury stacji ładowania oraz przystępnych cenowo samochodów elektrycznych. W tym drugim temacie pomogłaby standaryzacja rozwiązań układów napędowych, co pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów poprzez masową produkcję jednolitych komponentów. Takie podejście stosują już nasi klienci w Chinach. Wszystko wskazuje jednak na to, że elektromobilność będzie się rozwijać w różnym tempie w różnych częściach świata. Według naszych szacunków, do 2030 roku 70% wszystkich nowych samochodów w Europie będzie posiadać napęd wyłącznie elektryczny, a w Chinach i Ameryce Północnej – około 40-50%. Natomiast trzeba też pamiętać, że w Europie na przełomie roku 25 i 26 czeka nas weryfikacja postępów w zakresie redukcji emisji CO2 w pojazdach i możliwe są korekty planu przejścia na nowe napędy, a w regionach, w których pojazdy ciężarowe muszą pokonywać długie dystanse, rozwiązania takie jak hybrydy typu plug-in czy tzw. range extendery będą cieszyć się zainteresowaniem jeszcze przez jakiś czas. Dlatego elektromobilność jest przyszłością motoryzacji, ale będziemy do niej dochodzić przez jakiś czas i trudno określić dzisiaj sztywny harmonogram tej zmiany. Czy sztuczna inteligencja zmieni przyszłość motoryzacji? Na pewno. Nasze rozwiązania już dziś często bazują na sztucznej inteligencji. Intensywnie badamy też potencjał wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w obszarze motoryzacji. Docelowo generatywna SI ma umożliwić pojazdom lepszą ocenę sytuacji i adekwatne reagowanie, co jeszcze bardziej zwiększy bezpieczeństwo użytkowników dróg. Sztuczna inteligencja wciąż ma swoje ograniczenia w zakresie szkolenia systemów zautomatyzowanej jazdy. Dzisiejsze narzędzia wspomagania kierowcy mogą wykrywać ludzi, zwierzęta, obiekty i pojazdy, ale w niedalekiej przyszłości generatywna SI mogłaby pomóc określić, czy dana sytuacja może potencjalnie prowadzić do wypadku. Generatywna sztuczna inteligencja wykorzystuje ogromne ilości danych do szkolenia systemów zautomatyzowanej jazdy, umożliwiając im wyciąganie lepszych wniosków na ich podstawie. Widzimy w tym wiele szans.

Jak będzie wyglądała motoryzacja za 10 lat?

Obszar motoryzacji zmienia się dziś na wielu poziomach: w zakresie napędów, systemów wspomagania jazdy, komfortu kierowcy i pasażera i ich oczekiwań. Jednocześnie byłbym ostrożny z twierdzeniem, że już za 10 lat motoryzacja na całym świecie będzie wyglądała diametralnie różnie od tej dzisiejszej. Ta transformacja to raczej ewolucja, niż rewolucja, z co najmniej kilku powodów. Wciąż rozwijamy różne nisko i zeroemisyjne technologie, potrzebujemy znaczących inwestycji w rozwój infrastruktury, a w realizacji ambitnych planów transformacyjnych przeszkadza czasami sytuacja rynkowa czy geopolityka. Poza tym – na świecie mamy ok. 1,5 mld samochodów, które już są w użytku – zastosowane w nich rozwiązania i technologie będą nam towarzyszyć jeszcze przez lata. Nowości będą więc koegzystować z bardziej tradycyjnymi rozwiązaniami. Możemy być jednak pewni coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji w motoryzacji, poprawy bezpieczeństwa, ograniczenia emisji i tego, że nowe pojazdy będą coraz bardziej przypominały smartfon na kółkach.

Jakie są cele i plany na bieżący rok?

Przede wszystkim planujemy nadal rozwijać się w ważnych dla nas, perspektywicznych branżach. Przyspieszamy transformację działalności związanej z mobilnością i wzmacniamy konkurencyjność we wszystkich obszarach biznesowych. Chcemy być jednym z trzech największych dostawców na kluczowych dla nas rynkach i umacniać pozycję we wszystkich regionach świata. Oczywiście inwestujemy w kluczowe technologie, takie jak półprzewodniki, które są wykorzystywane m.in. w elektronice mocy pojazdów elektrycznych i mogą zwiększać ich zasięg. Kupiliś … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzy GKM zdecyduje się na drugi transfer?
Następny artykułWyprawa po skarb