A A+ A++

Parking wielopoziomowy przy ul. Hallera okazał się trafioną inwestycją, która generuje zysk i porządkuje przestrzeń oraz ruch w mieście – przekonują radni z rybnickiej Platformy Obywatelskiej i zarzucają opozycji, że krytyka tej inwestycji była zupełnie nietrafiona. Przy okazji uchylają rąbka tajemnicy odnośnie kolejnego parkingu wielopoziomowego w mieście.

Parking wielopoziomowy na placu Armii Krajowej?

– Mówimy o koncepcji przebudowy placu Armii Krajowej. Trwa konkurs architektoniczny. W tamtym miejscu jest to rozważane ze względu na to, że infrastruktura drogowa się zmieni. Plac Armii Krajowej prawdopodobnie będzie wyłączony z ruchu. W związku z tym będzie potrzeba, żeby do tego centrum usług wspólnych, gdzie będzie lokalny i ponadlokalny biznes, był łatwy dojazd z możliwością zostawienia samochodu. Natomiast oczywiście to wszystko zostanie opracowane w ramach koncepcji, wycenione, więc musimy jeszcze poczekać na rozstrzygnięcie

– zapowiada radny Wojciech Kiljańczyk.

Parking wielopoziomowy przy ul. Hallera nie jest fanaberią

Kwestię budowy nowego parkingu wielopoziomowego zasygnalizowali radni Wojciech Kiljańczyk, Łukasz Kłosek i Radosław Knesz podczas konferencji prasowej 10 października . Radni z klubu Platformy Obywatelskiej mówili o polityce transportowej władz miasta (wkrótce więcej informacji), w tym o parkingach wielopoziomowych. Sporo uwagi poświęcili przede wszystkim istniejącemu parkingowi wielopoziomemu przy ul. Hallera.

– Był przez opozycję nazywany fanaberią, Titanikiem. Jeden z radnych mówił, że inwestycja będzie się spłacała przez sto lat

– przypomniał krytykę inwestycji radny Łukasz Kłosek.

– Fakty przeczą twierdzeniom, że to była fanaberia. Ten parking jest po prostu rentowny, kumuluje ruch kołowy z centrum miasta – powiedział Wojciech Kiljańczyk i dodał, że na 460 miejsc parkingowych wykupionych jest około 350 abonamentów. W sierpniu 2022 roku z parkingu skorzystało rotacyjnie 21 tys. osób. Parking generuje też zysk w wysokości 250 tys. zł.

W tym miejscu dodajmy, że w przyszłości część puli abonamentowej zostanie zarezerwowana dla mieszkańców osiedla TBS, które obecnie powstaje przy ul. Hallera.

Parking wielopoziomowy za 20 mln zł. Dziś kosztowałby raz tyle

Parking wielopoziomowy przy ul. Hallera w Rybniku oddano do użytku w lutym 2019 roku. Inwestycja kosztowała około 20 mln zł. Radny Łukasz Kłosek uważa, że trudno jest patrzeć na takie przedsięwzięcie wyłącznie przez pryzmat poniesionych nakładów. – Mieszkańcy mają dogodne warunki do parkowania w ścisłym śródmieściu. Mają blisko do rynku i dwóch centrów handlowych. To jest po prostu wartość dodana. Dziś budowa takiego parkingu kosztowałaby 100-150% więcej – mówi radny Łukasz Kłosek.

– Musimy patrzeć na inwestycje miejskie jako na inwestycje, które mają ułatwiać życie mieszkańcom. Podejście komercyjne – w ciągu ilu lat parking się zwróci – niekoniecznie jest zasadne. Najważniejsze, że parking jest obłożony, że są wykupione wszystkie możliwe abonamenty, że ponad 20 tys. osób miesięcznie korzysta z tego parkingu. Kwestia zwrotu inwestycji jest wtórna. To nie jest tak, jak mówili radni opozycji, że sto lat bo będzie trwało

– dodaje Wojciech Kiljańczyk.

Parking dobry, ale wykonanie takie sobie. No i miał być bezpłatny

A jak komentuje to wszystko radny Karol Szymura (PiS), który w przeszłości krytykował tę inwestycję?

– Parking powstał za duże pieniądze. Wykonanie jest takie sobie (uważam, że łuki wjazdu i wyjazdu są źle wyprofilowane). Do tego inwestycja została w całości sfinansowana ze środków miejskich. Nie pozyskano na ten cel żadnych środków zewnętrznych

– mówi portalowi Nowiny.pl radny Karol Szymura.

Ponadto radny Szymura uważa, że gdyby parking zapełnił się wkrótce po otwarciu, wówczas trudno byłoby krytykować tę inwestycję, jednak faktycznie parking zapełnił się dopiero po kilku latach.

Zdaniem Karola Szymury dyskusyjna jest również kwestia widoku z okien nowego osiedla przy ul. Hallera na parking wielopoziomowy. Radny zastanawia się również, gdzie mieszkańcy TBS-ów będą parkować samochody. Gdy przekazujemy mu informację z konferencji prasowej, że część miejsc abonamentowych zostanie przypisana do osiedla, określa to jako “dziwne”. – Czyli de facto wybudowaliśmy parking dla mieszkańców nowego osiedla – komentuje.

Na koniec rozmowy z Nowinami przypomina, że prezydent Piotr Kuczera w kampanii wyborczej obiecywał, że korzystanie z parkingu będzie bezpłatne, a tak nie jest.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNBA: Mavs zainteresowani solidnym rozgrywającym
Następny artykułPanele szklane – sposoby na wykorzystanie ich w Twoim domu