A A+ A++

Na ostatniej sesji radni zajęli się skargą na działalność burmistrza w związku z niegospodarnością w zarządzaniu środkami finansowymi przyznanymi przez wojewodę. Chodzi o wyłonienie wykonawcy usług w zakresie przewozów autobusowych bez przetargu.

Za uznaniem skargi na burmistrza Olecka za zasadną głosowało 11 radnych. Odmienne zdanie miało 10 radnych. Radni swoją decyzję uzasadnili w następujący sposób:
(…) Burmistrz Olecka zawarł umowę o świadczenie usług przewozowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego z firmą Event Extreme sp. z o.o. w dniu 1 października 2020 roku, powołując się właśnie na art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Umowa została zawarta na świadczenie usług przewozu w ramach publicznego transportu zbiorowego w autobusowych przewozach pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej na terenie Gminy Olecko. Okres obowiązywania umowy to 1 października 2020 r. do 30 września 2021 r. (…)

Przedmiotowe zamówienie zostało udzielone bezpośrednio, bez zastosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, mimo iż w przedmiocie umowy określono szacunkową wielkość wozokilometrów na 402 757 km w ciągu roku. Tylko w 2020 roku zaplanowano realizację przewozów o wielkości 131 291,4 wozokilometrów, uzyskując na tej podstawie dopłatę wielkości 393 874,20 zł. Zgodnie z umową wskazano wysokość rekompensaty do planowanego deficytu na wszystkich liniach przez cały okres trwania umowy, które wynosi 1.390.950,00 zł.

(…) Umowa z operatorem zawarta bez prawidłowej podstawy prawnej z dużym prawdopodobieństwem może być uznana za nieważną. Dodatkowo wadliwą podstawę prawną, niezgodną ze stanem faktycznym wskazano w umowie o dopłatę z dnia 30 września 2020 roku zawartą pomiędzy Skarbem Państwa – Wojewodą Warmińsko-Mazurskim a Gminą Olecko, co może wiązać się w konsekwencji do udzielania niedozwolonej pomocy publicznej jednemu przedsiębiorcy. Jednak fakt jej zawarcia w takiej formie może usprawiedliwiać działania Burmistrza prowadzące do podpisania umowy z operatorem w sposób bezpośredni, jako wykonanie literalnych postanowień umowy z Wojewodą.
Mając powyższe na uwadze uznaje się, że skarga na niegospodarność Burmistrza Olecka w zarządzaniu finansami publicznymi jest zasadna, gdyż wyboru wykonawcy dokonano niezgodnie przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych oraz art. 23 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Za niegospodarność w tym przypadku uznaje się działania niezgodne z przepisami tj. niedopełnienie ciążących na Burmistrzu obowiązków.”

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCodzienny-niecodzienny – dlaczego burak ma swoje święto?
Następny artykuł“Bardziej bójka niż interwencja”. Były szef CBŚ ostro o działaniach policji podczas Strajku Kobiet