Organy gminy podejmując uchwały nie posiadają samodzielnych uprawnień do kwestionowania zgodności aktów prawnych niższego rzędu z naszą konstytucją.
Takie stwierdzenie znalazło się w niedawnym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sprawa dotyczyła ustalenia wynagrodzenia dla prezydenta miasta po wprowadzeniu rozporządzenia rządu z 2018 roku. Obniżono w nim stawki wynagrodzenia zasadniczego wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
Jaka wysokość pensji
Jedną z takich uchwał zakwestionował wojewoda. W jego ocenie, rada miasta ustalając wysokość wynagrodzenia zasadniczego prezydenta miasta jest obowiązana do jego ustalenia na poziomie wskazanym w rozporządzeniu, tj. w kwocie pomiędzy 3800–5000 zł, a nie jak ustalono w uchwale na poziomie 6200 zł. Jak przy tym zaznaczono, nieprawidłowe określenie wysokości wynagrodzenia zasadniczego wpływa także na podstawę naliczenia dodatku specjalnego oraz dodatku za wieloletnią pracę.
Czytaj także:
Uchwała rady miasta obniżająca wynagrodzenie prezydenta miasta
Co na to sąd
Rozstrzygnięcie wojewody utrzymał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach. Uzna…
Artykuł dostępny tylko dla e-prenumeratorów “Rzeczpospolitej”
Oferta promocyjna: dostęp do treści rp.pl już od 9,90 zł za miesiąc!
Wybierz najkorzystniejszą ofertę i zyskaj dostęp do najważniejszych tekstów rp.pl z sekcji: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo, Plus Minus; w ty … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS