To efekt interwencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po otrzymaniu skargi jednego z ubezpieczonych.
W 2021 r. PZU Życie wypłaciło konsumentowi świadczenie z tytułu dodatkowego grupowego ubezpieczenia na wypadek leczenia szpitalnego Plus, ale odmówiło wypłaty dodatkowego świadczenia za pobyt na Oddziale Intensywnej Terapii (OIT)/Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii (OAIT). Po planowym zabiegu, wskutek powikłań oraz pojawienia się ostrego podwsierdziowego zawału serca, personel szpitala podłączył pacjenta do aparatury ratującej życie. Ponieważ pomoc była udzielana w ramach Pododdziału Intensywnej Opieki Kardiologicznej, a nie – tak jak to wskazano w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) – wyodrębnionego Oddziału Intensywnej Terapii, ubezpieczyciel nie stwierdził spełnienia przesłanek do wypłaty dodatkowej kwoty.
Prezes UOKiK wystąpił w sprawie sposobu definiowania pojęć OIT/ OAIT. Wskutek interwencji spółka
zdecydowała o wprowadzaniu do nowych produktów takiej definicji OIT/
OAIT, w ramach której za oddział intensywnej terapii będzie uznawać
również pododdziały oraz sale, które są wyodrębnione na oddziale
szpitalnym w celu leczenia pacjentów wymagających intensywnej terapii
oraz są wyposażone w sprzęt umożliwiający ciągłe monitorowanie
podstawowych funkcji życiowych lub podjęcie czynności zastępczych
niewydolnych narządów lub układów oraz zapewniają stały i bezpośredni
nadzór lekarza i pielęgniarki.
– To korzystna zmiana dla konsumentów. Nie ma znaczenia, czy ich
życie było ratowane na Oddziale Intensywnej Terapii, czy też w jego
odpowiedniku działającym w ramach specjalistycznego oddziału, np.
kardiologicznego. Ważne jest, aby pacjent jak najszybciej trafił do
miejsca wyposażonego w sprzęt, który może uratować mu życie. Taka osoba
nie może być wyłączona spod ochrony ubezpieczeniowej – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowo, analizując wątpliwości interpretacyjne zgłoszone przez
Prezesa Urzędu, spółka rozpoczęła przegląd roszczeń zgłaszanych przez
klientów od 1 stycznia 2020 r. i nieuwzględnionych z tytułu
niespełnienia definicji OIT/OAIT. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom
Urzędu spółka postanowiła umożliwić konsumentom
ponowne wystąpienie z roszczeniem.
PZU Życie zobowiązało się do:
– poinformowania ubezpieczonych, którzy od 1 stycznia 2020 r. zgłosili
roszczenia z tytułu pobytu na OIT/OAIT i którzy nie otrzymali
świadczenia z powodu niespełnienia definicji OIT/OAIT z uwagi na
przebywanie na pododdziale, o możliwości ponownego zgłoszenia
roszczenia,
– uznawania ww. roszczeń z tytułu pobytu w szpitalu na OIT/OAIT w
sytuacji przebywania przez ubezpieczonych nie tylko na wyodrębnionych
oddziałach, ale również pododdziałach wyposażonych w sprzęt
umożliwiający stałe monitorowanie podstawowych czynności życiowych oraz
podjęcie czynności zastępczych w przypadku niewydolności narządów
lub układów ustroju, o ile nie wystąpiły inne okoliczności wyłączające
odpowiedzialność ubezpieczyciela,
– zamieszczenia stosownej informacji na stronie internetowej spółki pod
adresem: https://www.pzu.pl/kontakt-i-pomoc w sekcji „Zgłaszanie
szkody”.
Akcja informacyjna PZU Życie już trwa.
Wszyscy ubezpieczeni, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS