Mozart jest inicjatywą Wrocławskiego Centrum Akademickiego. Program udziela finansowego wsparcia partnerstwom naukowo-biznesowym na realizację zgłoszonych przez nie projektów z różnych dziedzin, m.in.: biotechnologii, medycyny, budownictwa, informatyka czy robotyka.
Stronami w projekcie są naukowiec i firma, na rzecz której pracuje. Beneficjentów jest więcej: miasto (bo rozwój firmy zakłada wzrost zatrudnienia), uczelnia (bo jej pracownik zdobywa praktyczne doświadczenie, którym może się dzielić podczas wykładów i ćwiczeń).
Jednym z projektów realizowanych w ósmej edycji Mozarta było wspólne przedsięwzięcie dr. inż. Marcina Korzeniowskiego z Katedry Obróbki Plastycznej, Spawalnictwa i Metrologii na Wydziale Mechanicznym z wrocławskim oddziałem międzynarodowej firmy Balluff. Balluff specjalizuje się w automatyce przemysłowej, dostarcza urządzenia i rozwiązania do planowania produkcji, optymalizacji kosztów i zarządzania jakością.
Szkolenia z Balluffem
Wykładowcy Wydziału Mechanicznego z firmą Balluff współpracują od wielu lat. Regularnie odwiedzają zakład ze studentami w ramach szkoleń i kursów, rozszerzają tematykę zajęć o najnowocześniejsze rozwiązania. Wyróżniający się studenci realizują w firmie praktyki i staże.
Dr inż. Marcin Korzeniowski: – Udział w Mozarcie pozwolił sformalizować naszą współpracę. W ramach projektu firma przekazała sprzęt, z którego stworzyliśmy trzy bardzo nam potrzebne stanowiska dydaktyczne. To dla nas duża korzyść, bo studenci zyskali możliwość pracy z technologią Przemysłu 4.0.
Zrób to sam
Pierwsze ze stanowisk wykonali sami studenci. Gdy w związku z pandemią uczelnia przeniosła zajęcia ze swoich sal do internetu, dr Korzeniowski przekazał sprzęt od Balluffa jednej z grup studenckich, które realizowała kurs: Interdyscyplinarny Projekt Zespołowy.
– Stworzyliśmy stanowisko, które prezentuje możliwości tego sprzętu – opowiada Marta Wiatrzyk, studentka mechatroniki. – Do dyspozycji mieliśmy różnego rodzaju czujniki m.in. indukcyjne, głębokościomierz i dalmierz, które łączyliśmy za pomocą modułu sieciowego, a także sterowniki PLC i HMI.
Szymon Gumółka, pracownik firmy Balluff: – Studenci korzystają z interfejsu IO-Link, czyli rozwiązania, które jeszcze cztery lata temu niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego uznało za najbardziej przyszłościowy interfejs do budowy nowych fabryk. Uczą się więc technologii, które są w tej chwili wdrażane i będą wykorzystywane w przemyśle w najbliższych latach.
Inteligentna kamera
Dwa pozostałe stanowiska to systemy wizyjne działające w oparciu o inteligentną kamerę firmy Balluff. Odpowiednio zaprogramowana może np. sczytywać kody kreskowe lub QR, mierzyć wymiary różnych elementów produktu czy badać parametry takie jak okrągłość. – A jeśli napiszemy odpowiedni program w języku Halcon Script, możemy także przystosować ją do nowych zadań, jak choćby wykrywanie zarysowań na powierzchni – opowiada Agata Kwarciany.
Studentka mechatroniki ma za sobą praktyki w Balluffie, a obecnie jest w trakcie pisania pracy magisterskiej z wykorzystaniem komponentów od firmy, przekazanych dzięki projektowi z programu Mozart.
Jedno z tych stanowisk jest wyposażone dodatkowo w siłowniki i napędy, co pozwoli uczestnikom zajęć na zaprogramowanie całych instalacji i kontrolę ich działania.
Obecnie takie rozwiązania służą np. monitorowaniu procesu produkcji poszczególnych elementów samochodów.
Dr Marcin Korzeniowski: – Studenci korzystając ze stanowisk będą uczyć się zarówno tych możliwości, jak i ograniczeń technicznych takiego sprzętu. Będą wiedzieć, jak dobierać do siebie komponenty, który nośnik będzie najlepiej współpracował z daną anteną itd. To wiedza nie do przecenienia.
Opracowane stanowiska dydaktyczne będą udostępniane studentom m.in. w ramach zajęć w Laboratorium Mechatronicznych Systemów Wytwórczych.
PWr/w
Fot. PWr
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS