FAS sporządzi listę towarów, których ceny będą monitorowane. Może ona objąć produkty takie jak mięso, mleko, jaja, pieczywo, herbatę itp. W projekcie ustawy zapisano, że decyzja o nieuzasadnionym rozwoju FAS będzie oparta na danych Ministerstwa Rozwoju – informuje serwis.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zakaz podnoszenia cen
“Przyczyną wzrostu cen towarów w wielu przypadkach jest pozbawione skrupułów zachowanie uczestników rynku prowadzących politykę spekulacyjną wobec konsumentów” – podkreśla nota wyjaśniająca do projektu.
W przypadku wykrycia naruszeń do firm zostaną przesłane ostrzeżenia. Mogą zostać nałożone również kary pieniężne: do 0,03 proc. kwoty wpływów ze sprzedaży towarów (co najmniej 50 tys. rubli). Planuje się, że ograniczenia zostaną wprowadzone do końca 2024 r.
W tym roku ceny jaj i kurczaków wzrosły o ponad 30 proc. Jak podaje Krajowy Związek Hodowców Drobiu, na koniec października 1 kg tuszki brojlerów w hurcie kosztował 210 rubli, czyli o 48 proc. drożej niż rok wcześniej. Z kolei ceny jajek wzrosły od stycznia do końca listopada o 36,63 proc. – wynika z danych Rosstat.
W kontekście gwałtownego wzrostu cen prezydent Rosji Władimir Putin, który przygotowuje się do reelekcji na piątą kadencję w marcu 2024 r., zażądał od rządu zwiększenia sprzedaży mięsa kurcząt i jaj na rynku krajowym. Producenci wyjaśniali, że wzrost cen był związany z wyższymi cenami transportu oraz zasobów materiałowo-technicznych, a także zwiększonymi kosztami konserwacji i napraw sprzętu.
Obecnie rząd może określić maksymalny dopuszczalny koszt towarów, jeśli ich cena gwałtownie wzrosła o 10 proc. Władze mogą też nałożyć na sprzedawców detalicznych rezygnację z 5 proc. marży – przypomina Instytut Przedsiębiorczości i Rozwoju Gospodarczego (IRPE). Jednak główną innowacją ustawy FAS jest legalizacja koncepcji “ekonomicznie nieuzasadnionej ceny”, która wzmocni kontrolę państwa nad uczestnikami rynku, twierdzą eksperci.
Głównym ryzykiem, jakie pojawia się przy wdrażaniu takiej inicjatywy, jest możliwość pociągnięcia dużej firmy do odpowiedzialności bez konieczności udowadniania dodatkowych elementów: na przykład spisku, kartelu, nadmiernego udziału w rynku i pozycji monopolistycznej – mówi Dmitrij Leonow, wiceprezes zarządu spółki stowarzyszenie Rusprodsojuz. Według niego główna sprzedaż obejmuje towary objęte 30-40proc. rabatami, zatem hipotetycznie każda firma może zostać pociągnięta do odpowiedzialności poprzez załączenie faktur wystawionych przez inną osobę prawną za podobny produkt objęty promocją i bez rabatu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS