W środę, 24 kwietnia, Parlament Europejski przyjął nowy pakiet przepisów dotyczących transgranicznej wymiany informacji o wykroczeniach i przestępstwach drogowych popełnianych przez kierowców. Zakłada on m.in. stworzenie automatycznego systemu wzajemnego informowania się krajów członkowskich o konkretnych przewinieniach, tak by sankcje nałożone na kierowcę w jednym państwie (np. czasowy zakaz prowadzenia), obowiązywały na terenie całej UE.
Pojawia się jednak pytanie, w jaki sposób UE planuje połączyć różne systemy karania kierowców. Czy zdobyte w Polsce punkty karne będą też obowiązywać w Czechach, Niemczech czy Francji?
Wiadomo, że oprócz automatycznej wymiany informacji między organami krajowymi wprowadzone zostaną nowe procedury wzajemnej pomocy dotyczące identyfikacji sprawcy i egzekwowania kar. Przepisy nie wejdą jednak w życie od razu. Od momentu ich opublikowania wszystkie kraje członkowskie będą miały 30 miesięcy, by zaimplementować je do własnego systemu prawnego. Duże rozbieżności w tym zakresie sprawiły, że ostatecznie w treści nowych przepisów nie zdecydowano się na zapisy mówiące o wspólnym, unijnym systemie karania zmotoryzowanych za konkretne wykroczenia. Poczyniono jednak wyraźne kroki w tym kierunku.
Rozbieżności w prawie krajowym 27 państw członkowskich, przynajmniej na tym etapie, nie pozwoliły np. na stworzenie jednolitego, unijnego systemu karania kierowców.
Ellen Townsend, dyrektor ds. polityki Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), stwierdziła m.in., że swoboda przemieszczania się w UE “nie może oznaczać swobody jazdy z nadmierną prędkością i jazdy pod wpływem alkoholu poza domem”. Townsend pochwaliła jednak europosłów, że za sprawne zajęcie się problemem i zdecydowane działania, które nie zostały sparaliżowane widmem czerwcowych wyborów do Europarlamentu
Chociaż nowe przepisy nie dotykają kwestii naliczania punktów karnych za wykroczenia drogowe, jakich kierowca dopuścił się w innym kraju członkowskim UE, zawierają szereg szczegółowych wytycznych dotyczących działania i udzielania automatycznego dostępu do wspólnych europejskich baz danych o kierowcach i pojazdach. To niewątpliwie pierwszy, techniczny, krok do dalszych prac nad ujednoliceniem systemu karania kierowców za wykroczenia drogowe w całej Unii Europejskiej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS