Francuski startup Airseas opracował nietypowe podejście do redukcji emisji paliw kopalnych – polega ono na wykorzystaniu dużego latawca przypiętego do statku. Firma stworzyła parasol o powierzchni 1000 metrów kwadratowych o nazwie “Seawing”, który ma wspomagać ciągnięcie statków przez ocean.
Firma twierdzi, że Seawing może zredukować emisję CO2 z transportu morskiego nawet o 20%.
Seawing działa jako urządzenie dodatkowe, dlatego konieczne jest odpowiednie zamocowanie go do statku, nie tylko z przodu. Airseas twierdzi, że ich system umożliwia łatwe rozwinięcie żagla przy minimalnym wysiłku ze strony załogi. Mimo że firma nie ujawniła szczegółów dotyczących metody montażu Seawing, przeprowadziła testy prototypu, który odnosi sukcesy w zakresie uruchamiania, unoszenia, opadania i “lądowania” za pomocą zaledwie kilku naciśnięć przycisku.
Wielki latawiec, przypominający takie z kitesurfingu, został przywiązany do statku… W przeszłości widzieliśmy już podobne pomysły.
🌍An important step for shipping’s decarbonisation. And a big step for Airseas’ crew onboard Louis Dreyfus Armateurs’ Ville de Bordeaux!
Let’s reclaim the millennium-old, powerful and 100% renewable energy of the wind!#windpropulsion #cleantech pic.twitter.com/Dd72VW8vyg
— Airseas (@Airseas_Tech) May 24, 2023
Przypuszcza się, że Seawing będzie odciążać silniki statku, co z kolei pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa. Airseas jednak nie wspomniał, jak parasol będzie działał w przypadku podróży statku pod wiatr, ani jak się zachowuje przy nagłych podmuchach. Odpowiedzi nie znamy, ale najwyraźniej wszystko się sprawdza, bo firma nawiązała współpracę z Louis Dreyfus Armateurs i Airbusem, którzy transportują komponenty samolotów między Europą a Stanami Zjednoczonymi. Firma podpisała również 20-letnią umowę z japońską firmą żeglugową “K” Line na wyposażenie do 50 statków w Seawings. Airseas szacuje, że do 2031 r. jego zaawansowany technologicznie żagiel może zmniejszyć emisje z transportu morskiego nawet o 20 procent.
Produkcja ruszy po 2026 roku.
Po przeprowadzeniu testów wykonalności, trakcji i mechaniki, firma skupi się na gromadzeniu danych dotyczących wydajności, dynamicznych testach w locie i dopracowaniu systemu automatyzacji przed rozpoczęciem masowej produkcji, która ma ruszyć po zakończeniu budowy zakładu produkcyjnego w 2026 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS