Poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) we współpracy z Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym (PIT) rozpoczyna prace nad stworzeniem autonomicznego systemu sterowania tramwajem. To przełomowy projekt, który ma na celu zrewolucjonizować transport publiczny w stolicy Wielkopolski.
Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, podkreśla, że to kolejny krok w kierunku nowoczesnego transportu publicznego i rozwoju autonomicznego transportu szynowego. Współpraca między naukowcami a miejską spółką ma przynieść korzyści mieszkańcom miasta.
Pierwsze etapy projektu obejmą analizę procesów logistycznych w zajezdni tramwajowej na Franowie. Naukowcy z Łukasiewicz – PIT przeprowadzą symulacje w wirtualnym środowisku, skupiając się na modelowaniu rzeczywistych danych dotyczących infrastruktury i czynności wykonywanych podczas obsługi tramwajów.
Kluczowym elementem projektu będzie opracowanie narzędzi do wykrywania zagrożeń napotykanych przez pojazd podczas jazdy. W tym celu wykorzystane zostaną rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Badacze przeanalizują różne scenariusze działania pojazdu, w tym w ekstremalnych warunkach, oraz opracują odpowiednie algorytmy sterowania.
Dr inż. Rafał Cichy, dyrektor Łukasiewicz – PIT, wyjaśnia, że celem jest stworzenie uniwersalnego systemu, który można będzie zainstalować w różnych pojazdach. Podkreśla, że bezpieczeństwo pasażerów i otoczenia jest priorytetem, a tramwaj wyjedzie na tory dopiero po uzyskaniu pełnej pewności co do jego bezpieczeństwa.
Autonomiczny tramwaj będzie samodzielnie rozpoznawał sygnalizację, utrzymywał odpowiednią prędkość, zatrzymywał się w wyznaczonych miejscach oraz reagował na niebezpieczne sytuacje, takie jak wtargnięcie pieszego na torowisko czy wjazd samochodu na czerwonym świetle.
Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań, zaznacza, że współpraca nad rozwojem autonomicznego transportu szynowego jest naturalną konsekwencją wcześniejszych działań. MPK udostępni teren zajezdni Franowo, swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie procesów logistycznych oraz eksploatacji pojazdów.
Chociaż pełna autonomizacja transportu miejskiego to odległa przyszłość, elementy systemu opracowanego w ramach projektu mogą znaleźć zastosowanie znacznie wcześniej. Zajezdnia na Franowie, z rozbudowaną infrastrukturą przypominającą małe miasteczko, stanowi idealne miejsce do testów.
Warto zauważyć, że autonomiczne pojazdy szynowe już kursują w wielu miastach na świecie, głównie obsługując linie metra i trasy do lotnisk. Pierwszy autonomiczny tramwaj w rzeczywistym ruchu drogowym był testowany w Poczdamie w 2018 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS