A A+ A++
Realizacja programu przystankowego w Katowicach przebiega zgodnie z harmonogramem. Jednak nie ma planów dotyczących uruchomienia połączeń na linii 142. Przynajmniej nie od 10 grudnia, czyli najbliższej zmiany rozkładu jazdy. Na razie nikt nie wie, kiedy pasażerowie będą mieli do dyspozycji regularne kursy przez południowe dzielnice Katowic.

Przystanki w czterech dzielnicach Katowic są prawie gotowe. Ostatnie prace trwają jeszcze na Murckach, ale z nowej infrastruktury dla pasażerów można by było korzystać już dzisiaj. – W Katowicach Kostuchnie, Katowicach Ochojcu i Katowicach Podlesiu Dąbrowie wybudowano już perony i prowadzone są prace wykończeniowe. W Katowicach Murckach powstał peron i prowadzone są prace związane z wykonaniem nawierzchni oraz montażem wiaty, ławek, tablic informacyjnych i gablot z rozkładem jazdy – mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK. Oznacza to, że realizacja tzw. programu przystankowego poszła w Katowicach zgodnie z planem, ponieważ miała się zakończyć w IV kwartale tego roku.

Nowe-stare przystanki

Przystanki na linii nr 142 powstały w 4 lokalizacjach: Ochojcu (ul. Jankego), Murckach (ul. Tartaczna), Kostuchnie (ul. Boya-Żeleńskiego) i Podlesiu (ul. Saska). Są wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, tablice informacyjne, pochylnie i ścieżki naprowadzające. Ich budowa pozwoli na powrót pociągów pasażerskich do południowych dzielnic Katowic po około 30 latach. Kilkunastokilometrowa linia łącząca Katowice z Tychami umożliwi bezpośredni dojazd do południowych dzielnic, a także będzie pełniła ważną rolę w trakcie przebudowy katowickiego węzła kolejowego, czyli zapowiadanej od dawna rozbudowy linii nr 139 (czyli odcinka linii E 65) o kolejne tory. Wtedy objazd linią nr 142 może się okazać kluczowy przy planowaniu ruchu pociągów.

Miały być 4 pociągi dziennie

Plany na uruchomienie połączeń linią nr 142 już od najbliższej zmiany rozkładu jazdy miało województwo śląskie. Zgodnie z deklaracją organizatora transportu, co było wymogiem skorzystania z rządowego programu, pasażerowie południowych dzielnic powinni mieć do dyspozycji cztery pary pociągów dziennie. To niewiele, ale tyle zaproponowano na początek. Jednak okazuje się, że ani Województwo Śląskie, ani Koleje Śląskie nie wystąpiły z wnioskami dotyczącymi obsługi linii 142 i nowych katowickich przystanków. W rozkładzie jazdy od 10 grudnia takich połączeń nie ma. – Prace przy budowie przystanków zakończą się z końcem listopada. Podróżni mogliby korzystać z obiektów od grudniowego rozkładu jazdy pociągów. Przewoźnik otrzymał informację o planowanym terminie zakończenia prac i udostępnieniu przystanków podróżnym – informuje Katarzyna Głowacka. 

„Godziny odjazdów mogłyby ulegać modyfikacjom”

Na razie nie ma jednak decyzji o uruchomieniu kursów linią nr 142. Jak informują Koleje Śląskie, obsługa linii 142 od 10 grudnia nie jest planowana, choć takie zapowiedzi wcześniej się pojawiały. –Kontaktowaliśmy się w tej sprawie z PKP PLK S.A. i zaproponowaliśmy rozkład jazdy. Czekamy obecnie na decyzje organizatorów – odpowiada Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Jednak żaden formalny wniosek do PKP PLK nie wpłynął. Powodem takiej decyzji ma być brak możliwości zaplanowania kursów o stałych godzinach. – Godziny odjazdów mogłyby ulegać modyfikacjom w zależności od zastępczego rozkładu jazdy pociągów – wyjaśnia Zaremba. To jednak nic wyjątkowego na kolei. Takie rozkłady jazdy wprowadza się nawet kilka razy w roku, co powoduje zmiany w godzinach odjazdów pociągów, do czego pasażerowie są już przyzwyczajeni. Wygląda na to, że spółka należąca do marszałka szuka różnych argumentów na wyjaśnienie braku pociągów na linii 142. – W czasie przebudowy węzła katowickiego planujemy tam jeździć, gdyby nie było możliwości jazdy linią 139. Oczywiście, jeśli organizatorzy zlecą nam realizację stałego rozkładu, to będziemy go realizować najszybciej, jak to tylko możliwe. Dodam, że za 3 lata odbędą się tam prace z Kolej Plus i ruch będzie wstrzymany – mówi rzecznik Kolei Śląskich. Przewoźnik nie chce ograniczać połączeń na liniach S4 (Katowice – Tychy Lodowisko) i S5 (Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń) na rzecz uruchomienia kursów przez 4 nowe przystanki. Prace z kolejnego rządowego programu, czyli Kolej Plus na linii 142 będą polegały na budowie dwupoziomowych skrzyżowań. Dzięki temu znikną przejazdy kolejowe, a zamiast nich pojawią się wiadukty (więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ). Jednak to jeszcze odległe plany. W sierpniu podpisano dopiero umowę na zaprojektowanie tych skrzyżowań, co ma potrwać do 2025 roku. Budowa jest planowana w latach 2026-2029.

Przystanki będą, ale bez pociągów

Oznacza to, że przy przystankach wybudowanych za ponad 9 mln złotych pociągi zaczną się zatrzymywać, gdy rozpocznie się inwestycja na węźle katowickim. Co innego deklarował jednak Urząd Marszałkowski. Od momentu zakończenia inwestycji miało tam kursować przynajmniej kilka pociągów dziennie. Jednak wszystko wskazuje na to, że linia 142 i nowe przystanki będą wykorzystywane w najbliższych latach tylko awaryjnie, a na codzienną obsługę, która nie będzie związana z prowadzeniem pociągów drogą okrężną, trzeba będzie poczekać być może nawet do czasu zakończenia budowy wiaduktów. Potwierdza to rzecznik prasowy marszałka. – Po skończeniu inwestycji z programu Kolej Plus będzie czas na decyzję dotyczącą zorganizowania przewozów na tej linii. To temat łączący samorząd regionalny i metropolię – mówi Sławomir Gruszka, rzecznik prasowy marszałka woj. śląskiego. Metropolia również deklaruje chęć współpracy, ale na razie kończy się na ustaleniach. – Prowadzimy rozmowy z zarządcą infrastruktury, przewoźnikiem oraz organizatorem wojewódzkich przewozów pasażerskich dot. możliwości uruchomienia połączeń na tej linii. Rozważamy możliwość finansowania połączeń pod warunkiem zapewnienia stałej, dogodnej dla pasażerów oferty – mówi Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i dodaje, że linia nr 142 w planach zarządcy infrastruktury będzie linią objazdową dla pociągów kursujących w stronę Bielska-Białej, więc na nowych przystankach pociągi będą się zatrzymywać.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSprawy Czytelników: „szklanka” na ul. Zamkowej
Następny artykułSztuka masażu skóry głowy: trycholog podpowiada jak odbudować zdrowie włosów?