A A+ A++

4 czerwca 2024 odbyła się kolejna sesja Rady Powiatu poświęcona sytuacji Szpitala Powiatowego w Nowym Mieście.

Sięgając od początku historii samorządu powiatowego, to jeszcze nigdy nie zdarzyło się by w lokalnym rozwiązywaniu problemów uczestniczyło jednocześnie tylu znamienitych gości.

Udział w sesji wzięli; Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Zbigniew Ziejewski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia dr Marek Kos, Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski Mateusz Szauer wraz z Dyrektor Wydziału Zdrowia Urzędu Wojewódzkiego Katarzyną Dośla-Szcześniak, Dyrektor Warmińsko-Mazurskiego Oddziału NFZ Andrzej Zakrzewski wraz z Zastępcę Dyrektora ds. Medycznych Warmińsko-Mazurskiego Oddziału NFZ Lilią Wieremiej.

Obecni byli również; Prokurent Szpitala Powiatowego dr Piotr Papaj, Przewodniczący Rady Nadzorczej Szpitala Wojciech Zalewski oraz koordynatorzy oddziałów szpitala. Spośród zaproszonych samorządowców powiatu nowomiejskiego przybył jedynie Arkadiusz Dobek wójt Gminy Biskupiec.

Obecność tego znakomitego gremium na powiatowej sesji miało na celu przede wszystkim uspokojenie nastrojów społeczeństwa, ludzi zaniepokojonych fatalnym zarządzaniem szpitalem w ostatnim czasie, kluczowym z punktu widzenia poczucia ich bezpieczeństwa. Spotkanie było też rodzajem politycznej demonstracji, że oto teraz nowe władze powiatu czynią ogromne wysiłki by złą sytuację odwrócić.

Przytaczamy pełne wypowiedzi (transkrypcja) dwóch mówców – Andrzeja Zakrzewskiego Dyrektora Warmińsko-Mazurskiego Oddziału NFZ w Olsztynie oraz doktora Marka Kosa, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia. Wystąpienia właśnie tych osób, które z racji kompetencji i pełnionych funkcji miały rozwiać wątpliwości w kwestii jaką drogą powinna pójść nowomiejska placówka i jakie decyzje winni podjąć radni.

Dzień dobry, witam wszystkich Państwa serdecznie. Przede wszystkim cieszę, że możemy być tutaj u Państwa po raz trzeci, bo tak się składa, że trzeci raz jesteśmy na radzie powiatu i rozmawiamy o Państwa sytuacji finansowej. 

Myślę, że zacznę od czegoś nieco ważniejszego, mianowicie zacznę od informacji takiej, którą zresztą poprzednio ją przekazywałem Państwu. Jesteśmy tutaj po to, żeby powiedzieć, że szpital w Nowym Mieście Lubawskim powinien funkcjonować.

Pierwsze i zasadnicze sprawy. Natomiast w dzisiejszy sposób jego funkcjonowania pewnie będzie wymagał z Państwa strony analizy przemyślenia, jak tę sytuację zmienić, jak dostosować funkcjonowanie tego szpitala, w zmieniającej się rzeczywistości.

Problemy Państwa szpitala wiążą się nie tylko z kwestiami finansowymi, one są oczywiście dzisiaj główne i wychodzą na pierwszy plan, ale tak naprawdę wiążą się z tym, proszę Państwa, że zmienił się rynek Państwa usług.

I może zacznę od tego, że coś, co cztery lata temu wydawało się niemożliwe, dzisiaj stało się faktem, liczba porodów w tym województwie spadła o 30 proc. i u Państwa w szpitalu spadła dwukrotnie, czyli było ich 400, jest 200.

W związku z tym coś, co w czym rozmawialiśmy jeszcze dwa lata temu, dzisiaj już jest zupełnie inne i nieaktualne, ale za to macie Państwo fajny zespół chirurgiczny, tutaj pod kierownictwem pana ordynatora, i ten zespół z kolei wygląda inaczej, niż cztery lata temu, troszkę lepiej się sprawdza, w sensie możliwości wykonywania usług.

Podobnie z sytuacją dotyczącą kwestii interny, też jest linią, która u Państwa działa dobrze, natomiast nie ma na dzień dzisiejszy usług, które by odpowiadały na to, co się dzieje w powiecie nowomiejskim, a mamy do czynienia jak w większości niedużych powiatów z sytuacją po pierwsze, trochę wyludniania się powiatu, a po drugie, starzenia się społeczeństwa.

I tej propozycji państwa szpital na dzień dzisiejszy nie składa. Mówimy tutaj o możliwości rozwoju usług geriatrycznych, o możliwości rozwoju usług ambulatoryjnych, usług opiekuńczo leczniczych, czyli takich usług, które w zasadzie w każdym powiecie o niewielkich ilościach potencjalnych pacjentów, czyli mieszkańców powinny się rozwijać.

I teraz wracając do tego, co po stronie funduszu jako instytucji. My na przestrzeni tych lat, proszę Państwa, zresztą Państwo możecie to prześledzić, ale my zwiększaliśmy nakłady dosyć istotnie, bo jak przyjmiemy do roku 2019, czyli wtedy, kiedy zaczynało się nasze rozmowy gdzieś tam początkowe na temat Państwa szpitala, to było około, żebym się nie pomylił, 20-kilku milionów złotych.

Dzisiaj jest ponad 38, czyli mamy sytuację bardzo istotnego wzrostu. Przy czym też po drugiej stronie mamy te zadłużenie o których mówił pan doktor, pan dyrektor obecnie i ono wynika, ona wprost z tego, że potrzeby, które Państwo realizujecie i koszty z tym związane nie do końca odpowiadają potrzebom rynku.

Myślę, że o tym dzisiaj powinniśmy rozmawiać w jaki sposób dostosować Państwa szpital przy zachowaniu bytu tego szpitala w tym powiecie, co do tego nie ma żadnych wątpliwości, w zakresie możliwości realizacji jego usług. Co do kwestii związanych z tym, co w jakiej wysokości zostanie wypłacone, tutaj jest jeszcze przed nami zmiana wycen, które się wiążą z 1 lipca tego roku, więc ja dzisiaj Państwu nie mogę ich jeszcze przekazać, bo po prostu ja ich osobiście jeszcze nie znam a rozumiem taką intencję pytania pana przewodniczącego – czy niektóre usługi mogłyby być wyżej wyceniane.

Z naszej strony deklarujemy możliwość zakontraktowania dodatkowych usług m.in. tych o których mówiłem ale może jeszcze jakieś inne, które Państwo zaproponujecie a będą potrzebne dla mieszkańców Nowego Miasta Lubawskiego i powiatu natomiast nie potrafię podać jeszcze wycen usług bo one jeszcze dla mnie nie są dostępne. To tyle tak w dużym skrócie.

Szpitale powiatowe, jak mówiłem, szpital jak właśnie Państwa, szpital powiatowy tutaj w Nowym Mieście Lubawskim jest potrzebny, jest, był i musi być nadal. Szpital powiatowy jest to po prostu podstawa lecznictwa szpitalnego w Polsce i udzielają największej ilości świadczeń, wykonują ogrom pracy.

Natomiast wiem też, że sytuacja finansowa szpitali powiatowych jest różnorodna, małe szpitale, które mają dobrą sytuację od wielu lat, mają dodatnie wyniki finansowe, inwestują. Mamy szpitale, które ledwo wiążą koniec z końcem, no i mamy właśnie także szpitale, które z roku na rok przynoszą straty czasami, straty te są coraz większe.

Stąd też podejmujemy różne działania w ministerstwie, takie, by tą sytuację naprawić. Prawdą jest, że od 1 lipca 2024 roku nastąpi zmiany wyceny punktu rozliczeniowego, jaka będzie cena punktu, tego na dziś jeszcze Państwu nie powiem, dlatego, że Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przedstawiła pani minister Izabeli Leszczynie trzy warianty. Takie rekomendowane, które są związane z dopływem środków finansowych Narodowego Funduszu Zdrowia na te podwyżki właśnie. Decyzja jeszcze na dzień dzisiejszy jeszcze nie została podjęta. Stąd też tylko można po gdybać, który z wariantów może być procedowany od 1 lipca.

Nie mniej jednak z tego, co mogę zdradzić, to z całą pewnością, szczególnie w zakresie chirurgii ogólnej, procedury będą dokreślone. Stąd też dobrze prężnie rozwijający się oddział chirurgiczny tutaj w waszym szpitalu na pewno będzie miał lepszą kondycję, sytuację finansową i będzie mógł ten szpital po prostu pociągnąć. Problem ogólnopolski to problem związany z ilością porodów. Demografia niestety jest taka, jaka jest.

Spodziewaliśmy się po ustawie 500 plus, która miała być takim działaniem pro demograficznym, okazała się tylko typowo działaniem socjalnym. Spodziewaliśmy się, że liczba porodów wzrośnie. Niestety to nie nastąpiło, mamy bardzo duży deficyt, dużą nadwyżkę zgonów nad urodzeniami. I mimo wzrostu tych wartości świadczeń do kwoty 800 złotych, nie widzimy efektów. W większości szpitali, oprócz szpitali typowo profilowych, położniczych, bądź też szpitali wojewódzkich, klinicznych, notujemy spadki, ilość urodzeń w każdym szpitalu powiatowym.

Stąd też przed nami odważna decyzja i też działania w celu, by te oddziały właśnie ginekologiczno-położnicze nie przynosiły strat w większości szpitali powiatowych, bo ja, czy w jednym, czy w drugim szpitalu, którym kierowałem, widziałem te wyniki oddziałów ginekologicznych, były to zawsze najgorsze wyniki finansowe.

No dobrze wiem, że oddział ginekologiczno-położniczy musi po prostu dysponować pewną kadrą, a pewne uwarunkowania epidemiologiczne na tym oddziale powodują, że wyodrębniane są trzy odcinki, jest to ginekologia, patologia ciąży, czy położnictwo, do tego dochodzą noworodki i mamy de facto 4 odcinki, na których jest wymagany personel.

Nie chcę dłużej mówić o położnictwie, to przed nami, ale to działania, które musimy przemyśleć i w miarę przygotować, na pewno 2004 roku wdrożyć. Dlatego też planujemy nowelizację ustawy, o działalności leczniczej i świadczeniach finansowanych ze środków publicznych.

Ta nowelizacja ma spowodować możliwość tworzenia związków powiatów, które wspólnie mogłyby, będą po prostu prowadziły podmioty lecznicze. Chodzi o to, by dwa, trzy lub cztery powiaty, bo tutaj samorząd wojewódzki, uzgodni pewne zasady działania na lokalnym rynku, tak, by te oddziały nie dublowały się, nie dochodziło do podbierania kadry medycznej, kontraktu z Narodowego Funduszu Zdrowia, a nawet pacjentów, bo to już migracje pacjentów, są coraz częstsze.

To przed nami jest taki plan, by ta nowelizacja nastąpiła w trzecim kwartale w roku 2024. Tutaj, patrząc na okolicę, chociażby tego powiatu, wiadomo, że w grę wchodzą takie miejsca, powiaty jak Iława, Działdowo, czy nawet patrząc bardziej na zachód Brodnica.

Takie plany jeżeli chodzi o sprawy legislacyjne, jeżeli chodzi znowu o sprawy związane z finansowaniem. W trzecim kwartale tego roku będzie ogłoszony konkurs na dofinansowanie do opieki długoterminowej. Chodzi tworzenie oddziałów geriatrycznych jak również oddziałów długoterminowych w postaci zakładów pielęgnacyjno- opiekuńczych i zakładów opiekuńczo leczniczych. To będą środki celowane dla podmiotów, które przekształcają oddziały nazwę nierentowne, albo takie, które próbują przynajmniej na przestrzenie dosyć bliskiej, we właśnie inne oddziały i jednostki długoterminowe.

Tutaj dofinansowanie środków na to jest bardzo dużo, także raczej każdy podmiot, który zgłosi takie zapotrzebowanie w tym konkursie będzie mógł wziąć udział skutecznie. Kolejna sprawa to środki z Krajowego Planu Obudowy i możliwość pozyskania tych środków przez szpitale, przez podmioty lecznicze w sytuacji, gdy będą zmieniały profil swojej działalności z oddziałów całodobowych, typu hospitalizacje na oddziały planowe bądź też dziennie.

Jako lekarz chirurg dobrze wiem, też do pewnego stopnia finansista, jakie są kosztów utrzymania gotowości bloków operacyjnych, w każdym ze szpitali. Są to koszty wielomilionowe, natomiast dobrze wiemy, jakie są, to jest tylko pewnego rodzaju gotowość, takie zabezpieczenie, które daje poczucie bezpieczeństwa, które szalenie ważne, ale szalenie kosztowe, dlatego, że zabiegów w godzinach od godziny 19 do 7 rano, czy to jest sobota, niedziela, święta, jest znikoma ilość. W każdym z miast powiatowych, jest to często kilka, maksymalnie kilkanaście zabiegów.

I to jest dobre pytanie z natury ekonomicznej, czy jest to uzasadnione właśnie finansowo, bo koszty są wielomilionowe, a jeżeli mam 10 przypadków, które należy zoperować, to w sytuacji, gdy mam taki blok operacyjny czynny całodobowo w dużo większym szpitalu to jest 20 km stąd, to przecież dużo taniej, jest przewieźć tego pacjenta, gdzie będzie z powodzeniem leczony i będzie z tego tytułu też koszt finansowy tutaj na miejscu.

Tak, że Szanowni Państwo, no działań jest dużo, jak to rozpatrzyć z punktu widzenia szpitala powiatowego tutaj u Was, z tego co obserwuję, mam dane materiały, jak również informacje na dzisiejsze czy wczorajsze, no to, gdzie oddział chorób wewnętrznych funkcjonuje wydolnie, jest dobrze obstawiony kadrowo, to jest to podstawowe oddział, który musi być, podobnie chirurgia.

Jeżeli chodzi o oddział dziecięcy, zastanawiam mnie obłożenie. Dlatego, że jest to ułożenie rzędu 50% na trzynastu łóżkach, czyli de facto pracuje kilka łóżek. No ale jest to oddział podstawowy takiego dla tego podstawowego zabezpieczenia szpitalnego, dla pierwszego poziomu.

Na ginekologii malejąca liczba, położnictwie malejąca liczba porodów no i obłożenie. To trudno mi w to uwierzyć, ale jeżeli było to 47% w 2019 roku przed COVID -em, to jest to obłożenie niskie. Natomiast jeżeli w pierwszym kwartale roku 2024 jest poniżej 30% to jest zastanawiające.

Chirurgia w porządku, jeżeli chodzi o obłożenie, ja jestem z zawodu lekarzem chirurgiem, i dobrze wiem, że 100% obłożenia na chirurgii to żaden dyżurujący nie chciał mieć, i jak również, oczywiście Państwo też byście nie chcieli, że było 100% obłożenia na chirurgii.

Wystarczy, bo jeden wypadek większy w mieście i nagle się okazuje, że nie ma miejsca. Także ta rezerwa musi być. Dobry kierunek, to ta urologia jednego dnia, czyli też ta hospitalizacja planowa, to powoduje, że pacjenci tutaj, miejscowi, jak również tacy, którzy dojeżdżają z zewnątrz, mają udzieloną, szybką służbę medyczną i idą danego dnia do domu.

I w tym kierunku medycyna się rozwija i u nas w Polsce też będzie się rozwijała. Czy to w zakresie urologii, czy ginekologii, czy ortopedii, czy nawet chirurgii. Bo o takie oddziały wiele szpitali już wnioskuje.

Właśnie w takiej hospitalizacji planowej, by było to leczenie takie kilku, maksymalnie kilkunastogodzinne. Z całą pewnością powinien nastąpić rozwój działalności ambulatoryjnych. Kwestia poradni specjalistycznej, świadczeń prowadzonych w postaci tomografii komputerowej, która jest zakontraktowana od niedawna.

Dalszy rozwój badań endoskopowych. I w tym kierunku Państwu, bym radził to, żeby rozwijać ambulatorium, wspierać to, co jest dobre i dostosowywać się do pewnego rodzaju trendów, które mamy, czy to demograficzne, czy związane z takimi wyzwaniami przyszłościowymi.

Niestety nie będę miał dużo czasu, żeby na Państwa pytania szczegółowo odpowiedzieć, ale to, co przewiduje mój kalendarz w dniu dzisiejszym postaram się jeszcze trochę z państwem pobyć, ale przeproszę, bo muszę jechać na kolejne spotkanie.

Z udzielonych odpowiedzi na kilka pytań radnych nie wynika aby nasz szpital wprost otrzymał realną pomoc. W przypadku spółek nie ma takiej możliwości wsparcia. Powiat dalej będzie się borykał z milionowymi stratami, z którymi musi sobie sam poradzić. Szpital czeka restrukturyzacja tuż po wyłonieniu nowego dyrektora, który musi opracować plan naprawczy, by następnie zacząć wdrażać go w życie.

Polityczne deklaracje wsparcia tych zamierzonych działań zapewne są miłe, ale to głównie od pracy Zarządu Powiatu i Rady Nadzorczej szpitala będzie ostatecznie zależała przyszłość tej placówki.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRoland Garros: Ostatni dzień ćwierćfinałów, Zieleński gra w mikście
Następny artykułOgłoszono skład komisji Tuska ds. badania wpływów Rosji i Białorusi