Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie przygotowuje dwa duże projekty inwestycyjne. Są to prace nad dokumentacją dróg ekspresowych S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk i S5 Ostróda – Nowe Marzy. Przedstawiamy aktualny stan zaawansowania obu projektów.
S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk
20 października został zatwierdzony protokół z posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) w sprawie przyjęcia Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R etap I) dla budowy drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk.
Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji. Pierwotnie drogowcy planowali złożyć ten wniosek jeszcze w październiku, jednak konieczność wprowadzenia w materiałach do wniosku o DŚU korekt wynikających z uwag zawartych w protokole KOPI przesunęła ten termin na początek przyszłego roku.
Główne decyzje w sprawie przyjęcia STEŚ-R i wariantu przebiegu przyszłej drogi zapadły. Komisja postanowiła przyjąć przedłożoną dokumentację oraz zarekomendować do realizacji wariant B. Uzyskał on najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Droga w rekomendowanym wariancie przebiega na trasie Mrągowo – Kosewo – Baranowo (od strony południowej) – Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz (od strony północnej) – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo – Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości 77,47 km.
Decyzja środowiskowa jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji środowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowań w zakresie oddziaływania na środowisko na etapie realizacji, a następnie eksploatacji.
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.
S5 Ostróda – Nowe Marzy
Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) – Nowe Marzy (A1) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn – Ełk) a S5 (Nowe Marzy – Bydgoszcz – Poznań – Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz dogodne połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem i Wrocławiem.
Zanim drogowcy przejdą do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Zaczęto od Studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace są już zakończone. Studium korytarzowe jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, którego celem jest wybór wariantu inwestycyjnego, tj. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic przygotowywanych jest pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Cztery z tych zadań znajduje się w fazie przygotowawczej.
Po unieważnieniu przetargów na dokumentację obwodnic Olsztyna i Dywit, Szczytna oraz Pisza do Krajowej Izby Odwoławczej nie wpłynęły żadne odwołania. Drogowcy przygotowują teraz kolejne przetargi na dokumentację dla tych zadań.
W poniedziałek (16 listopada) rozstrzygnięty został przetarg na budowę obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51.
Rozbudowa drogi krajowej nr 65
— drogowe przejście graniczne Gołdap – początek obwodnicy Gołdapi,
— Kowale Oleckie – początek obwodnicy Olecka,
— Olecko – Gąski,
— Gąski – Ełk,
— droga krajowa nr 65 w Ełku na ul. Przemysłowej i ul. Grajewskiej,
— Ełk – Nowa Wieś Ełcka,
— Nowa Wieś Ełcka – granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.
Przebudowa skrzyżowań na ronda
W celu poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia płynności ruchu drogowcy przygotowują przebudowę trzech skrzyżowań na ronda. Są to: skrzyżowanie obwodnicy Olecka (DK65) z drogą wojewódzką nr 655 skrzyżowanie drogi krajowej nr 51 z drogami powiatową i gminną w rejonie miejscowości Dywity, skrzyżowanie drogi krajowej nr 15 z drogami powiatową i gminną w rejonie miejscowości Rożental. Dla rond w Olecku i Rożentalu przygotowywane są obecnie projekty budowlane i wykonawcze. Natomiast dokumentacja projektowa ronda koło Dywit jest na ukończeniu. Przetarg na budowę zostanie ogłoszony w lutym 2021 roku.
Pozostałe odcinki dróg przygotowywane do rozbudowy
W przygotowaniu są również dokumentacje projektowe dla następujących zadań:
— rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Fiszewo – Jegłownik,
— rozbudowa drogi krajowej nr 51 w Dobrym Mieście,
— rozbudowa drogi krajowej nr 51 wraz z budową chodnika na odcinku Smolajny – Kosyń,
— rozbudowa drogi krajowej nr 63 na odcinku Borki – granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.
Źródło: GDDKiA Olsztyn
***
Dołącz do nas!
“Maseczka to znak solidarności”. To nasza kampania społeczna związana z koronawirusem. Zachęcamy wszystkich do wysyłania zdjęć w maseczkach! Będziemy je publikować na gazetaolsztynska.pl i w Gazecie Olsztyńskiej. Nie dajmy się zarazie. Żyjmy normalnie, ale “z dystansem”.
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS