A A+ A++

Największą część kosztów budowy tras rowerowych pokrywa Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 – w ostatnich latach było to ponad 163 mln zł. 2,4 mln pochodzi z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ostatniej dekadzie na rozbudowę ścieżek przekazano także 20 mln zł z Drogowej Inicjatywy Samorządowej (montaż finansowy: budżet województwa oraz środki gmin i powiatów).

– Zależy nam na tym, aby w naszym województwie powstało jak najwięcej tras rowerowych o wysokim standardzie, które poprawiają bezpieczeństwo zarówno pieszych i rowerzystów, jak i komfort kierowców. Nowa infrastruktura rowerowa powstaje przy wykorzystaniu kilku źródeł finansowania, są to środki unijne z naszego RPO, z zarządzanego przez nas segmentu PROW oraz budżetu województwa i samorządów lokalnych – mówi marszałek województwa Piotr Całbecki.

Te trasy rowerowe są już gotowe

Najwięcej tras rowerowych powstaje wraz z modernizacją dróg wojewódzkich. W ostatnich miesiącach udostępniono cyklistom ponad 35 km nowych ścieżek wzdłuż dróg:

·         nr 251 Żnin-granica województwa (powiat żniński, długość 12 km);

·         nr 265 Brześć Kujawski-Kowal (powiat włocławski, długość 17 km);

·         nr 552 Łysomice-Papowo Toruńskie (powiat toruński, długość 5,5km);

·         nr 241 w Sępólnie Krajeńskim przy ulicy Sienkiewicza (powiat sępoleński);

·         nr 223 na dojazdach do ronda turbinowego w Białych Błotach (powiat bydgoski).

Budowa nowych ścieżek rowerowych

Jesienią rozpoczęły się prace przy nowej 7-kilometrowej drodze rowerowej łączącej Złotorię z Lubiczem Górnym w powiecie toruńskim. Nowa trasa prowadzić będzie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 657 od skrzyżowania z ulicą 8 Marca w Złotorii, dalej przez Nową Wieś, do Lubicza Górnego. Koszt inwestycji to 8,15 zł, a łącznie z wykupieniem gruntów – blisko 10  mln zł. Zakończenie planowane jest jesienią.

Prace budowlane rozpoczęto również na trasie z Torunia przez Wielką Nieszawkę do Cierpic wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 273. Wraz z nową drogą rowerową powstaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe oraz dwa przepusty i kładka. Zaplanowano także budowę miejsc parkingowych dla rowerzystów i zjazdów do posesji. Inwestycja za ponad 9 mln zł zakończy się jesienią.

Zaawansowane są prace przy budowie infrastruktury dla rowerzystów na drodze wojewódzkiej nr 559 między Lipnem i Suradowem (powiat lipnowski). Wraz z nową jezdnią powstaje na tym odcinku droga rowerowa o długości około 12 km.

Najwcześniej rowerzyści będą mogli korzystać z nowej trasy rowerowej  wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 546 w Rzęczkowie w powiecie toruńskim. W oparciu o Drogową Inicjatywę Samorządową w maju zakończą się prace przy ciągu pieszo-rowerowym o długości 1,4 km.

W wakacje rowerzyści skorzystają z trasy rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 255 w Pakości (powiat inowrocławski). Ze względu na wąski pas drogowy odcinek od przejazdu kolejowego w Pakości do Janikowa będzie miał charakter ciągu pieszo-rowerowego. Podobny ciąg o długości 1 km zostanie oddany do użytku latem w powiecie włocławskim wzdłuż ulicy Warneńczyka.

– W tym roku wymienimy nawierzchnię ścieżki rowerowej pomiędzy Rudzkim Młynem a Rudzkim Mostem, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240. Ścieżka powstała kilka lat temu i zgodnie z wymogami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zastosowano wówczas na tym fragmencie nawierzchnię tłuczniową. Użytkownicy zabiegali o wymianę nawierzchni na bitumiczną, na co po dwóch latach udało się uzyskać zgodę RDOŚ – wyjaśnia Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego.

Ruszają inne rowerowe inwestycje

Wiosną rozpocznie się też budowa dwóch odcinków trasy rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 551 z Nawry do Kończewic. W ostatnich dniach rozpoczęły się także prace wzdłuż dróg nr 649 i 554 z Pluskowęs do Sierakowa. – W ten sposób powstanie nowa infrastruktura rowerowa o długości 13 kilometrów, łącząca szereg miejscowości w powiatach toruńskim i golubsko-dobrzyńskim – zapowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich. 

W ostatnich miesiącach zlecone zostały także inne zadania związane z budową nowych ciągów pieszo-rowerowych przy ważnych modernizowanych drogach wojewódzkich:

·         na odcinku Stolno-Wąbrzeźno (długość 28 km, w powiatach chełmińskim i wąbrzeskim) – to najdłuższa nowa droga rowerowa, która połączy kilkanaście miejscowości położonych na terenie gmin Stolno, Lisewo, Płużnica i Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźna; rozpoczęły się prace budowlane, które potrwają około 2 lat;

·         wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 254 z Brzozy do Nowego Smolna (długość 4 km) –  w ramach tej inwestycji realizowanej w oparciu o tryb zaprojektuj i wybuduj zaplanowane zostały drogi rowerowe na terenie gminy Nowa Wieś Wielka; zakończenie planowane jest na 2023 r. 

– Do kolejnych zadań przygotowują się również gminy i powiaty korzystające z dofinansowania samorządu województwa kujawsko-pomorskiego, które decydują się na budowę infrastruktury wzdłuż dróg wojewódzkich przy wykorzystaniu środków własnych – mówi Beata Krzemińska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu. 

Takie trasy zbudowały m.in. Tuchola (wzdłuż drogi nr 240 na odcinku Tuchola-Bladowo, długość 1,1 km) i Brodnica (wzdłuż drogi  nr 560, na odcinku Brodnica-Osiek, długość 6,6 km). Nowa droga rowerowa powstaje też obok drogi wojewódzkiej nr 244 na odcinku z Tryszczyna do Bożenkowa w powiecie bydgoskim. Gmina Chełmża buduje natomiast ścieżkę rowerową o długości 3,4 km między Pluskowęsami i Zelgnem, wzdłuż drogi nr 551. Zakończenie obu inwestycji planowane jest jesienią.

– Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych zabezpieczył środki o łącznej wartości 740 mln złotych. Zostaną one wykorzystane na przeprowadzenie inwestycji w perspektywie kolejnych dwóch lat – mówi Krzemińska.

Drogi rowerowe za pieniądze samorządu województwa w liczbach

·         35 km o długość tras rowerowych oddanych do użytku w ostatnich sześciu miesiącach;

·         28 km będzie mieć najdłuższa nowa trasa rowerowa łącząca powiaty chełmiński i wąbrzeski wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 548, która skomunikuje ze sobą pięć samorządów: gminy Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk i miasto Wąbrzeźno;

·         11 mln zł pochłonie budowa ścieżki łączącej Nawrę z Kończewicami i Pluskowęsy z Sierakowicami. Dzięki temu wraz z istniejącymi drogami rowerowymi i chodnikami powstanie trasa łącząca miejscowości w gminie Chełmża i Kowalewo Pomorskie o łącznej długości około 26 km. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBy skorzystać z restauracji podczas COVID-19 łodzianie stają się członkami partii
Następny artykułCzy popularność pomaga w świecie gier?