A A+ A++

Przewoźnicy autokarowi zamykają dobry sezon. – Nie był najgorszy, ale mamy kłopot z kierowcami, którzy podczas pandemii przeszli do przewozów towarowych i nie wszyscy do nas wrócili – przyznaje prezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych Rafał Jańczuk. 

Czytaj więcej

O delikatnej kondycji przewoźników autokarowych świadczą wyniki rejestracji autokarów. Firm jeszcze nie stać na nowy tabor. Rynek autobusów turystycznych jest w pocovidowej, permanentnej zapaści. – W styczniu w naszym kraju odnotowaliśmy rejestrację 6 szt. nowych autobusów turystycznych (+5 szt./ +500% r/r), co uznaliśmy za kontynuację autokarowego odbicia końcówki zeszłego roku. Niestety, luty przyniósł nam rozczarowanie i tylko 1 rejestrację (-23 szt. / -95,8% r/r). Lepiej było w marcu (+2 szt.), natomiast kolejne spadki w kwietniu (-2 szt./ -33% r/r), maju (- 17 szt. / -77,3% r/r), czerwcu (-12 szt. / -75% r/r), a przede wszystkim w lipcu (-43 szt. / -74,1% r/r) pokazały, że powrót do normalności w tym segmencie będzie bardzo trudny – ostrzega Aleksander Kierecki z firmy JMK – Analizy Rynku Transportowego. 

Zaznacza jednak, że w sierpniu rejestracje nowych autokarów były o 10 sztuk większe niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. – Oznacza mocny wzrost w porównaniu sytuacją sprzed roku (+7 / +233.3% r/r) – wskazuje Kierecki.

Łączny skumulowany wynik za okres styczeń-sierpień osiągnął poziom 47 szt. (-83 szt. / -63,9% r/r). – Naszym zdaniem tak gigantyczny spadek w porównaniu do pandemicznego roku 2021 nie do końca odpowiada rynkowym realiom i ta statystyczna różnica jest efektem zeszłorocznych, własnych rejestracji na producentów czy dilerów, co z kolei wynikało z przepisów homologacyjnych. Teraz nie ma takiej potrzeby, ale nie ma też popytu na nowe autokarowe konstrukcje i stad taka różnica – tłumaczy Kierecki. 

Czytaj więcej

Dodaje, że autobusowy rynek wtórny szybciej wraca do normalności po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 niż pojazdy fabrycznie nowe. Rejestracje autobusów turystycznych za okres styczeń-sierpień wyniosły 554szt. (+201 szt. / +56,9% r/r), czyli średnia miesięczna to 69 szt. Dla porównania – w całym 2021 r. odnotowano 577 rejestracji (+30 szt. / +5,5% r/r) ze średnią miesięczną na poziomie 48,1 szt. / m-c., a w 2020 r. – 547 szt. z miesięcznym wskaźnikiem 45,6 szt. / m-c. W 2019 roku wynosił on 77 pojazdów na miesiąc. Najlepiej sprzedający się̨ w tym roku używany autokar to cały czas Mercedes-Benz Tourismo (85). 

Rynek autokarowy zależny jest od turystyki, która cały czas odbudowuje się po covidowej zapaści. W tym roku do Polski przyjechało mniej turystów niż w 2019 roku. Np. w Porcie Gdańsk obsłużonych zostało 79 jednostek z 29,5 tys. pasażerami na pokładach. Dotychczas rekordowym rokiem pod względem zawinięć był 2018 r. Do Portu Gdańsk wpłynęło wówczas 67 jednostek z nieco ponad 30 tys. pasażerów na pokładach.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSPOT O OSTRÓDZIE AUTORSTWA A. SUŁOWSKIEGO I P. LISOWSKIEGO NA DRUGIM MIEJSCU W KONKURSIE O FUNDUSZACH EUROPEJSKICH
Następny artykułKolejni ochotnicy z Warmii i Mazur już w mundurze [ Społeczeństwo ]