Trudny 2023 rok
Eurostat niedawno podliczył unijne wyniki transportu drogowego. Praca przewozowa łącznie zmalała o 3,2 proc. do 1857 mld tkm, głównie za sprawą spadków w transporcie krajowym (-3,3 proc.) i międzynarodowym dwustronnym (-4,4 proc.).
Największe spadki przewozów zanotowano w Portugalii (o 16,4 proc.), na Słowacji (16,2 proc.) oraz Szwecji (11,5 proc.). Z kolei zaobserwowano wzrosty na Litwie (o 17,3 proc.0 w Danii (o 8,2 proc.) i Cyprze (o 7,8 proc.).
Eurostat wskazuje, że największe w Europie potoki przewozowe w ruchu dwustronnym występują między Niemcami i Holandią (83,3 mln ton) oraz między Polską i Niemcami (69,2 mln ton), a na trzecim miejscu między Belgia i Francją (53,8 mln ton). Niemcy występują w ośmiu z 15 największych międzypaństwowych potoków, a Francja w pięciu (Polska w dwóch, drugi to przewozy z Czechami).
Czytaj więcej
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Pod naciskiem przewoźników państwo wprowadza elektroniczną kontrolę zezwoleń na wykonywanie w Polsce międzynarodowych przewozów przez zagraniczne podmioty. System ma utrudnić nieuczciwą konkurencję pozaunijnych przewoźników.
Prof. Wojciech Paprocki z SGH przypomina, że Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilność SGH co roku prowadza analizę rynku europejskich przewozów drogowych rzeczy, z której wynika, że walka na rynku europejskim coraz ostrzejsza. – Przewoźnikom międzynarodowym zarejestrowanym w Polsce od wielu lat przypisywana jest pozycja liderów tego rynku. Ponieważ w 2023 r. usługodawcy musieli się dostosowywać do nowych reguł, które wyznaczył tzw. IV pakiet mobilności (z 2022 r.), to można było oczekiwać, że dojdzie do istotnych zmian w podziale pozostającego w stagnacji „europejskiego tortu” – wskazuje Paprocki.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS