Przetargi są często utożsamiane z zamówieniami publicznymi. To błąd wynikający z nieznajomości prawa i skłonności do upraszczania rzeczywistości. W praktyce obie te kategorie różnią się w sposób znaczący, co istotnie przekłada się na działania podmiotów szukających dodatkowych zleceń dla swoich firm. Na czym dokładnie polega ta odmienność?
Czym są zamówienia publiczne?
Chcąc dowiedzieć się, czym są zamówienia publiczne, należy odwołać się do definicji wykonawczej. Zgodnie z art. 6 ust. 32 ustawy Prawo zamówień publicznych rozumiemy przez nie „umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług”. Jest to szerokie pojęcie, które swoim zakresem obejmuje szereg typów zadań prowadzonych zgodnie z odmiennymi procedurami. Do najpopularniejszych należą przetargi, definiowane jako publiczna sprzedaż ruchomości lub nieruchomości, w której nabywcą zostaje osoba oferująca najwyższą cenę lub konkurs ofert na wykonanie określonych robót i usług. Przetargi publiczne są zatem częścią składową i nieodzownym elementem zamówień publicznych, ale nie należy tych pojęć traktować jako równoważnych.
Przetargi – ważna jest wartość zamówienia
Zamówienia publiczne bywają bardzo różnorodne. Odmienność może wynikać z opisu przedmiotu zamówienia, jego typu, ale także z szacunkowej wartości. To właśnie to ostatnie rozróżnienie ma decydujący wpływ na formę wyboru oferenta. Zamówienia mniejsze, nie muszą być prowadzone zgodnie z rygorystycznymi procedurami ustawowymi. Z kolei przekroczenie pewnych progów obliguje zamawiających do zachowania formy przetargów publicznych. Wyróżniamy trzy główne typy zamówień publicznych:
- Zamówienia wyłączone ze stosowania ustawy Pzp – postępowania dotyczące realizacji projektów o szacunkowej wartości mieszczącej się w przedziale 50 000 – 130 000 złotych. Obowiązuje w nich zasada konkurencyjności, czyli wybór najkorzystniejszej oferty z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający nie ma w tym wypadku obowiązku przestrzegania przepisów Ustawy Pzp. Do przeprowadzenia postępowania wykorzystuje się przepisy kodeksu cywilnego, regulaminu wewnętrznego lub wytyczne instytucji finansującej inwestycję.
- Zamówienia poniżej progów unijnych (inaczej krajowe, podprogowe) – to zadania przekraczające wartościowo 130 000 złotych, ale jednocześnie tańsze niż progi unijne. Jeśli zamawiającym jest przedsiębiorca, obowiązuje go stosowanie zasady konkurencyjności. Z kolei zamawiający podlegający przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych będzie zobligowany do przeprowadzenia przetargów.
- Zamówienia unijne – jest to zbiór zamówień o wartościach przekraczających progi unijne zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów. Tu również prowadzone są przetargi.
A co z zadaniami o wartościach mniejszych niż 50 000 złotych? Jeśli mieszczą się one w przedziale 20 000 złotych – 50 000 złotych niezbędne będzie rozeznania rynku, czyli w wersji minimalnej zamieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej oraz wysłanie go do co najmniej trzech wykonawców. Dla zamówień poniżej 20 000 złotych stosuje się wytyczne danego urzędu, które muszą zapewnić przejrzystość, racjonalność i efektywność wydatkowania środków publicznych.
Przetargi publiczne – dlaczego warto w nich startować?
Jak wynika z przytoczonego powyżej podziału, przetargi obejmują zamówienia krajowe i unijne prowadzone przez jednostki publiczne. Są to co do zasady zamówienia na zadania większe, wymagające dużej dokładności i zachowania procedur. Z jednej strony można je traktować jako wyzwanie dla małego i średniego przedsiębiorstwa, z drugiej są dużą szansę na zdobywanie stałych i zyskownych zleceń. Przetargi publiczne są zazwyczaj naborami otwartymi. Ofertę może złożyć każdy wykonawca, który czuje się na siłach wykonać dany projekt, a jednocześnie spełnia warunki dostępowe. Złożenie oferty jest bardzo często zupełnie darmowe, a jedynym znaczącym, fakultatywnym kosztem może być zabezpieczenie wadialne. Jest ono zwracane wraz z rozstrzygnięciem postępowania lub upływem terminu związania ofertą.
Wyszukiwarka przetargów
Przetargi są obecnie prowadzone elektronicznie, z wykorzystaniem określonych platform zakupowych. Ogłoszenia o zamówieniach pojawiają się także w biuletynie zamówień publicznych oraz na stronach internetowych zamawiających. Dostęp do nich nie jest w żaden sposób ograniczony, niemniej wykonawcy mogą mieć pewne problemy ze stworzeniem listy interesujących ich przetargów publicznych. Dlaczego?
- Po pierwsze trzeba regularnie odwiedzać witryny interesujących nas zamawiających (a tych jest nieograniczona ilość).
- Po drugie trzeba umieć poruszać się po ich stronach – przetargi potrafią być ukryte w setkach innych aktualności z danej gminy.
- Po trzecie odnalezienie danego zamówienia to tylko połowa sukcesu. Później należy się z nim zapoznać, wyciągnąć najważniejsze informacje i porównać z innymi dostępnymi postępowaniami.
Aby zoptymalizować swoją pracę i zwiększyć skuteczność na rynku zamówień publicznych powstała wyszukiwarka przetargów https://www.oferent.com.pl. Baza zbiera i agreguje wszystkie aktualnie prowadzone postępowania – niezależnie czy są one przetargami, czy dotyczą zapytań ofertowych. Platforma korzysta z wygodnych filtrów, dzięki czemu w kilka minut będziemy w stanie stworzyć interesującą nas listę postępowań. Wyszukiwarka przetargów zapewnia codzienne raporty przesyłane na skrzynkę mailową oraz darmowy okres próbny.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS