A A+ A++

(Ogłoszenie płatne) Placówki Monntessori w Dobrej to inicjatywy zainspirowane osobą Dziecka. Miejsce to rośnie wraz z wiekiem pierwszych podopiecznych i ich potrzebami.

Placówki Monntessori w Dobrej to inicjatywy zainspirowane osobą Dziecka.  Miejsce to rośnie wraz z wiekiem pierwszych podopiecznych i ich potrzebami:
– Integracyjny Żłobek Montessori,
– Przedszkole Montessori, 
– oddział Przedszkola dla dzieci z głęboką lub sprzężoną niepełnosprawnością, 
– Szkoła Podstawowa Montessori, 
– Centrum Wspierania Rozwoju Tęcza).

Nasze placówki to nowy model edukacji z wykorzystaniem lat doświadczeń pedagogiki Marii Montessori. 

Pewien chłopiec i jego Rodzice zainspirowali do kolejnej inicjatywy. Przedszkola Terapeutycznego dla dzieci z Autyzmem prowadzonego metodą Montessori

Coraz częściej słyszymy, że model edukacyjny stosowany w wielu przedszkolach i szkołach  jest dysfunkcyjny dla dzieci z ASD. Naszym zdaniem może się tak dziać m.in. dlatego, że nie znajduje on uzasadnienia w wyjątkowym i specyficznym uczeniu się tychże dzieci.

Dlaczego Przedszkole Montessori to dobry sposób na integrację dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju?
Od kilku lat, w  Naszej Placówce przyglądamy się temu, jak praca w grupie Montessori może wpływać na poprawę funkcjonowania u naszych podopiecznych z ASD. Naszym zdaniem, program pracy wg metody Marii Montessori w małych grupach, połączony z odpowiednio zaplanowaną terapią indywidualną, mogą przynieść zaskakująco dobre efekty, zdecydowanie lepsze niż klasyczna forma edukacji i terapii.

Pedagogika Montessori, proponuje, aby nauczanie słowne zastąpić pracą na materiale rozwojowym, który jest tak zaprojektowany, aby  Dziecko pracujące na materiale montessoriańskim uczyło się samodzielności. Działając zgodnie z własną motywacją, uczy się szybciej i chętniej. 

W grupie Montessori dzieci z ASD mają zapewnioną swobodę poruszania się w czasie pracy, dzięki temu mogą same wybrać miejsce, w którym chcą pracować. Raz może to być siedzenie przy stoliku, innym razem praca na dywanie. Nikt nie karci dziecka za nadpobudliwość ruchową, dzieci mogą swobodnie przemieszczać się po sali. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę problem nadpobudliwości i trudności sensorycznych, przy jednoczesnym terapeutyczny wsparciu w tym zakresie.  Swoboda ruchu poza oczywistymi zaletami przyczynia się także do generalizacji wiedzy i umiejętności, ponieważ naturalnie wspiera pracę w różnym miejscu i przy różnych osobach.
Na wielu montessoriańskich materiałach pracuje się w oparciu o wizualne plany, jest to ogromnie pomocne w nauce dzieci z ASD które moją problem ze zrozumieniem klasycznej instrukcji słownej. Materiał Montessori poszerza słownik bierny dziecka i w sposób jasny łączy pojęcia w kategorie.
W środowisku Montessori zauważamy równowagę między strukturą i spontanicznością. Z jednej strony dziecko działa w przewidywalnym, dobrze znanym środowisku z drugiej strony może to robić  z własnej chęci, w zgodzie z własnym potencjałem. Naszym zdaniem dobre samopoczucie jest kluczem do efektywnego uczenia się. Typowa Montessoriańska sala jest jasnym i przytulnym miejscem, w którym większość znajdujących się mebli i sprzętów sprzyja atmosferze miejsca. 

W pedagogice Montessori rozwój osobowości i nabywanie samodzielności są uważane za kluczowe. W programie Montessori treści edukacyjne i umiejętności życia codziennego ulegają ciągłemu połączeniu. Dzieci mają okazję, aby zadbać o siebie, środowisko zewnętrzne i rówieśników (zauważyć obecność dzieci w tej samej sali, czekać na swoją kolej w pracy na materiale). Edukacja, poza wiedzą zawartą w programie wychowywania przedszkolnego obejmuje także ogrodnictwo, majsterkowanie,  gotowanie czy sprzątanie. Działania te są szczególnie cenne dla dzieci z autyzmem, które są w stanie przyswoić leksykalną wiedzę, ale często borykają się problemami w samodzielnym, codziennym funkcjonowaniu i samoobsłudze.

Częstym zarzutem stawianym placówkom Montessori jest fakt, że swoboda w wyborze materiału, może przyczynić się do występowania u dzieci z ASD rutynowych wzorców aktywności. Naszym zdaniem, może się tak zadziać jedynie wówczas gdy dziecku towarzyszy nauczyciel nieznający jego specyficznych potrzeb i trudności. Nasi terapeuci i nauczyciele starają się tak dostosować materiały, aby jak najpełniej stymulować rozwój. Z kilkuletniego doświadczenia wiemy, iż początkowo należy proponować naszym Przedszkolakom z ASD tylko kilka materiałów i zwracamy uwagę na to, czy dane dziecko korzysta z nich w sposób funkcjonalny. Jako osoby pracujące z dziećmi z diagnozą z ASD, postępujemy nieco inaczej niż klasyczny nauczyciel. Zwracamy większą uwagę na budowanie kontaktu, interakcje społeczne i komunikację, w naturalnym środowisku dziecka.  W pracy z dziećmi niemówiącymi w celu rozwoju mowy i komunikacji, oprócz wsparcia rozwoju mowy, wykorzystujemy komunikację wspomagającą/ AAC. 

Tych Państwa, którzy są zaciekawieni tematyką pedagogiki montessori w pracy z dziećmi z autyzmem zapraszamy na warsztaty organizowane przez Zespół Naszej Placówki. 

Do zobaczenia
Paulina Knapik wraz z Zespołem

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicja apeluje o zgłaszanie błąkających się psów
Następny artykułTrzy osoby ranne podczas wypadku w szkolnej pracowni chemicznej [ Prawo i porządek ]