Z uwagi na niespodziewanie dynamiczne zmiany sytuacji na krajowym alei i międzynarodowym rynku spowodowane epidemią, nie powinno budzić wątpliwości, że w niemalże każdym przypadku spowolnienia w związku z tym działalności firmy mówić możemy o przestoju. Co z wynagrodzeniem dla pracowników?
Wynagrodzenie dla pracowników w warunkach przestoju w firmie
Sytuacja spowodowana zagrożeniem koronawirusem już odbija się na działalności wielu przedsiębiorstw – najbardziej tych, które nie mogą zapewnić swojemu personelowi pracy w warunkach zdalnych. To zmuszać może do czasowego zaprzestania działalności – co jednak z wynagrodzeniem pracowników, którzy z przyczyn od siebie niezależnych nie mogą wówczas świadczyć pracy?
Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy
Kiedy dochodzi do przestoju?
Kodeks Pracy przewiduje sytuację, w której pracownik, pomimo gotowości do wykonywania pracy, doznaje w tym zakresie przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy. Ten stan nazywany jest powszechnie przestojem.
Kluczowe jest doprecyzowanie, w jakich okolicznościach mówić można o przestoju i związanych z nim uprawnieniach i obowiązkach pracowników i pracodawcy, ze względu na to, że nie każde czasowe przerwanie lub osłabienie działalności kwalifikować będziemy jako stan przestoju. Konieczny jest tu element nagłości i zaskoczenia dla pracodawcy. Z uwagi na niespodziewanie dynamiczne zmiany sytuacji na krajowym alei i międzynarodowym rynku spowodowane epidemią, nie powinno budzić wątpliwości, że w niemalże każdym przypadku spowolnienia w związku z tym działalności firmy mówić możemy o przestoju. Nie ma tu znaczenia, czy do zaistniałych w firmie warunków doszło z przyczyn, do których przyczynić mogła się kadra managerska, czy też z powodów, którym w żaden sposób nie można było zapobiec.
Wśród przyczyn przestoju wymienić możemy w szczególności:
- brak zleceń ze strony kontrahentów;
- ograniczenie działalności z uwagi na wprowadzane obecnie prawne ograniczenia;
- ograniczenie działalności przedsiębiorstwa ze względów bezpieczeństwa na mocy decyzji samego pracodawcy.
Zobacz również:
Co z wynagrodzeniem dla pracowników?
Jeśli w wyżej opisanej sytuacji pracownik jest gotowy (a więc również zdolny) do świadczenia pracy, przysługuje mu wynagrodzenie:
- wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną lub, jeśli stawka ta nie jest wyodrębniona;
- 60% wynagrodzenia.
Kwota wynagrodzenia nigdy nie może być jednak niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2020 r. – 2.600,00 zł brutto). Oznacza to, że bieżąca sytuacja ekonomiczna w zakładzie pracy nie może pozbawiać personelu ustawowego minimum, gdyż ryzyko socjalne i ekonomiczne prowadzenia działalności spoczywać musi na pracodawcy.
Szczegółowe zasady wyliczania wynagrodzenia postojowego reguluje Rozporządzenie MPiPS w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 927).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS