A A+ A++

Sejm pracuje nad implementacją do polskiego porządku prawnego dwóch unijnych dyrektyw – Dyrektywy 2019/770 (tzw. Dyrektywy cyfrowej) oraz Dyrektywy 2019/771 (tzw. dyrektywy towarowej).

Najważniejszą proponowaną zmianą jest wyłączenie stosowania przepisów o rękojmi z Kodeksu cywilnego do sprzedaży konsumenckiej i odrębne uregulowanie tej odpowiedzialności w ustawie o prawach konsumenta w zakresie umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta. Powyższe oznacza, że odpowiedzialność z tytułu rękojmi będzie rozszerzona poza umowę sprzedaży, na umowę dostawy czy umowę o dzieło będącego towarem.

Nowelizacja wprowadza obowiązek dostarczenia towaru zgodnego z umową, jednocześnie określając szereg kryteriów, które mają tę zgodność zweryfikować. Po zmianie zniknie pojęcie wady fizycznej czy prawnej. Sprzedawca będzie odpowiadał za to, czy towar jest zgodny z tym co zostało określone w umowie. Czasowe granice odpowiedzialności z tytułu rękojmi wobec konsumentów mają pozostać niezmienione. Wprowadzona zostanie natomiast hierarchia uprawnień konsumenta. Na początku konsument będzie mógł domagać się przywrócenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez naprawę lub wymianę. Jeżeli naprawa okaże się bezskuteczna lub nieopłacalna wówczas konsument będzie mógł żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.

W projekcie wprowadzono również postanowienia, które mają obligować przedsiębiorcę do odbioru od konsumenta wadliwego towaru. Projekt zakłada również wykreślenie art. 556(4) KC, który wprowadził tzw. Quasi-przedsiębiorców. Projekt wykreśla również dział przyznający sprzedawcy uprawnienie dot. Dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi od swojego poprzednika prawnego (dział II(1) w tytule XI księgi trzeciej KC).

Nowelizacja (numer z wykazu RCL: UC53) jest procedowana, przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Polski ustawodawca planuje także zmiany w procedurze sądowej w obrębie sporów między przedsiębiorcami i konsumentami. W planach jest stworzenie zupełnie nowego odrębnego postępowania z udziałem konsumentów. Nowelizacja przewiduje zmianę, zgodnie z którą konsument będzie mógł wytoczyć sprawę przed sądem właściwym dla miejsca jego zamieszkania, o ile dany Sąd będzie mógł rozpatrywać taką sprawę (podobnie jak obecnie wobec banków). Dalej, zgodnie z projektem, przedsiębiorca pozywając konsumenta, będzie miał obowiązek powoływania wszystkich twierdzeń i dowodów w pozwie, będąc zaś pozwanym – w odpowiedzi na pozew, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, nie krótszym niż tydzień. Konsekwencją powołania twierdzeń i dowodów z naruszeniem powyższych reguł będzie ich pominięcie. Co więcej takową prekluzją będzie objęta tylko jedna strona – przedsiębiorca.

Powyższe założenia budzą jednak kontrowersje. Może okazać się, że ulgowe traktowanie konsumentów jest niezgodne z zasadą równości wobec prawa, nawet przy uwzględnieniu art. 76 Konstytucji.

Wejście nowych przepisów w życie planowane jest w styczniu 2022 r.


Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLionel Messi po pierwszym golu dla PSG: Idealny wieczór, ale wciąż mamy wiele rzeczy do poprawienia
Następny artykułOdkurzacze Samsung – jak wybrać najlepszy?