A A+ A++

Kierowcy, którzy nie mogą pozwolić sobie na jednorazowe zapłacenie mandatu i decydują się na jego spłatę w ratach, są dziś w dużo gorszej sytuacji niż ci, którzy płacą grzywnę np. od razu na miejscu wykroczenia. Chodzi o mechanizm kasowania punktów karnych, które usuwane są z konta kierującego po roku, nie od wystawienia, ale uregulowania mandatu. Taki stan rzeczy zakwestionował Rzecznik Spraw Obywatelskich, który dopatrzył się w obowiązujących przepisach dyskryminacji mniej zamożnej części kierowców.

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z propozycją zmiany przepisów, które skutkują nierównym traktowaniem kierowców. W korespondencji do ministra Tomasza Siemoniaka czytamy np., że:  “Dokonując analizy tego przepisu z perspektywy kryterium przydatności, konieczności i proporcjonalności, można dojść do wniosku, że ma on na celu głównie ochronę interesów fiskalnych państwa, a dopiero w dalszej  kolejności ochronę bezpieczeństwa ruchu drogowego”.

Trudno się z tym interesem nie godzić. Uzasadnieniem wprowadzenia nowych przepisów o kasowaniu punktów karnych było rzeczywiście zwiększenie ściągalności mandatów.   

Kiedy kasują się punkty karne? Trzeba czekać rok od zapłacenia mandatu

W korespondencji do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Wiącek zauważa, że:  

RPO dodaje ponadto, że mechanizm, w którym takie osoby pozostają w ewidencji z punktami karnymi “wydaje się niesprawiedliwy” i powinien być zmieniony na taki, który zakłada, że “wobec udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań publicznoprawnych, terminem początkowym usunięcia punktów jest np. data wystawienia mandatu, wskazana w mandacie jako termin jego płatności data udzielenia ulgi.”

Koniec z kasowaniem punktów karnych po zapłacie? RPO staje w obronie kierowców

Rzecznik Spraw Obywatelskich stawia sprawę zdecydowanie. W piśmie do ministra czytamy np. że “kwestionowana regulacja nie może się ostać“. 

Marcin Wiącek przywołuje w tym miejscu odpowiedz na podobną korespondencję z 25 kwietnia 2022 roku. Minister Infrastruktury wskazywał wówczas, że “punkty karne służą mobilizacji samodyscypliny w przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym“, a dopiero przekroczenie ich ustalonego limitu oznacza weryfikację kompetencji kierowcy albo cofnięcie uprawnienia.  

RPO podkreśla, że w tym świetle zróżnicowanie sytuacji obywateli korzystających z ulgi z uwagi na ich sytuację majątkową, a w konsekwencji wymuszenie znacznie dłuższego okresu wygaszania punktów karnych “jest rozwiązaniem nieuczciwym“. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTragedia w gm. Brudzeń Duży. W pożarze budynku zginęły dwie osoby. Dwie trafiły do szpitala w tym strażak
Następny artykułГазові злидні: чи піднімуть росіянам тарифи щоб врятувати “Газпром”