Podwyżka cen za odbiór odpadów to nie jedyna zmiana, na którą musimy być gotowi od 1 stycznia 2021 roku. Radni podejmą decyzję, by wygasić uchwałę z 2012 roku, dotyczącą odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Powiązana jest ona więc m.in. z przedsiębiorcami działającymi w Rybniku. Dotyczy ona również właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, na których prowadzona jest:
Zobacz także
a) działalność oświatowa,
b) działalność związana z zapewnieniem opieki dla dzieci do lat 3,
c) działalność w obszarze wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
d) działalność kulturalna i sportowa,
e) działalność przeciwpożarowa,
f) działalność administracji publicznej,
g) działalność jednostek budżetowych wykonujących zadania z zakresu gospodarki komunalnej w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce komunalnej.
Dlaczego magistrat decyduje się na ten krok? W uzasadnieniu projektu uchwały czytamy, że nowelizacja rządowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powoduje szereg trudności. Chodzi tu w szczególności o „rosnące koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na przedmiotowych nieruchomościach, które nie mają odzwierciedlenia w stawkach opłaty za poszczególne rodzaje pojemników i nie pokrywają rzeczywistych kosztów odbioru i zagospodarowania tych odpadów zasadnym jest wyłączenie tych nieruchomości z gminnego systemu gospodarowania odpadami”.
– Ponadto w bardzo wielu przypadkach, podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają trudność w rozróżnieniu co jest odpadem komunalnym w ich firmie, a co odpadem przemysłowym (poprodukcyjnym), co skutkuje przekazywaniem do gminnego systemu tylko odpadów zmieszanych i „indywidualne gospodarowanie odpadami segregowanymi” oraz nadmiernym tonażem oddawanych odpadów – w wyniku niewłaściwego postępowania z nimi (nie wykazywania części odpadów w składanych deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami) – czytamy w uzasadnieniu.
Tym samym właściciel nieruchomości niezamieszkałej, w której powstają odpady komunalne, będzie zobowiązany posiadać indywidualną umowę na wywóz odpadów, podpisaną z firmą, która uzyskała odpowiedni wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych.
– Powyższe wpłynie na możliwość dokonywania uzgodnień pomiędzy przedsiębiorcą a podmiotem odbierającym odpady w zakresie rzeczywistej ceny za odbiór odpadów, jak również częstotliwości ich odbioru dostosowanej do konkretnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. Jednocześnie zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Prezydent Miasta będzie sprawował kontrolę nad wykonywaniem obowiązku zawarcia ww. umów na odbiór odpadów komunalnych, a co za tym idzie uchylenie obowiązku odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych nie spowoduje zagrożenia należytego utrzymywania czystości i porządku na terenie Miasta – dowiadujemy się.
Magistrat ma nadzieję, że powyższe rozwiązanie przyczyni się do lepszej kontroli nad strumieniem odpadów komunalnych, pochodzących z działalności prowadzonej na nieruchomościach zamieszkałych.
– Obejmie również ok. 150 nieruchomości zarządzanych przez jednostki gminne, prowadzące skonkretyzowaną działalność. Mając powyższe na uwadze podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne- czytamy na końcu uzasadnienia.
To dobry krok rybnickiego magistratu?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS