„Lęborska” lokomotywa manewrowa 409Da pracująca przez dziesiątki lat na bocznicy kolejowej elewatorów zbożowych przy ul. Kaszubskiej wraca do życia. Rdzewiejącą przy elewatorach lokomotywę odkupiło miasto i przekazało do renowacji lęborskiej firmie PPH AMG. Po odnowieniu lokomotywa stanie przed dworcem PKP.
Lokomotywę 409Da wyprodukowana została w Zaodrzańskich Zakładach Metalowych „ZASTAL” w Zielonej Górze. Model ten produkowany był w Zastalu w latach 1969-1978. Elewatory w Lęborku wybudowane zostały na początku lat 70-tych. W sumie wyprodukowano 676 maszyn tego typu. Lokomotywy manewrowe 409Da były wykorzystywane do obsługi zakładowych bocznic kolejowych na terenie Polski oraz przez PKP do służby trakcji. Część lokomotyw tego typu wyeksportowano do Czechosłowacji.
Podstawowe dane techniczne lokomotywy 409Da:
▪ Szerokość toru: 1435 mm
▪ Układ osi: B
▪ Typ silnika spalinowego: 14H6
▪ Moc znamionowa silnika: 180 KM
▪ Prędkość maksymalna: 30,6 km/h
▪ Zapas paliwa: 250 l
▪ Masa własna lokomotywy: 23,2 tony
▪ Max. szerokość lokomotywy: 2970 mm
▪ Max. wysokość lokomotywy: 3380 mm
▪ Długość lokomotywy (ze zderzakami): 6940 mm
Lokomotywy 409Da wyprodukowały współpracujące ze sobą zakłady: Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie (konstrukcja mechaniczna), PZL „Wola” w Warszawie (silnik spalinowy), Myszkowskiego Zakłady Metalurgiczne „Mystal” w Myszkowie (zestawy kołowe) i Zaodrzańskie Zakłady Metalowe „Zastal” w Zielonej Górze (montaż lokomotywy).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS