A A+ A++

W ogłoszonym na początku tego roku przetargu na wyłonienie wykonawcy przebudowy dworca Gdańsk Wrzeszcz PKP zgłosiło się siedem firm. Kolejarze na inwestycję zarezerwowali nieco ponad 14,5 mln zł. Rozpiętość ofert, które wpłynęły w postępowaniu, wyniosła od 13 do blisko 22 mln zł.

Ponieważ jedynym kryterium oceny przetargowej była cena, wybrano najtańszą ofertę, firmy TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany z Pruszcza Gdańskiego, która wyniosła dokładnie 13 190 000 zł.

Jeśli nie będzie odwołań pozostałych oferentów, to w ciągu najbliższych kilku tygodni zostanie podpisana umowa. Wybrany wykonawca będzie miał dokładnie 539 dni, czyli niecałe 18 miesięcy, na wykonanie wszystkich prac.

Modernizacja dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz. Co się zmieni

Modernizacja zakłada powiększenie powierzchni użytkowej dworca. Od strony Galerii Bałtyckiej powstanie nowy pasaż przeznaczony na działalność usługową, np. sklepiki czy punkty gastronomiczne. Po wschodniej przewidziano nieco powiększoną poczekalnię (z tablicami informacji pasażerskiej) i kasy biletowe. Wyremontowane zostanie wnętrze dworca, podwyższony zostanie hol główny. Na zewnątrz budynek zyska nową elewację, a z placu wokół niego znikną dobudówki.

Na czas remontu uruchomiony zostanie kontenerowy dworzec tymczasowy. Będzie on zlokalizowany w pobliżu przejścia pod torami z ul. Dmowskiego do parku Kuźniczki.

Projekt budzi kontrowersje

Wizualizacje nowej odsłony wrzeszczańskiego dworca nie wszystkim przypadły jednak do gustu. 

– W porównaniu ze stanem obecnym przedstawiona wizja wygląda zdecydowanie lepiej. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że to drugi najważniejszy, albo nawet najważniejszy dworzec w półmilionowym mieście, to jest zdecydowany niedosyt. Ot, zwykły, niewielki blaszak, który mógłby stanąć dosłownie wszędzie. Myślę, że Wrzeszcz – jako bardzo wyraziste miejsce – zasługuje jednak na coś więcej. Obawiam się też, że z peronu budynek będzie wyglądał jak zwykły magazyn – i to nie z winy pracowni czy samego projektu, ale oszczędności na materiałach przy realizacji, z którą powszechnie mamy do czynienia – mówił niedawno „Wyborczej” Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Arkadiusz Kowalina, dzielnicowy radny, broni kształtu bryły. Uwagi ma jednak do elewacji: – Nie pasuje do Galerii Metropolia, wygląda jak powtórka ze stacji Sopot, może przyciągnąć grafficiarzy.

Kowalina wątpi też, czy nowy obiekt może być funkcjonalny. – Wrzeszcz to dzielnica śródmiejska, wielki węzeł komunikacyjny, gdzie codziennie krzyżują się drogi tysięcy ludzi. Takie przedsięwzięcie powinno być wykonane w ścisłej współpracy z miastem oraz w nawiązaniu do planów zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem projektowi brakuje właściwej skali do obsłużenia ogromnej liczby pasażerów – dodaje radny.

Remont dworca Gdańsk Główny

Przypomnijmy, że trwa przebudowa dworca PKP Gdańsk Główny. Rozpoczęte latem 2019 prace są już mocno zaawansowane, a nowa odsłona najważniejszego gdańskiego dworca ma być gotowa do końca tego roku. Inwestycja pochłonie prawie 100 mln zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielkie wyróżnienie dla piłkarza Śląska. Piotr Celeban w Galerii Legend Ekstraklasy!
Następny artykuł„Stabilna” liczba nowych zakażeń. Dużo zgonów na Podkarpaciu