A A+ A++

Firmowa
skrzynka pocztowa zawiera wiele ważnych i niezwykle istotnych dla
przedsiębiorstwa informacji: danych kontrahentów, współpracowników, informacji
dotyczących finansów przedsiębiorstwa. Z reguły, nad zabezpieczeniem treści
znajdujących się na służbowych skrzynkach pocztowych, czuwa dział IT lub
firmowy informatyk. Skrzynki służbowe najczęściej są w znacznie lepszy sposób
zabezpieczone niż skrzynki prywatne.  Co
jednak powinien zrobić pracodawca w sytuacji, gdy pracownik używa prywatnej
poczty do kontaktów służbowych?

Korzystanie
z prywatnej skrzynki do celów służbowych nie należy do dobrych praktyk w
zakresie bezpieczeństwa. To czy pracownicy mogą korzystać z prywatnej poczty do
celów służbowych musi być ściśle i jednoznacznie określone i uregulowane w
polityce lub regulaminach obowiązujących w firmie. W przypadku gdy pracodawca
wprowadza zakaz korzystania z prywatnej poczty do celów służbowych musi on być
respektowany przez pracownika. A złamanie tego zakazu może być potraktowane
jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.

Czytaj więcej

W
sytuacji gdy pracodawca dopuszcza taką możliwość powinien zastanowić się nad
ilością negatywnych skutków takiego działania np. braku możliwości
zabezpieczenia danych osobowych i tajemnicy przedsiębiorstwa. Dodatkowo,
istnieje ryzyko utraty danych znajdujących się na prywatnej skrzynce, ponieważ pracodawca
nie ma możliwości dokonywania kopii zapasowych Po odejściu z pracy pracownika pracodawca
nie może uzyskać dostępu do danych zawartych na prywatnej skrzynce pocztowej
pracownika.

Transferowanie
służbowych maili na prywatną skrzynkę bez wiedzy pracodawcy

Zgodnie
z art. 100§ 2 pkt 5 kodeksu pracy pracownik zobowiązany jest do przestrzegania
tajemnicy informacji. Naruszenie tych obowiązków może powodować, że pracownik
zostanie ukarany karą porządkową określoną w kodeksie pracy, finansową karą
umowną lub nawet może zostać zwolniony z pracy. Zgodnie z definicją zawartą w
ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r. w art. 11
ust. 2 „Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze
ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym
rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile
uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy
zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.”

Prywatna
skrzynka pocztowa – wyrok Sądu Najwyższego

W
wyroku Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 2019 r. (II PK 334/17) odniesiono się do
sprawy w której pracownica przesyłała wiadomości ze służbowej skrzynki na
prywatną. W ocenie sądu, w takiej sytuacji istnieje możliwość dostępu do tych
informacji podmiotów do tego nieuprawnionych, które mogą wykorzystać je ze
szkodą dla interesów majątkowych przedsiębiorcy. Takie działanie może
doprowadzić do sytuacji, w której pracodawca będzie narażony na poniesienie
szkody. Istotne jest również czy działanie pracownika służyło wykonywaniu jego
obowiązków pracowniczych i było akceptowalną praktyką w przedsiębiorstwie czy
samowolnym działaniem pracownika. W ocenie sądu transferowanie dokumentów pracodawcy z jego serwera na
prywatną pocztę elektroniczną należy kwalifikować w kontekście naruszenia
podstawowych obowiązków pracowniczych nie tylko prze … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRozpoczęcie sezonu morsowego 2021/2022
Następny artykułGorzkie słowa pod adresem śledczych. Pobita aktorka zaczyna tracić cierpliwość