UX, czyli user experience, jest zbiorem obejmującym wszystkie aspekty interakcji użytkownika z produktami, usługami oraz elementami strategii marketingowej danego podmiotu gospodarczego. Zakłada zdobywanie informacji na temat przyzwyczajeń i upodobań użytkowników, a następnie dopasowywanie do nich usług oraz produktów w celu tworzenia pozytywnych doświadczeń i korzystnego wizerunku firmy. Z punktu widzenia placówki ochrony zdrowia user experience jest elementem marketingu medycznego, który pozwala zwiększyć liczbę rejestracji na wizyty. Jakie są najważniejsze elementy UX dla stron placówek medycznych?
Znaczenie UX w kontekście stron internetowych placówek medycznych
UX ma kluczowe znaczenie w kontekście stron internetowych placówek medycznych. Dobrze zaprojektowana, przyjazna dla użytkownika witryna pozwala bowiem zdobyć zainteresowanie i zaufanie potencjalnych pacjentów, co bezpośrednio przekłada się na liczbę rejestrowanych wizyt. Dostosowanie strony do wymogów UX zwiększa w efekcie odnoszone przez placówkę medyczną korzyści zarówno na płaszczyźnie finansowej, jak i wizerunkowej.
Najważniejsze elementy UX dla stron placówek medycznych
Wśród najważniejszych elementów UX dla stron placówek medycznych należy wymienić prostotę i intuicyjność nawigacji, łatwość rejestracji online, dostosowanie do urządzeń mobilnych, widoczność kluczowych informacji, CTA, optymalizację prędkości ładowania strony, zrozumiały i przyjazny język komunikacji oraz dbałość o bezpieczeństwo danych pacjentów.
Prostota i intuicyjność nawigacji
Strona placówki medycznej, która została zaprojektowana zgodnie z wymogami UX, posiada prostą w obsłudze, intuicyjną nawigację, która jest dobrze widoczna i łatwa w identyfikacji. Kluczowe dla wygody użytkownika są przejrzysty układ menu i wszystkich podstron, niezawodna wyszukiwarka wewnętrzna oraz wyróżniające się na tle pozostałych elementów witryny linki i przyciski.
Łatwość rejestracji online
Strony internetowe placówek medycznych chętnie wykorzystywane są przez pacjentów w celu umawiania się na wizytę. Witryna powinna więc umożliwiać łatwą rejestrację online, udostępniając zwięzłe, przejrzyste i pozbawione zbędnych pól formularze z łatwymi do zaznaczenia checkboxami, jak również pokazywać potwierdzenie ich przesłania.
Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych
Zgodnie z wymogami UX strona internetowa placówki medycznej musi być dostosowana do rozdzielczości urządzeń mobilnych. Jej zawartość powinna wyświetlać się prawidłowo bez przesuwania się poszczególnych sekcji, a najważniejsze elementy mieć wielkość umożliwiającą łatwe klikanie w nie.
Widoczność kluczowych informacji
Z punktu widzenia użytkownika niezwykle istotne jest, by kluczowe informacje zawarte na stronie placówki medycznej były dobrze widoczne. Mowa przede wszystkim o logo i danych uwierzytelniających firmę, obszarach jej działalności oraz celach witryny internetowej. W celu podkreślenia widoczności informacji i zwiększenia ich czytelności zaleca się między innymi stosowanie spójnego stylowania oraz wysokiej jakości banerów i obrazów, a także oszczędnego używania podkreśleń i pogrubień.
Witryna internetowa placówki medycznej powinna ponadto posiadać zoptymalizowany system wyszukiwania lekarzy i usług, który pozwoli pacjentowi na łatwe i szybkie odnalezienie na stronie tego, co go naprawdę interesuje.
Wprowadzenie CTA
CTA (Call to Action) to wszystkie elementy strony internetowej, których rolą jest zachęcanie użytkownika do działania. Na witrynach placówek medycznych przybierają one najczęściej formę klikalnych przycisków odsyłających użytkownika do formularza kontaktowego i modułu rezerwacji wizyty oraz dokumentacji, ankiet i kwestionariuszy do wypełnienia.
Istotne jest, by umieszczone na stronie wezwanie do działania było precyzyjne i bezpośrednie. Przycisk CTA powinien być ponadto atrakcyjny wizualnie, wyróżniać się kolorystycznie na tle pozostałych elementów strony i eksplicytnie wyrażać zachętę do wykonania określonej czynności. Dzięki właściwemu wykorzystaniu wezwania do działania w zakresie zgodnym z obowiązującymi przepisami regulującymi marketing medyczny placówka jest w stanie skutecznie zwiększyć sprzedaż swoich usług.
Optymalizacja prędkości ładowania strony
Strona internetowa placówki medycznej powinna się szybko ładować i wykorzystywać tylko przyjazne adresy URL. Aby zapewnić sprawność jej działania, należy unikać zbędnych wtyczek i animacji, które mogą zaburzać przeglądanie.
Zrozumiały i przyjazny język komunikacji
Język, w jakim zostały napisane treści znajdujące się na stronie internetowej placówki medycznej, musi być zrozumiały i przyjazny dla odbiorcy. Opisy oferowanych usług powinny być rzetelne, lecz zwięzłe, by nie przytłoczyć potencjalnego pacjenta. Należy także zrezygnować z używania skomplikowanej terminologii medycznej, która jest niezrozumiała dla większości odbiorców.
Dbałość o bezpieczeństwo danych pacjentów
Współczesnym użytkownikom zależy na bezpiecznym korzystaniu z sieci. Strona internetowa placówki medycznej musi więc zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych poprzez wdrożenie protokołu HTTPS i posiadanie aktywnego certyfikatu SSL.
Budowanie zaufania i profesjonalizmu poprzez publikowane treści
W celu zwiększenia liczby rejestracji na wizyty placówka medyczna powinna również zadbać o rodzaj i jakość publikowanych treści. Mają one bowiem ogromny wpływ na budowanie profesjonalizmu i zaufania zarówno wśród dotychczasowych, jak i potencjalnych klientów. Istotne jest, by publikowane na stronie treści były wartościowe i miały wartość edukacyjną. Najlepiej sprawdzają się artykuły blogowe i poradniki dzielące się wiedzą ekspercką. Nie promują one bezpośrednio usług placówki medycznej, lecz skutecznie budują jej zasięgi, zwiększają widoczność w sieci i sprawiają, że jawi się ona jako autorytet w dziedzinie ochrony zdrowia, co przekłada się na wzrost liczby pacjentów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS