A A+ A++

Estońska firma Milrem Robotics zaprezentowała pierwszy prototyp platformy dużego opancerzonego pojazdu bojowego – robota Type-X, który jest obecnie montowany przez jej inżynierów. Zakłada się, że platforma może być używana do różnych zadań. Może być na przykład wyposażona w zdalnie sterowaną wieżę z karabinem, stację radarową lub skrzynię ładunkową.

Przez wiele dziesięcioleci wiele krajów przestawiało się na bezzałogowy sprzęt bojowy, który pozwala im rozwiązywać misje bez narażania załogi. Jest to najbardziej widoczne w lotnictwie, gdzie bezzałogowe statki powietrzne, głównie zwiad, ale także uderzenie, są już aktywnie wykorzystywane w konfliktach zbrojnych.

Aktywna automatyzacja odbywa się również w siłach lądowych i przejawia się głównie w postaci stosunkowo małych robotów zaprojektowanych do rozpoznania i bezpieczeństwa. Estońska Milrem Robotics specjalizowała się wcześniej w takich robotach i stworzyła małą platformę do użytku wojskowego i cywilnego. Wiosną zapowiedziała stworzenie uniwersalnej platformy dla zrobotyzowanych pojazdów bojowych, a teraz pokazała pierwszy model. Pojazd nosi nazwę Type-X.

Platforma jest porównywalna pod względem wielkości i wagi do rosyjskich powietrznych pojazdów bojowych, w tym nowoczesnej wersji BMD-4. Masa maszyny wynosi 12 ton, długość sięga sześciu metrów, szerokość wynosi 2,9 metra, a wysokość 2,2 metra, biorąc pod uwagę montaż wieży.

Firma informuje, że wysokość została obliczona dla przedziału ładunkowego samolotu transportowego C-130 Hercules. Będzie on mógł przetransportować tylko jedną taką maszynę, a inne transportery NATO będą w stanie przenieść więcej, na przykład C-17 może potencjalnie pomieścić do sześciu sztuk takich maszyn.

Platforma porusza się na gąsienicach z napędem elektrycznym na olej napędowy o mocy do 240 kilowatów. Zakłada się, że pojazd będzie w stanie osiągnąć prędkość do 80 kilometrów na godzinę na drodze i pokonać nawet 600 kilometrów. Firma nie podaje szczegółów dotyczących działania maszyny, ale wiadomo, że będzie to wymagało dwóch operatorów, z których jeden będzie odpowiedzialny za misje bojowe, a drugi za poruszanie się.

Na zdjęciach prototypu widać, że lidary, zwykle stosowane w bezzałogowych systemach jazdy, są instalowane przed maszyną.

Platforma będzie używana z różnymi typami ładunku. Głównym powinna być wieża CPWS o kalibrze 30 mm i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm. Konstruktorzy planują złożyć prototyp jesienią, a następnie rozpocząć jego testowanie.

Źródło: ZmianyNaZiemi.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWakacyjny Wieczorek Taneczny dla Emerytów
Następny artykułSONDAŻ CBOS: 80 proc. badanych planuje letni wypoczynek wyłącznie w Polsce