Co zawiera program naprawczy?
Program naprawczy, opracowany przez zewnętrznych specjalistów, zakładał m.in. restrukturyzację szpitala poprzez zamknięcie mniej opłacalnych oddziałów i skupienie się na rozwoju tych, które mogą generować większe dochody.
Naszej redakcji udało się poznać zapisy zawarte w programem naprawczych, a o planach zamykania części oddziałów informowaliśmy w artykule z 21 października.
ZOBACZ » Co dalej ze szpitalem? Będzie przejęcie, czy zamykanie oddziałów i ograniczenie działalności?
W dokumencie zawarto również drastyczne zalecenia dotyczące redukcji zatrudnienia, co miało na celu ograniczenie kosztów funkcjonowania placówki. Zanim jeszcze program został przyjęty ówczesny dyrektor powiadomił działające w szpitalu organizacje związkowe o planowanych zwolnieniach grupowych.
ZOBACZ » Będą zwolnienia grupowe w szpitalu?
Do zwolnień nie doszło, a niedługo po tym nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora. Pełniąca jego obowiązki pani Ewa Mateusiak cofnęła rozpoczętą procedurę potrzebną do przeprowadzenia takich zwolnień.
ZOBACZ » Rezygnacja dyrektora SP ZOZ w Lubartowie i zamieszanie wokół szpitala
Interpelacja Jakuba Wróblewskiego
W związku z brakiem oficjalnej prezentacji dokumentu, radny Jakub Wróblewski złożył interpelację do Przewodniczącego Rady Powiatu, domagając się kopii programu naprawczego oraz wyjaśnienia kosztów jego opracowania. Odpowiedź, którą otrzymał od Starosty nasuwa jednak kolejne pytania. W odpowiedzi czytamy, że “złożony Program Naprawczy w dniu 23 września 2024 r. Zarządowi Powiatu w Lubartowie, został opracowany przez poprzednią Dyrekcję Szpitala i w związku z przygotowaniem powyższego Programu Naprawczego nie poniesiono żadnych dodatkowych kosztów“. (odpowiedź na interpelację radnego)
Darmowy dokument? Analiza kosztów z lat ubiegłych
Twierdzenie, że dokument został przygotowany “bez dodatkowych kosztów” wydaje się bardzo dziwne. W poprzednich latach opracowanie programu naprawczego wiązało się z wydatkami rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. W 2020 roku szpital wydał na ten cel 25 000 zł, w 2021 r. – 15 000 zł, w 2022 r. – aż 60 000 zł, a w 2023 r. – 35 000 zł.
116 850 zł za audyt i program naprawczy
O szczegółowe koszty zapytaliśmy SP ZOZ w Lubartowie. Okazało się, że oprócz programu naprawczego przygotowano również audyt, a ze względu na zapisy w umowie nie można rozdzielić kosztów tych dwóch dokumentów. Wiemy natomiast, że tym razem łączny koszt wyniósł 116 850 zł.
Obecnie władze powiatu i dyrekcja szpitala chcą za wszelką cenę utrzymać funkcjonowanie oddziałów i nie zmniejszać kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Kilka dni temu powiat “pożyczył” szpitalowi kilka milionów.
ZOBACZ » Radni jednogłośnie za kroplówką dla szpitala w Lubartowie
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS