A A+ A++

Program Kolej Plus, którego realizację zaplanowano do 2028 r. zakłada uzupełnienie sieci kolejowej o nowe połączenia, co pozwolić ma na eliminację wykluczenia komunikacyjnego w wielu regionach kraju. Uczestnikami programu są samorządy, zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie. Do II etapu Programu zakwalifikowało się 79 projektów. Trzy z nich dotyczą zadań planowanych w całości lub częściowo na terenie powiatu jasielskiego.   

Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Jego wartość to 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. W I etapie samorządy bądź też związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogły zgłaszać swoje projekty. W jego ramach zostały one ocenione pod względem formalnym i kwalifikowane do II etapu.

Do II etapu programu Kolej Plus zakwalifikowano 79 projektów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały ich listę. Warto zaznaczyć, że znalazły się na niej projekty, które w całości lub częściowo zakładają realizację kolejowych inwestycji infrastrukturalnych na terenie powiatu jasielskiego. Są nimi:

  • Budowa peronu pasażerskiego w m. Brzezówka gm. Tarnowiec (wnioskodawcą jest gmina Tarnowiec);
  • Budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło (wnioskodawcą jest Województwo Podkarpackie);
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Gorlice – Jasło celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy wymienionymi liniami (wnioskodawcą jest Województwo Małopolskie).

Pełna lista projektów zakwalifikowanych do II etapu programu Kolej Plus dostępna jest > tutaj

W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.

Ponadto w gestii wnioskodawców będzie pozyskanie niezbędnych dokumentów, opinii oraz wniosków z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów (minimum 4 pary pociągów przez 5 lat). Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w programie Kolej Plus.

Na obecnym etapie realizacji programu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po raz kolejny omówiły z samorządami zaawansowanie programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych. PLK przedstawiły zagadnienia ważne dla samorządów, a wnioskodawcy przekazali informacje o podjętych działaniach i dotychczasowym zaangażowaniu. Spółka oferuje merytoryczne wsparcie dla wnioskodawców programu, który ma zwiększyć dostępność kolei. Informuje biuro rzecznika PKP PLK S.A.

MD

Napisany dnia: 30.01.2021, 10:15

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNyska Kronika Filmowa – odc. 268
Następny artykułMinisterstwo Zdrowia: 5864 nowe zakażenia koronawirusem