A A+ A++

80 proc. – o tyle zdaniem badaczy z Uniwersytetu Stanforda wykorzystanie surowców z recyklingu ograniczy ślad węglowy związany z produkcją baterii do samochodów elektrycznych. Choć w całym cyklu życia e-auta są źródłem o 70 proc. niższych emisji niż pojazdy o napędach spalinowych, to przy uwzględnieniu samego etapu produkcji porównanie jest dla nich niekorzystne.

Produkcja e-aut generuje wyższe emisje CO2, ale w całym cyklu życia są one o 70 proc. niższe

Wszystko dlatego że produkcja baterii wymaga wydobycia rzadkich surowców, co wiąże się z wysokimi nakładami energii i negatywnym wpływem na lokalne środowisko. Ta sytuacja zaczyna się jednak poprawiać wraz z postępami w recyklingu baterii, w których prym wiedzie amerykańska spółka Redwood Materials. Dotychczasowe obliczenia think tanku BloombergNEF wskazywały, że ślad węglowy związany z przeciętnym e-autem w USA schodzi poniżej wartości dla pojazdu spalinowego dopiero po przejechaniu 41 tys. km. Jednak bazowały one na założeniu, że wszystkie niezbędne surowce są pozyskiwane przez wydobycie, a wycofane elektryki lądują na wysypisku śmieci. Tak jednak się nie dzieje, bo wciąż raczkujący recykling akumulatorów pozwala na odzyskanie aż 95 proc. znajdujących się w nich surowców. A wysokie ceny i ograniczone zasoby litu, niklu, kobaltu i innych metali używanych w bateriach dają gwarancję, że ich ponowne przetwarzanie będzie opłacalne ekonomicznie.

Ograniczanie śladu węglowego aut elektrycznych ma duży potencjał

W rezultacie recykling pozwala na skrócenie czasu, kiedy ślad węglowy związany z elektrykami jest wyższy niż w przypadku aut spalinowych do mniej niż 25 tys. km – szacuje BloombergNEF. Nie tylko sam proces produkcyjny będzie wymagał niższych nakładów energii, ale i oszczędności przyniesie ograniczenie transportowania surowców na dalekie odległości, bo w przeciwieństwie do wydobycia recykling może być prowadzony lokalnie.

Czytaj więcej

Jak w rozmowie z agencją Bloomberg przyznaje Will Tarpeh, badacz z Uniwersytetu Stanforda, wynikające z recyklingu korzyści dopiero zaczynają się pojawiać. Większość au … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzegapiliście wczoraj zorzę? Dziś macie kolejną szansę!
Następny artykułPiątka dla Mazowsza, czyli pięć postulatów Lewicy