Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-Doręczeniach). Główna zmiana to przesunięcie terminu wdrożenia e-Doręczeń. Jaki jest cel tej ustawy?
Kiedy ustawa o e-doręczeniach wejdzie w życie?
Trwająca od miesięcy pandemia koronawirusa miała wpływ na wiele aspektów życia każdego z nas, ale i na działanie urzędów. Utrudniła także przeprowadzenie szerokich testów systemu e-Doręczeń oraz przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników. Stąd decyzja o przesunięciu terminu wejścia w życie przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych – z 1 lipca 2021 r. na 5 października 2021 r.
5 października 2021 r. – to nowy termin wejścia w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych.
– e-Doręczenia to jeden z najważniejszych cyfrowych projektów ostatnich lat. Wprowadzi polskie urzędy i instytucje, a tym samym ich kontakt z obywatelami, na zupełnie inny poziom. Dlatego to newralgiczny system, który musi być perfekcyjnie przygotowany – mówi minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Dzięki wprowadzonym zmianom będziemy mieć pewność, że usługa, którą dostarczymy obywatelom będzie w pełni odpowiadała ich oczekiwaniom – dodaje.
Co się zmieni?
Oto główne zmiany:
- przesunięcie terminu wejścia w życie przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych z 1 lipca 2021 r. na 5 października 2021 r.;
- wydłużenie do 5 lipca 2022 r. terminu, od którego organy władzy publicznej oraz ZUS, KRUS i NFZ będą zobowiązane stosować przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej;
- wydłużenie do 5 lipca 2022 r. terminu, w którym podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców obowiązane są do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych;
- wydłużenie do 31 stycznia 2023 r. terminu, po upływie którego podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej obowiązane są do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych;
- wydłużenie do 5 sierpnia 2021 r. terminu, do którego operator wyznaczony w rozumieniu przepisów ustawy Prawo pocztowe będzie zobowiązany przedłożyć Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej projekt cennika dla publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej oraz regulaminu świadczenia tych usług.
W nowelizacji nie zmieniono terminów dotyczących jednostek samorządu terytorialnego. Dołączą one do systemu e-Doręczenia 1 stycznia 2024 r.
e-Doręczenia umożliwią otrzymywanie i wysyłanie korespondencji pomiędzy obywatelami a administracją publiczną drogą elektroniczną. Każdy urząd, obywatel i przedsiębiorca będą miał jeden adres do kontaktu i odpowiednio zabezpieczoną skrzynkę e-doręczeniową.
e-Doręczenia będą wykorzystywane w procesach administracyjnych, sądowych i cywilnych.
Obywatele niekorzystający z technologii cyfrowych będą mogli korzystać z tzw. publicznej usługi hybrydowej. Publiczna usługa hybrydowa będzie polegała na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do formy papierowej.
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS