Późnym popołudniem rozpoczęło się posiedzenie połączonych komisji Budżetu i Finansów Publicznych i komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej w sprawie Krajowego Planu Odbudowy. Senatorowie byli zainteresowani m.in. procesem powstawania KPO, konsultacji i współpracy przy tworzeniu dokumentu instytucji rządowych z samorządami.
– Duże miasta, które mają najwięcej zadań do wykonania, jak np. wymiana transportu czy “kopciuchów”, zostały z części dotacyjnej wyłączone do części pożyczkowej. Do tego suma przeznaczona na środki transportu wystarczy na 110 sztuk taboru, a tylko miast prezydenckich w Polsce mamy 100 – mówiła Dulkiewicz. – Cieszę się bardzo, że w zespole roboczym jesteśmy wspólnie z przedstawicielami sektora NGO, czy organizacjami pracodawców. Bo ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich.
Krajowy Plan Odbudowy. Ile to pieniędzy?
Na stronach rządowych możemy przeczytać, że Krajowy Plan Odbudowy jest częścią Europejskiego Instrumentu Odbudowy (Recovery and Resilience Facility – RRF), który przewiduje 750 mld euro pomocy dla państw członkowskich UE. Celem KPO jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość.
W ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska będzie miała do dyspozycji ok. 58,1 mld euro, w tym 23,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach. Środki muszą być przeznaczone na konkretne inwestycje, wpisujące się w kluczowe obszary dla UE. To infrastruktura, transport, energia i środowisko, innowacje, cyfryzacja, zdrowie, społeczeństwo oraz spójność terytorialna.
I właśnie w tych obszarach miasto Gdańsk zgłosiło największe inwestycje:
Rozwój infrastruktury transportu kolejowego
Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: Przygotowanie, zaprojektowanie i budowa linii kolejowej na odcinku od włączenia w linię kolejową nr 250 do pętli Łostowice – Świętokrzyska / koszt ok. 1,7 mld zł netto.
Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców dzięki budowie bezkolizyjnych przejazdów przez magistralę kolejową E65 (LK nr 9) w Gdańsku – Oruni / koszt: ok. 190 mln zł.
Rozwój komunikacji miejskiej / infrastruktura drogowa i tramwajowa – GPKM.
GPKM VA – Budowa ciągu komunikacyjnego tramwajowego GPW oraz Zielony Bulwaru – Droga Zielona – wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury drogowej, budową ciągów pieszo-rowerowych oraz zakupem taboru tramwajowego / koszt: ok. 650 mln zł.
GPKM VB – Budowa ciągu komunikacyjnego „Układ drogowy Nowa Abrahama Kołobrzeska i Bażyńskiego wraz z infrastrukturą tramwajową i taborem szynowym” / koszt: 600 mln zł, w tym 350 mln infrastruktura tramwajowa.
Nowy tramwaj w barwach Lechii Gdańsk Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl
GPKM VC – Budowa linii tramwajowej w śladzie ul. Nowej Wałowej z przejazdem tunelem pod rz. Motława /szacunkowe koszty: koszt dokumentacji projektowej ok. 2 mln zł, koszt realizacji: ok. 1,5 mld zł.
Metropolitalny Program Energetyczny / Dobra Energia Metropolii
Likwidacja pieców węglowych / koszt ok. 350 mln zł.
Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków / koszt ok. 400 mln zł.
Instalacja systemów sterowania / koszt ok. 47 mln zł.
Rozbudowa monitoringu atmosfery / koszt ok 1,5 mln zł.
Drogi lokalne i regionalne:
Budowa Dojazdu do Portu Gdańsk – Nowa Gdańska / koszt. Ok. 50 mln zł.
Budowa bezkolizyjnego Węzła Chwaszczyno z Węzłem Wysoka/Osowa – Nowa Kielnieńska / koszt ok. 70 – 80 mln zł.
Trasa Słowackiego Etap V Nowa Kościuszki – Nowa Gdańska – Port Gdański / koszt ok. 350 mln zł.
Węzeł Kowale wraz z dojazdem do węzła – ulica Nowa Świętokrzyska / koszt ok. 350 mln zł.
Węzeł Szadółki wraz z dojazdem do węzła – ulica Nowa Jabłoniowa oraz drogą zbiorczą łączącą Węzeł Kowale i Węzeł Szadółki i ul. Przywidzką / koszt węzła ok. 300 mln zł + koszt Nowej Jabłoniowej ok. 280 mln zł.
Adaptacja metropolii do zmian klimatycznych
Gdański Program Przeciwpowodziowy / koszt ok. 180 mln zł; okres realizacji projektu: 2021-2027.
Infrastruktura społeczna i ochrona zdrowia
Adaptacja budynku przy ul. Srebrniki 5A w Gdańsku – przeznaczonego na funkcjonowanie Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Gdańsku / koszt 16 mln zł.
Wsparcie seniorów i rodziców dzieci w wieku do lat 3 poprzez zapewnienie zorganizowanych form opieki nad nimi w Gdańsku / ogólny koszt: ok. 20 mln zł (po 4 mln zł na placówkę); okres realizacji: 2021-2023.
Budowa centrum usług społecznych wraz z kompleksem mieszkaniowym dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Gdańsku (ul. Ogińskiego) / koszt 35,4 mln zł.
Rozwój komunikacji rowerowej
Budowa, przebudowa i modernizacja gdańskich ścieżek rowerowych, w tym m.in.: po wschodniej stronie al. Grunwaldzkiej, wzdłuż ul. Pomorskiej, al. Hallera, al. Rzeczpospolitej, ul. Chłopskiej, ul. Obrońców Wybrzeża, Marynarki Polskiej, al. Armii Krajowej i linii PKM / ogólny koszt: 83 mln zł; okres realizacji: 2021-2027.
Fot. Jan Rusek / Agencja Gazeta
Smart City – e-administracja
Smart City jako wzmocnienie cyfrowych zmian łagodzących skutki wpływu COVID-19 na Jednostki Samorządu Terytorialnego zrzeszone w OMGGS (w tym m.in.: modernizacja infrastruktury technicznej w zakresie IT, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania JST podczas pracy zdalnej (COVID-19), przygotowanie i aktualizacja e-usług urzędu i stworzenie platformy informacyjnej dla mieszkańców; integracja m.in. z platformami e-Doręczenia, e-Faktura, e-Zamówienia, systemami dziedzinowymi; budowa Lokalnego Centrum Kompetencji) / ogólny koszt: 600 mln zł; termin realizacji: 2021-2028.
Infrastruktura sportowa i rekreacyjna
Basen przy szkole podstawowej w Kowalach przy ul. Apollina 7 / ogólny koszt: 16 mln zł / realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023.
Basen w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice / ogólny koszt: 16 mln zł /realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023.
Budowa całorocznego, krytego lodowiska w Gdańsku, w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice / ogólny koszt: 80 mln zł / realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS