Lekarze rodzinni chwalą system teleporad, stosowany na szeroką skalę od momentu ogłoszenia pandemii Covid-19 w marcu 2020 roku. Prawo.pl zauważa jednak, że zdalne leczenie wiąże się z problemami dla pacjentów, którzy nie mogą dostać się na wizytę osobistą, ponieważ przychodnie preferują teleporady.
14 sierpnia wiceminister zdrowia Waldemar Kraska podpisał rozporządzenie w sprawie standardu udzielania teleporady – informuje Prawo.pl. W paragrafie 3 pkt. 5 znalazł się przepis zobowiązujący przychodnie do poinformowania na stronie internetowej lub w trakcie rozmowy z pacjentem, że możliwe jest skorzystanie z wizyty osobistej, gdy teleporada nie wystarczy.
Prawo.pl dostrzega, że przepisy nie są jednoznaczne, jeśli chodzi o kwestie dostępności wizyty osobistej. „Z jednej strony mowa o konieczności uwzględnienia prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym, a z drugiej strony jednoznaczne sformułowanie, że to przychodnia ustala czy teleporada jest wystarczająca. To niekorzystne dla pacjenta, bo pozostawia zbyt duże pole manewru lekarza czy pielęgniarki” – uważa cytowana przez portal Jolanta Budzowska, radca prawny.
Wypowiadający się dla Prawo.pl eksperci zauważają również, że przepisy rozporządzenia określają, iż powinien zostać wskazany termin teleporady, natomiast brak jest zapisu, że lekarz powinien skontaktować się z pacjentem w określonej godzinie.
Więcej informacji: https://www.prawo.pl/zdrowie/standardy-udzielania-teleporad,502462.html
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS