A A+ A++

Prawo jazdy odpowiedniej kategorii jest absolutną podstawą, jeśli zamierzamy poruszać się motocyklem, skuterem lub motorowerem po drogach publicznych. Możliwość zdobycia uprawnień na poszczególne typy jednośladów zależy od ich pojemności skokowej, mocy oraz wieku kandydata na kierowcę. 

Kategorie

2020 02 21 HD stac mnie srodtekst 300x250

NAS Analytics TAG

Obecnie w polskim prawie obowiązują cztery kategorie prawa jazdy na pojazdy jednośladowe, trójkołowce oraz czterokołowce (w tym quady):

AM – uprawniająca do prowadzenia motorowerów i skuterów klasy 50 (o mocy ograniczonej do 5,4 KM i prędkości do 45 km/h) oraz czterokołowców lekkich – o masie do 350 kg i prędkości do 45 km/h

A1 – na motocykle o pojemności skokowej do 125 cm3, mocy do 15 KM oraz stosunku mocy do masy 0,1 kW/kg, trójkołowce o mocy do 20 KM oraz czterokołowce lekkie

A2 – na motocykle o mocy do 47,59 KM i stosunku mocy do masy max.0,2 kW (0,27 KM)/kg

A – wszystkie motocykle, skutery, motorowery i czterokołowce lekkie (na cięższe quady wymagana jest kat. B1 lub B)

Dodatkowo uprawnienia dla kat. A1 uzyskują z automatu posiadacze prawa jazdy kat. B, którzy mają je od co najmniej 3 lat. Mogą oni również prowadzić motocykle trójokołowe z homologacją L5e. Ponadto osoby, które ukończyły 18 lat przed 19 stycznia 2013 roku dożywotnio mogą prowadzić motorower na sam dowód osobisty, ale UWAGA – lekkiego quada już nie!

Wiek kierowcy

Z poszczególnymi kategoriami motocyklowego prawa jazdy powiązany jest wiek kandydata na kierowcę. W obecnym stanie prawnym po drogach publicznych nie mogą się poruszać jednośladami z silnikiem osoby poniżej 14 roku życia. Kurs na pierwszą kategorię AM można rozpocząć mając 13 lat i 9 miesięcy, a na drogę ze zdobytymi uprawnieniami wyjechać po ukończeniu 14 lat. 

Kategoria A1 obowiązuje od 16 roku życia, a A2 od 18 roku życia. Z kolei “pełną” kategorię A można zdobyć mając albo 24 lata (bez wcześniejszych uprawnień), albo 20 lat, jeśli kandydat ma od 2 lat prawko kat. A2. Wyjątek zrobiono dla funkcjonariuszy służb państwowych, którzy kat. A mogą mieć już od 18 roku życia. W obu przypadkach kursy można zacząć na 3 miesiące przed osiągnięciem wymaganego wieku.

Jak zrobić prawo jazdy na motocykl?

Od 19 stycznia 2013 roku procedura jest nieco bardziej skomplikowana niż wcześniej. Należy zacząć od zdobycia numeru PKK, czyli Profilu Kandydata na Kierowcę. W tym celu należy zacząć od zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do prowadzenia interesującego nas pojazdu. O wskazanie lekarza uprawnionego do wystawienia tego dokumentu możecie spytać w swojej przychodni lub w wybranej szkole jazdy. Należy również zrobić jedno kolorowe zdjęcie legitymacyjne o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm z wizerunkiem od przodu. 

Z zaświadczeniem lekarskim, zdjęciem i dowodem tożsamości (lub w obecności prawnego opiekuna, jeśli nie skończyliście 18 lat) należy udać się do swojego wydziału komunikacji, gdzie zazwyczaj otrzymacie numer PKK od ręki. Należy pamiętać, że jeśli staracie się o kilka kategorii naraz, np. A + B, do każdej z nich wymagany jest oddzielny nr PKK. Po uzyskaniu tego numeru można rozpocząć kurs w wybranej przez was szkole jazdy.

Ile kosztuje zrobienie prawa jazdy na motocykl?

Należy tu rozróżnić dwa rodzaje kosztów – ustawowe, w urzędach i WORD-ach oraz rynkowe, czyli ceny kursów w prywatnych szkołach jazdy, prywatnych wizyt lekarskich itp.

Samo wyrobienie numeru PKK jest bezpłatne, należy się jednak liczyć z opłatą 17 zł, jeśli wniosek składamy przez upoważnionego pełnomocnika spoza kręgu najbliższej rodziny. Zaświadczenie lekarskie można próbować zdobyć w państwowych przychodniach lub zapłacić za wizytę prywatną. Często zdarza się również, że szkoły oferują badania lekarskie w cenie kursu. 

Ceny kursów na poszczególne kategorie prawa jazdy na motocykl i motorower różnią się pomiędzy miastami, a także szkołami. Przykładowo, w Warszawie za pełen kurs kat. A1 należy zapłacić ok. 1500 zł, za A2 i A 1800 zł. Kurs na kat. AM to wydatek w okolicach 1000 zł. Nie ma tu jednak sztywnych zasad. Na pewno nie warto oszczędzać na jakości szkolenia, nawet jeśli miałoby być droższe. Na lokalnych forach i grupach motocyklowych na pewno znajdziecie dobrą szkołę z polecenia. Dzięki temu nie dość, że pewniej i bezpieczniej będziecie się czuli na motocyklu, to unikniecie opłat za ponowne egzaminy w przypadku niepowodzenia na pierwszym.

Po ukończonym kursie przystępujecie do egzaminów w waszym wybranym Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Ich ceny są stałe w całym kraju – teoretyczny kosztuje 30 zł na wszystkie kategorie, a praktyczny 140 zł na kat. AM oraz 180 zł na kat. A1, A2 i A. Po zdanych egzaminach czekamy do ok. 3 tygodni na wydanie blankietu prawa jazdy, za który w swoim wydziale komunikacji zapłacimy 100,50 zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBilet zamiast czekoladek i bukietu
Następny artykułTrzcianka: Toksykolog i policjanci przestrzegali przed szkodliwością używek