A A+ A++

Napiszemy pewną oczywistość – różne motocykle różnie reagują na nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Czasem możesz nie zauważyć ubytku pół bara, innym razem już brak 0,1 bara powoduje znaczące pogorszenie własności jezdnych motocykla. W każdym jednak przypadku nieprawidłowe ciśnienie w oponie pociąga za sobą negatywne konsekwencje. Możesz zauważyć je wpadając niespodziewanie w aquaplanning, albo po sezonie, gdy okaże się że zakupiona w czerwcu opona już w październiku nie nadaje się do jazdy, choć kilometrów zrobiłeś niewiele.

Pomijając już szczególne przypadki, takie jak jazda off-roadowa, czy torowa, ciśnienie w oponach powinno być zgodne z tym, co producent określił w instrukcji obsługi. Dobrą praktyką jest, by sprawdzać ciśnienie przed każdą przejażdżką. Najlepiej robić to za pomocą własnego ciśnieniomierza – te dostępne na stacjach paliw potrafią pokazywać zupełnie różne wartości. Warto także zainwestować w akumulatorowy kompresor – dzięki temu będziesz mógł sprawdzić i uzupełnić poziom powietrza w zaciszu własnego garażu. Szczególnie, że sprawdzenie ciśnienia w oponie powinno wykonywać się „na zimno”.

Prawidłowe ciśnienie w oponach motocyklowych

Nie ma jednej wartości, która określa prawidłowe ciśnienie w oponach motocyklowych. Wartości te zależą od wielu czynników, w tym od:

  • typu motocykla,
  • rodzaju opony,
  • obciążenia motocykla,
  • sposobu użytkowania.

Inne ciśnienie opony zastosujesz podczas jazdy solo, inne kiedy wieziesz pasażera i bagaż. Podobnie kiedy poruszasz się Gold Wingiem, będziesz musiał zastosować inne wartości ciśnienia niż w przypadku Yamahy Tenere 700. Inaczej w końcu napompujesz oponę podczas speed daya na Torze Poznań, a inaczej gdy wybierzesz się w podróż lokalnymi drogami nad morze.

Przyjmuje się, że ciśnienia w oponach motocyklowych użytkowanych w normalnych warunkach drogowych wahają się między 2,1 a 2,5 bara dla przedniej opony i 2,3 – 2,9 bara dla tylnej.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach

Jeżeli ciśnienie w oponach będzie zbyt niskie, guma będzie się przegrzewać, co zmniejszy jej odporność na uszkodzenia. Konstrukcja zaczyna się odkształcać, co w skrajnym przypadku prowadzi do jej nieodwracalnego zniszczenia. Długotrwała jazda na niedopompowanej gumie powoduje przyspieszone jej zużycie.

Zbyt niskie ciśnienie przekłada się także na nieprzewidywalne i niestabilne zachowanie motocykla na drodze. Najbardziej typowym, odczuwanym dość wyraźnie objawem jest “pływanie” pojazdu. Mniej doświadczeni motocykliści mogą jednak nie zauważyć tego objawu od razu i być przez to zmuszeni do zmierzenia się z nim w najmniej oczekiwanej sytuacji, np. podczas pokonywania ostrego zakrętu.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach

Jeśli opony napompowane są zbyt mocno, spada powierzchnia styku opony z nawierzchnią, co oznacza radykalne zmniejszenie przyczepności. Łatwo domyślić się jakie mogą być konsekwencje takiego stanu rzeczy – motocykl znacznie szybciej złapie uślizg. Zbyt wysokie ciśnienie przekłada się także na pogorszenie amortyzacji, ponieważ twarde gumy znacznie gorzej tłumią nierówności podłoża.

Przeczytaj także: stare lub niewyważone opony – czym grozi jazda na takich gumach?

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPochwal się rekordowym przebiegiem. Nowa inicjatywa Toyoty
Następny artykułAktualna sytuacja epidemiologiczna w Jaworznie – 4.08.2022