Gdynia dba o osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Przygotowują się tu oni do wykonywania konkretnych i potrzebnych zawodów. Mogą nie tylko zdobyć potrzebną wiedzę i umiejętności, ale również sprawdzić się w funkcjonujących w mieście przedsiębiorstwach.
Między innymi uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych nr 17 w Gdyni odbywają praktyki w gdyńskich wodociągach. Uczą się podstawowej pracy biurowej, obsługi urządzeń, zasad bezpieczeństwa i funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Mogą tam nabyć praktyczną wiedzę i umiejętności, dzięki którym łatwiej będzie im znaleźć płatne zajęcie po ukończeniu szkoły.
– Priorytetem jest wsparcie i umożliwienie osobom z niepełnosprawnością intelektualną poznania realnego środowiska pracy. Uczniowie wykonywali zadania samodzielnie pod bacznym okiem nauczycieli wspomagających i pracowników PEWIK. Młodzież porządkowała dokumenty w kilku działach naszego przedsiębiorstwa. Chcemy, by taka współpraca była kontynuowana. Widzimy, że przynosi ona korzyści po obu stronach – mówi Anna Szpajer z PEWIK Gdynia.
Pełnoletni podopieczni ZSS17 w Gdyni z niepełnosprawnością intelektualną przez cały rok szkolny raz w tygodniu spędzali w biurach Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gdyni. Zajmowali się m.in. pieczętowaniem kopert, segregowaniem dokumentacji, niszczeniem niepotrzebnych dokumentów, a także uczyli się zasad bhp.
Uczestnicy praktyk zyskali cenną wiedzę i umiejętności, a w przedsiębiorstwie została wykonana bardzo potrzebna, choć monotonna praca. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą wykonywać proste i wolne od stresu prace. Tu wielokrotność powtarzania tych samych czynności dała poczucie bezpieczeństwa, a nie nudę.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni pozyskane umiejętności praktykują w sklepach spożywczych, hotelach oraz w gastronomii.
– W naszym lokalu odbywają praktyki osoby szkolące się na kucharzy. Obserwujemy, że często to uczniowie z niepełnosprawnościami mają większe zaangażowanie w wykonywanie powierzonych im zadań. Choć wymaga to od nas większej precyzji w wydawaniu poleceń. Musimy mówić precyzyjniej, pokazywać co trzeba zrobić, mówić wolniej, częściej powtarzać – mówi Bożena Laskowska, właściciel restauracji Monte Verdi w Gdyni.
Gdyńscy przedsiębiorcy coraz częściej otwierają się na taką pomoc, bo widzą obustronne korzyści.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS