A A+ A++

Gdynia dba o osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Przygotowują się tu oni do wykonywania konkretnych i potrzebnych zawodów. Mogą nie tylko zdobyć potrzebną wiedzę i umiejętności, ale również sprawdzić się w funkcjonujących w mieście przedsiębiorstwach.

Między innymi uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych nr 17 w Gdyni odbywają praktyki w gdyńskich wodociągach. Uczą się podstawowej pracy biurowej, obsługi urządzeń, zasad bezpieczeństwa i funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Mogą tam nabyć praktyczną wiedzę i umiejętności, dzięki którym łatwiej będzie im znaleźć płatne zajęcie po ukończeniu szkoły.

– Priorytetem jest wsparcie i umożliwienie osobom z niepełnosprawnością intelektualną poznania realnego środowiska pracy. Uczniowie wykonywali zadania samodzielnie pod bacznym okiem nauczycieli wspomagających i pracowników PEWIK. Młodzież porządkowała dokumenty w kilku działach naszego przedsiębiorstwa. Chcemy, by taka współpraca była kontynuowana. Widzimy, że przynosi ona korzyści po obu stronach – mówi Anna Szpajer z PEWIK Gdynia.

Pełnoletni podopieczni ZSS17 w Gdyni z niepełnosprawnością intelektualną przez cały rok szkolny raz w tygodniu spędzali w biurach Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gdyni. Zajmowali się m.in. pieczętowaniem kopert, segregowaniem dokumentacji, niszczeniem niepotrzebnych dokumentów, a także uczyli się zasad bhp.

Uczestnicy praktyk zyskali cenną wiedzę i umiejętności, a w przedsiębiorstwie została wykonana bardzo potrzebna, choć monotonna praca. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą wykonywać proste i wolne od stresu prace. Tu wielokrotność powtarzania tych samych czynności dała poczucie bezpieczeństwa, a nie nudę.

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni pozyskane umiejętności praktykują w sklepach spożywczych, hotelach oraz w gastronomii.

– W naszym lokalu odbywają praktyki osoby szkolące się na kucharzy. Obserwujemy, że często to uczniowie z niepełnosprawnościami mają większe zaangażowanie w wykonywanie powierzonych im zadań. Choć wymaga to od nas większej precyzji w wydawaniu poleceń. Musimy mówić precyzyjniej, pokazywać co trzeba zrobić, mówić wolniej, częściej powtarzać – mówi Bożena Laskowska, właściciel restauracji Monte Verdi w Gdyni.

Gdyńscy przedsiębiorcy coraz częściej otwierają się na taką pomoc, bo widzą obustronne korzyści.


Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię



Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMistrzostwa Europy koszykarzy U20: Polska – Francja
Następny artykułWakacje z modernizmem – cykl letnich spacerów architektonicznych