A A+ A++

strzałka

Augmented reality

Kilka lat temu zaczęłam interesować się różnymi nowinkami technologicznymi i w ten sposób odkryłam augmented reality czyli tzw. rzeczywistość rozszerzoną. Jest to technologia dająca bardzo duże możliwości poszerzenia przekazu wizualnego. Razem z moją koleżanką Iwoną Pomianowską, która jest świetnym animatorem, stworzyłyśmy kilka prac, które zostały zaimplementowane właśnie do augmented reality. Ja zajmuję się projektowaniem grafik i wymyślaniem całej strony wizualnej, natomiast Iwona animuje i tworzy różne historie związane z moim graficznym światem. 

Augmented reality ma w sobie element zabawowy, ale pozwala także przekazać głębsze informacje na temat konkretnego zagadnienia czy też problemu, którym w danym momencie się zajmujemy. 

Od strony technicznej rzecz wymaga posiadania specjalnej aplikacji do tworzenia tego typu animacji. W obiegu są płatne aplikacje komercyjne, ale pojawiają się także wersje darmowe, do których można implementować swoje prace. Jedną z nich jest na przykład aplikacja Eyejack, która po zaimplementowaniu do niej grafiki i animacji, generuje kod QR odpalający w naszych urządzeniach mobilnych animację.

Technologicznie sytuacja jest rozwojowa. Wiele zależy też od tego, w jak szerokim zakresie chcemy technologię augmented reality wykorzystywać i jak długa ma być sama animacja. Aby praca nadawała się do AR-u musi być specjalnie przygotowana, ale nie jest to zbyt skomplikowany proces. 

Tworzy się najpierw grafikę główną, oraz w tym samym formacie wersję animowaną. W tym celu oprócz pracy przeznaczonej do druku projektuję także pewną ilość dodatkowych elementów, które mają być odbierane przez widza, jako ruchome. Następnie Iwona Pomianowska implementuje wszystko do wspomnianej wyżej aplikacji. Najpierw wstawiamy plakat, który jest dla programu swego rodzaju markerem czyli znacznikiem, na bazie którego animacja się uruchamia, a potem dodajemy elementy ruchome. 

Od strony użytkownika czyli widza, sprawa też jest stosunkowo prosta. Aby tego typu pracę zobaczyć w jej wersji animowanej, trzeba pobrać ze sklepu Google Play lub App Store odpowiednią aplikację i zainstalować na smartphonie. Moje prace można oglądać dzięki aplikacjom AR Graphics (firmy Kalank Studio). Mając przed sobą wersję wydrukowaną lub wyświetloną na monitorze komputera, uruchamia się program w telefonie i kamerką najeżdża na pracę. Wtedy na wyświetlaczu telefonu pojawia się jej ruchoma wersja. 

Poniżej prezentujemy cztery plakaty wykonane właśnie technologią AR. Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Autorką projektów wszystkich plakatów zamieszczonych w tekście jest Kaja RENKAS © 

okładka

Niniejszy tekst pochodzi z przygotowywanego do druku, drugiego tomu »Praktycznego Poradnika Poligraficznego« poświęconego produktom poligraficznym Przypominamy, że w kwietniu br. ukazał się nakładem wydawnictwa „Helion”, pierwszy tom tegoż Poradnika, dotyczący procesów poligraficznych. Książka jest do nabycia w księgarni HELION, oraz w większości księgarń internetowych i stacjonarnych. Zachęcam do zakupu i lektury.

Prak­tyczny porad­nik poli­gra­ficzny. Pro­cesy,
Helion, Gli­wice 2021.
For­mat: B5
Stron: 344
Oprawa: zin­te­gro­wana

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKatarzyna Kawa z pewną wygraną w kwalifikacjach w Indian Wells
Następny artykułŻużel. SGB Premiership. Peterborough przegrało z deszczem, a Sheffield z Belle Vue