Wysokie ceny energii dają we znaki niemal wszystkim. Szczególnie odczuwa to MPK Lublin, które płaci obecnie sześciokrotnie więcej za prąd. Miejska spółka na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Grygowej planuje budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy 750 kW.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne boryka się z problemem wyboru dostawcy prądu. W poprzednim przetargu firmy wycofały się i nie chciały sprzedać MPK prądu w cenie, którą zaoferowali. W efekcie MPK korzysta z prądu rezerwowego dostawcy. Jest nim spółka PGE Obrót, która sprzedawała przewoźnikowi energię do końca czerwca.
Teraz miejska spółka płaci sześciokrotnie więcej za energię elektryczną. Stawka ze szczytu porannego wzrosła z 331 zł na 1872 zł za megawatogodzinę, w popołudniowym szczycie z 390 zł na 1992 zł za MWh, zaś w okresie międzyszczytowym stawka z 257 zł na 1609 zł za MWh energii elektrycznej.
Pod koniec sierpnia MPK ogłosiło drugi przetarg na dostawę energii elektrycznej niezbędnej do funkcjonowania m.in. sieci trolejbusowej czy ładowania autobusów elektrycznych. Spółka przedłużyła w ostatnich dniach termin składania ofert do 4 października. Miejski przewoźnik chce zakupić 19,5 tys. MWh.
MPK zamontuje panele fotowoltaiczne
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamierza wybudować na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Grygowej instalację fotowoltaiczną o mocy 750 kW wraz z magazynem energii. Koszt budowy szacuje się na ponad 7,4 mln zł, z czego przewoźnik planuje pozyskać dofinansowanie w wysokości 3 mln zł.
„Instalacja fotowoltaiczna pozwoliłaby na zminimalizowanie zużycia energii elektrycznej, tym bardziej w czasach kiedy ceny energii drastycznie wzrosły. Zmagazynowana energia zostałaby wykorzystana głównie do zasilania autobusów elektrycznych na terenie zajezdni” – mówi Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK Lublin.
Instalacja fotowoltaiczna o powierzchni 4,6 tys. mkw. zostanie zamontowana na sześciu dachach.
„Spodziewana, roczna produkcja energii elektrycznej instalacji fotowoltaicznej to 622,217 MWh. Co stanowi ok. 15 proc. rocznego zapotrzebowania na energię dla 39 autobusów elektrycznych” – szacuje Weronika Opasiak.
MPK chce, by instalacja fotowoltaiczna była gotowa pod koniec 2023 r.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS