Okradziony klient musi sam procesować się ze złodziejem, czy bank jednak ponosi winę za swojego pracownika? Pytamy BPS, Credit Agricole, ING, Santander i PKO BP.
W ubiegłym tygodniu kasjerka z oddziału w Suchocinie Banku Spółdzielczego w Płońsku na Mazowszu została aresztowana pod zarzutem kradzieży mienia wielkiej wartości. Kobieta przywłaszczała sobie część wpłat klientów. Na razie wiadomo o kwocie ponad 320 tys. zł.
Sprawa wyszła na jaw, kiedy jeden z klientów banku zorientował się, że brakuje części jego pieniędzy i zgłosił sprawę na komendę. Policjanci ustalili, że pieniądze straciło co najmniej kilka osób. Na razie nie wiadomo czy poszkodowanych jest więcej i czy kobieta działała sama. Jest to dopiero ustalane.
Warto sprawdzić: Najlepsze sposoby hakerów na okradanie nas
W przeszłości zdarzało się i to w różnych bankach, że klienci byli okradani przez pracowników banku, albo byli oni częścią grup przestępczych, które czyściły cudze konta.
Kto w takich sytuacjach odpowiada za zwrot gotówki? Bank czy właściciel rachunku sam musi ścigać złodzieja?
Bank Spółdzielczy w Płońsku jest częścią grupy BPS, do której wysłaliśmy pytania w tej sprawie. Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi.
A jak procedury wyglądają w innych bankach?
-
Credit Agricole
– Rolą banku jest zapewnienie bezpieczeństwa środków klientów. Jeśli podejrzewamy, że klient padł ofiarą oszustwa, to zawsze niezwłocznie bardzo wnikliwie sprawdzamy i wyjaśniamy taką sytuację – podkreśla Ewa Traczykowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Jakości Obsługi Klienta w Credit Agricole.
Dodaje, że „do sprawy każdego klienta podchodzimy indywidualnie i tak też podejmujemy decyzję, bo każda sytuacja może być inna”
– Źródło kradzieży nie ma znaczenia. Sami zgłaszamy sprawę do prokuratury, czasami lub równolegle robi to klient. Jeśli chodzi o zwrot pieniędzy – w zależności od sytuacji możemy udostępnić klientowi te środki do momentu wydania prawomocnego wyroku przez sąd lub zwrócić je po wyroku sądu – mówi dyr. Traczykowska.
Zwraca uwagę, że w banku obowiązuje system kontroli wewnętrznej mający na celu również przeciwdziałać takim incydentom. – To podejście pozwala uszczelnić, ale przede wszystkim zabezpieczyć środki klientów. Czas pokazuje, że te działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Co warto podkreślić – przejmujemy odpowiedzialność za pracę swoich pracowników – bez względu czy pracownik popełni błąd czy jest to celowe działanie – dodaje dyrektor Departamentu Rozwoju Jakości Obsługi Klienta w Credit Agricole.
Warto sprawdzić: Jedno kliknięcie i konto ogołocone przez złodzieja
-
ING Bank Śląski
Mirella Gmur-Dzieduszycka z ING Banku Śląskiego informuje, że bank tworzy mechanizmy kontrolne, które mają na celu zapobieganie łamaniu przepisów prawa przez pracowników. – Jeżeli jednak zaistnieje sytuacja, w której pracownik dokona kradzieży pieniędzy klienta, to bank zwraca je klientowi. Jednocześnie do organów ścigania kierowane jest zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa – podkreśla Mirella Gmur – Dzieduszycka.
Konrad Korc … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS