Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Praca podczas upałów
Letnie miesiące najlepiej spędzać na wypoczynku. Nie zawsze jest to jednak możliwe i część lata mija w pracy. Podczas upałów pracodawca ma dodatkowe obowiązki.
W Kodeksie pracy znajdują się jedynie ogólne regulacje prawne. Wskazują one, na co pracodawca ma zwracać uwagę i co zapewnić w miejscu pracy, gdy temperatura powietrza wzrasta. To bardzo ważne dla zachowania zdrowia i życia pracowników.
Przegrzewanie organizmu jest groźne
Przegrzanie organizmu może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne – podkreśla Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – czasem tragiczne w skutkach. Gdy temperatura powietrza przekracza 30 stop. Celsjusza, wzrasta ryzyko udaru cieplnego.
W przepisach BHP nie ma określonej maksymalnej temperatury, w której może być wykonywana praca (ustalona została jedynie minimalna wysokość, zależna od rodzaju pracy). W przyszłości ma się to zmienić.
Dni z temperaturą powyżej 30-35 stop. Celsjusza w ciągu roku jest coraz więcej i przypuszcza się, że spowodowane to jest zmianami klimatycznymi. W Polsce trwają obecnie (lata 2023-2025) badania w temacie obciążenia cieplnego pracowników. Prowadzone są przez CIOP w ramach wieloletniego Rządowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa i Warunków Pracy.
Nowe regulacje w Kodeksie pracy
O wprowadzenie na terenie Unii Europejskiej maksymalnej dopuszczalnej temperatury w miejscu pracy apeluje Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC).
– W krajach członkowskich niektórzy ustawodawcy zdecydowali się na wprowadzenie maksymalnej temperatury w pomieszczeniach, (np. 28°C na Słowenii), a w innych temperatura jest zależna od wykonywanej pracy – informuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
W wielu krajach po przekroczeniu pewnej temperatury pracownik ma prawo do płatnej przerwy od pracy albo odpoczynku w chłodnym pomieszczeniu. Inną możliwością jest taka zmiana organizacji pracy, żeby w czasie największego upału pracownicy mieli przerwę.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Praca podczas upałów. Co powinien obecnie zapewnić pracodawca?
Klimatyzacja i zimne napoje
Dzięki zapewnieniu właściwej wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczeń może być w nich chłodniej.
– Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza – informuje Ministerstwo.
Zobacz również
Kiedy temperatura w pomieszczeniu jest wyższa, pracodawca musi zapewnić pracownikom napoje. W takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację czy też nie.
Ministerstwo zwraca również uwagę, że w przypadku osób pracujących na otwartej przestrzeni pracodawca ma obowiązek zapewnienia napojów, gdy temperatura przekracza 25 stopni Celsjusza. Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu czy na otwartej przestrzeni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej.
UWAGA! nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
Zobacz również
Pracodawca może też w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy.
– Warto przy tym pamiętać, że zależy to wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. Jednocześnie nie może to powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika – przypomina Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Praca w upale. Obowiązki pracodawcy
Do obowiązków wskazywanych w rozporządzeniach należy m.in. konieczność:
- zapewnienia nieodpłatnie napojów, m.in. pracownikom zatrudnionym w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT – Wet Bulb Globe Temperature) powyżej 25°C, a także na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C, przy czym ilość, rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników;
- wyposażenia okien i świetlików w zasłony czy rolety;
- zapewnienia klimatyzowanych pomieszczeń do wypoczynku pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30°C.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS