A A+ A++

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

Praca podczas upałów 

Letnie miesiące najlepiej spędzać na wypoczynku. Nie zawsze jest to jednak możliwe i część lata mija w pracy. Podczas upałów pracodawca ma dodatkowe obowiązki.

W Kodeksie pracy znajdują się jedynie ogólne regulacje prawne. Wskazują one, na co pracodawca ma zwracać uwagę i co zapewnić w miejscu pracy, gdy temperatura powietrza wzrasta. To bardzo ważne dla zachowania zdrowia i życia pracowników. 

Przegrzewanie organizmu jest groźne 

Przegrzanie organizmu może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne – podkreśla Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – czasem tragiczne w skutkach. Gdy temperatura powietrza przekracza 30 stop. Celsjusza, wzrasta ryzyko udaru cieplnego

Zobacz również

W przepisach BHP nie ma określonej maksymalnej temperatury, w której może być wykonywana praca (ustalona została jedynie minimalna wysokość, zależna od rodzaju pracy). W przyszłości ma się to zmienić.

Dni z temperaturą powyżej 30-35 stop. Celsjusza w ciągu roku jest coraz więcej i przypuszcza się, że spowodowane to jest zmianami klimatycznymi. W Polsce trwają obecnie (lata 2023-2025) badania w temacie obciążenia cieplnego pracowników. Prowadzone są przez CIOP w ramach wieloletniego Rządowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa i Warunków Pracy. 

Nowe regulacje w Kodeksie pracy

O wprowadzenie na terenie Unii Europejskiej maksymalnej dopuszczalnej temperatury w miejscu pracy apeluje Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC). 

– W krajach członkowskich niektórzy ustawodawcy zdecydowali się na wprowadzenie maksymalnej temperatury w pomieszczeniach, (np. 28°C na Słowenii), a w innych temperatura jest zależna od wykonywanej pracy – informuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

W wielu krajach po przekroczeniu pewnej temperatury pracownik ma prawo do płatnej przerwy od pracy albo odpoczynku w chłodnym pomieszczeniu. Inną możliwością jest taka zmiana organizacji pracy, żeby w czasie największego upału pracownicy mieli przerwę.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Praca podczas upałów. Co powinien obecnie zapewnić pracodawca?

Klimatyzacja i zimne napoje

Dzięki zapewnieniu właściwej wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczeń może być w nich chłodniej.

– Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza – informuje Ministerstwo.


Zobacz również

Kiedy temperatura w pomieszczeniu jest wyższa, pracodawca musi zapewnić pracownikom napoje. W takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację czy też nie.

Ministerstwo zwraca również uwagę, że w przypadku osób pracujących na otwartej przestrzeni pracodawca ma obowiązek zapewnienia napojów, gdy temperatura przekracza 25 stopni Celsjusza. Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu czy na otwartej przestrzeni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej.

UWAGA! nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.


Zobacz również

Pracodawca może też w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. 

– Warto przy tym pamiętać, że zależy to wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. Jednocześnie nie może to powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika – przypomina Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. 

Praca w upale. Obowiązki pracodawcy 

Do obowiązków wskazywanych w rozporządzeniach należy m.in. konieczność:

  • zapewnienia nieodpłatnie napojów, m.in. pracownikom zatrudnionym w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT – Wet Bulb Globe Temperature) powyżej 25°C, a także na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C, przy czym ilość, rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników;
  • wyposażenia okien i świetlików w zasłony czy rolety;
  • zapewnienia klimatyzowanych pomieszczeń do wypoczynku pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30°C.
Zobacz również

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzym będzie się zajmował trzeci zastępca prezydenta Olsztyna?
Następny artykułFBI złamało telefon zamachowca próbującego zastrzelić Trumpa w dwa dni