Według 19. edycji badania „Plany Pracodawców” zrealizowanego przez Instytut Badawczy Randstad, większość pracodawców zamierza w najbliższych latach zatrudnić dodatkową kadrę, a równocześnie co druga firma boryka się z trudnościami w znalezieniu odpowiednich kandydatów. Z kolei z danych Międzynarodowej Organizacji Pracy wynika, że aż 25% Europejczyków w wieku poniżej 24 lat jest bezrobotnych, a wśród nich 700 tys. osób to Polacy. Wyjściem z tej niełatwej sytuacji, jest odpowiednie planowanie przez pracowników własnej ścieżki kariery. O tym, jak zrobić to poprawnie i bez zbędnych nerwów, opowiemy w dzisiejszym artykule.
Planowanie ścieżki kariery
Aby zdobyć wymarzoną posadę, każdy pracownik powinien odpowiednio wcześnie poświęcić trochę czasu na stworzenie efektywnej strategii. Rozpocznij od analizy własnych możliwości i umiejętności i zastanów się, czy stanowisko ku któremu zawodowo zmierzasz, będzie odpowiadało twoim oczekiwaniom finansowym. Na tym etapie ważne jest zrozumienie siebie, a także uczciwa i szczera ocena swoich zainteresowań i wiedzy. Jeśli potrzebujesz pomocy, zawsze możesz zwrócić się do doradcy zawodowego lub headhuntera. Refleksja nad sobą pomoże w ustaleniu celów zawodowych, a te powinny być zgodne z twoimi wartościami i przekonaniami.
Ustalenie celów zawodowych
Po zidentyfikowaniu swoich mocnych i słabych stron, musisz odpowiedzieć na kluczowe pytanie: „Jakie mam ambicje zawodowe i co konkretnie chcę osiągnąć?”. Zgodnie z zasadą SMART, twoje cele powinny być konkretne, mierzalne, ambitne, realistyczne i określone w czasie. Precyzyjne określenie celów pomoże ci stworzyć efektywny plan działania.
Metoda SMART jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do formułowania celów. Aby twoje cele były rzeczywiście osiągalne i motywujące, muszą spełniać pięć podstawowych kryteriów:
- Konkretne (Specific). Twoje cele powinny być jasno zdefiniowane. Zamiast ogólników, takich jak „chcę awansować”, lepiej określić cel bardziej szczegółowo, np. „chcę zostać kierownikiem działu w ciągu najbliższych dwóch lat.”
- Mierzalne (Measurable). Każdy cel powinien być mierzalny, co oznacza, że musisz mieć sposób na ocenę postępu. Możesz określić, jakie wskaźniki lub rezultaty będą dowodem na to, że zbliżasz się do celu. Na przykład, jeśli twoim celem jest rozwój kompetencji, możesz mierzyć go poprzez zdobycie certyfikatu lub zwiększenie sprzedaży o określony procent.
- Ambitne (Ambitious). Cele powinny być ambitne, aby motywować cię do wysiłku, ale jednocześnie realne do osiągnięcia. Z pomocą odpowiedniego planowania, zaangażowania i determinacji, osiągnięcie ambitnych celów będzie w twoim zasięgu.
- Realistyczne (Realistic). Cele muszą być osiągalne w sposób uwzględniający twoje zasoby, umiejętności i czas. Jeśli na przykład chcesz zostać ekspertem w danej dziedzinie, musisz realistycznie ocenić, ile czasu i wysiłku będzie to wymagać oraz czy masz odpowiednie wsparcie lub możliwości edukacyjne.
- Określone w czasie (Time-bound). Dla każdego wyznaczonego celu ustal ramy czasowe, tak, by mieć wyraźnie wskazany termin jego realizacji. Przykładowo, jeśli twoim celem jest uzyskanie awansu, ustal, że chcesz to osiągnąć w ciągu najbliższego roku.
Obecność w odpowiednich miejscach
Do swoich celów zawodowych dobierz odpowiednie kanały komunikacji. Zamiast masowo wysyłać CV, przygotuj listę interesujących cię firm i branż, w których chcesz pracować. Regularnie sprawdzaj strony internetowe pracodawców i ich profile w mediach społecznościowych (np. LinkedIn, Facebook). Firmy często publikują informacje o planowanych wydarzeniach takich jak konferencje branżowe, targi pracy czy dni otwarte.
Networking i relacje zawodowe
Budowanie sieci kontaktów zawodowych to działanie niezbędne. Aby poszerzać swoje kręgi wpływów, angażuj się w networking. Bądź otwarty na nowe znajomości i kontakty, nawiązuj i utrzymuj relacje biznesowe. Im więcej osób znasz, tym większe masz szanse na znalezienie wymarzonej pracy. We wzmacnianiu zaangażowania pracowników oraz wprowadzaniu elementu rywalizacji, pomoże specjalistyczne oprogramowanie HR, takie, jakie znajdziesz na stronie CleverStaff.net.
Narzędzia w poszukiwaniach
Pozytywne nastawienie, mobilizacja i konsekwencja, to klucz do sukcesu w poszukiwaniu zatrudnienia. Nieocenionym narzędziem do przeglądania ofert pracy i szybkiego reagowania na propozycje pracodawców, może okazać się smartfon z dostępem do internetu
Korzystaj z portali rekrutacyjnych, takich jak Praca.pl. Takie serwisy nie tylko umożliwiają przeglądanie ofert pracy i dostarczają informacji o pracodawcach, ale także pomagają w zarządzaniu dokumentami aplikacyjnymi. Rejestracja na tego typu portalach pozwala na zapisywanie ogłoszeń, subskrybowanie ofert i śledzenie historii aplikacji, co zwiększa efektywność procesu rekrutacji.
Poszukiwanie pracy wymaga strategii i zaangażowania, ale będzie skuteczne, jeśli przeprowadzisz je efektywnie i z rozwagą. Pamiętaj, że za swój sukces zawodowy odpowiedzialny jesteś tylko ty. Do dzieła!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS